Dit gigantische voertuig vindt zijn oorsprong in een aanbesteding van het Amerikaanse leger in 1977. Dat wilde zijn troepen en materiaal naar de frontlijn transporteren in geschikte voertuigen. Lamborghini nam deel met zijn LM001, die ook “Cheetah” werd genoemd en een gigantische Chrysler-V8 kreeg. Maar uiteindelijk ging de beroemde Humvee met de aanbesteding lopen.

Enkele jaren later

In de tussentijd schoof Lamborghini zijn prototype niet aan de kant. In 1986 pakten de Italianen uit met een “burgerversie” van het model. Eerste verrassing: de Chrysler-V8 was vervangen door de V12 uit de Countach. Andere verrassing: de afmetingen waren voor die tijd ongezien: 4,9 meter lang, 2 meter breed en 1,8 meter hoog.

Prestaties

Onder de kap bleef de V12 van de Countach ongewijzigd: 5,2 liter groot en 450 pk sterk. Het leek gigantisch veel voor die tijd, maar het ding zette in totaal 2,7 ton op de weegschaal. De LM002 was er echter niet minder snel door: een topsnelheid van 210 km/u en 0-100 km/u in minder dan 8 seconden. Met de stroomlijn van een diepvriezer, een gewicht van een tank en een krachtige V12 was het verbruik gigantisch: klanten tekenden vaak een gemiddelde op van 30 l/100 km. Ging je off-road, dan nam het verbruik van de LM002 toe tot meer dan een liter per twee kilometer.

Vandaag

Tussen 1986 en 1992 werden er 328 exemplaren gebouwd, dus de LM002 is zeldzaam. Je moet dus geduld oefenen om een mooi exemplaar te vinden. Gemiddelde prijs? Ongeveer 200.000 euro. Heel wat geld, en daar kwam nog een flinke som aan onderhoud bovenop. En niet te vergeten: een prijskaartje met vier nullen per band. Dat is de prijs die je betaalt voor een zeldzame auto, die overal geraakt met een geweldige V12.