20210429085149vwid4gtx(2).jpg

De etiketten GTI, GTD en GTE van Volkswagen behoeven geen introductie meer. Het trio wordt bijvoorbeeld op de jongste generatie van de Golf toegepast om allerlei soorten gehaaste bestuurders te verleiden. Vandaag maken we kennis met het logo GTX op de ID.4. Die gebruikt geen benzine- of dieselmotor noch een plug-inhybride aandrijflijn. Deze keer gaat het om “duurzame” puur elektrische sportiviteit.

20210429085055vwid4gtx(3).jpg

Twee motoren

Volkswagen heeft voor de ID.4 gekozen (die nog maar pas tot Auto van het Jaar 2021 is verkozen) en niet voor de ID.3 als eerste elektrische sportieveling. Die keuze is ingegeven door zijn bredere wereldwijde beschikbaarheid. En ook omdat deze GTX de eerste elektrische vierwielaandrijver van Volkswagen wordt op zijn MEB-platform. De ID.4 GTX onderscheidt zich namelijk in de eerste plaats door een tweede motor die de voorwielen aandrijft.

20210429085057vwid4gtx(4).jpg

299 pk

Samen ontwikkelen de twee motoren van deze ID.4 GTX 220 kW (299 pk). Daarmee sprint de SUV van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden (en in 3,2 seconden naar 60 km/u). Ter vergelijking: de ‘normale’ ID.4 (achterwielaandrijving en 204 pk) heeft voor de spurt naar 100 km/u 8,2 seconden nodig. Praktisch is ook dat de GTX tot 1.200 kilo mag slepen, in plaats van 1.000 kilo voor zijn broer met twee aangedreven wielen.

20210429085149vwid4gtx(5).jpg

De batterij van 77 kWh geeft hem een WLTP-rijbereik van 480 kilometer (tegenover 520 kilometer voor de achterwielaangedreven ID.4 met vergelijkbare batterij).

“Een beetje” specifiek look

Net zoals de GTI/GTD/GTE krijgt de GTX een reeks specifieke details om zijn look en interieur te verzorgen. Het geheel blijft nochtans wel behoorlijk discreet. Volkswagen helpt ons bij het spel “zoek de zeven verschillen” door te wijzen op de hertekende achterbumper, het zwarte dak en dakspoiler en de GTX-logo’s.

20210429085149vwid4gtx(6).jpg

Sportief?

Nu is het nog afwachten of de ophanging van deze ID.4 GTX zal volstaan om hem aanspraak te laten maken op het adjectief “sportief”. We houden het in de gaten, maar Volkswagen maakt aan het onderwerp in elk geval niet veel woorden vuil in zijn persdossier.

20210429085054vwid4gtx(1).jpg

In afwachting van het moment dat hij op onze wegen verschijnt kunnen we meegeven dat de ID.4 GTX deze zomer op de Europese markt wordt geïntroduceerd. De referentieprijs voor de Duitse markt ligt op 50.415 euro.