20210420073342vwid6(1).jpg

De nieuwe Volkswagen ID.6 is de eerste rivaal voor de Tesla Model Y, en net zoals die laatste is hij (nog?) niet verkrijgbaar in Europa. Volkswagen bouwt hem namelijk in China en biedt hem enkel daar aan. Merkwaardig is dat hij er in twee licht verschillende varianten komt, die elk in een andere fabriek van de band lopen. De ID.6 , die wat meer luxe en kwaliteit wil uitstralen, wordt door een joint-venture met FAW geproduceerd, terwijl SAIC instaat voor de assemblage van de ID.6 Crozz, die een meer offroadachtige look krijgt. Al lijken de verschillen (op de foto’s althans) minimaal.

20210420073343vwid6(2).jpg

Fors groter

De ID.6 is een flink pak groter dan de ID.4: met zijn lengte van 4.876 millimeter is hij 292 millimeter langer. Dat vertaalt zich in een wielbasis die 19,4 centimeter langer is (296,5 centimeter in plaats van 277,1), waardoor er plaats is vrijgekomen voor twee extra stoeltjes in de koffer.

20210420073539vwid6(4).jpg

Omdat de ID.6 op hetzelfde elektrische platform MEB staat, krijgt hij ook dezelfde techniek: er is keuze tussen twee batterijen (58 of 77 kWh) en tussen achterwielaandrijving dankzij één elektromotor (180 of 204 pk) of vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren (306 pk). VW communiceert enkel het rijbereik volgens de Chinese NEDC-cyclus, die compleet onrealistisch is (436 tot 588 kilometer). In werkelijkheid mag je daar doorgaans een 30 procent aftrekken om aan een realistisch cijfer te komen.

20210420073343vwid6(3).jpg

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: