De Volkswagen-groep zal er in 2020 niet in slagen om de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto’s die het heeft verkocht onder de door Europa opgelegde norm te krijgen. Daarom zal VW een boete moeten betalen.
Nu is dat op zich niet zo’n drama, want de groep heeft de tegenvaller zien aankomen en heeft volgens financieel directeur Frank Witter “een paar honderd miljoen euro opzijgezet voor de zekerheid”. Zo’n vaart zal het echter niet lopen, want volgens CEO Herbert Diess mist VW zijn doel maar nipt (“Ongeveer een gram” vertelde hij aan Automotive News Europe), onder meer door CO2-kredieten van MG te kopen. Hoe komt het dat de groep zijn doelstellingen niet heeft gehaald?
Het geplande elektrische offensief heeft maanden vertraging opgelopen door aanhoudende problemen met de software voor de ID-familie. Tegen 2021 zou de productie van elektrische modellen echter op tempo moeten komen, waardoor VW wel zijn CO2-norm zou halen. Daarmee staat het er beter voor dan bijvoorbeeld Jaguar-Land Rover, dat zijn doel zo goed als zeker zal missen in 2020 én 2021.
Ontdek meer inzichten
Volkswagen