Aan de vooravond van zijn elektrische revolutie stelt Volkswagen een sympathieke kleine laadrobot voor. Met dit concept “opent Volkswagen de weg naar een toekomst waar laadpalen voor elektrische auto’s niet meer bestaan”, zo verduidelijkt de constructeur. Het idee is dat de mobiele robot zelfstandig naar een auto rijdt die moet worden opgeladen en ermee communiceert via het V2X-protocol. Het openen van de laadklep, het insteken van de stekker, hem nadien weer verwijderen: de robot doet het allemaal zonder de minste menselijke interventie.
Energie-aanhangwagen
Om het opladen van een groot aantal voertuigen in pakweg een ondergrondse parking mogelijk te kunnen maken moet de robot niet permanent bij de auto blijven. Hij sleept een aanhangwagen mee met daarop een energie-opslagsysteem (25 kWh) en verbindt dat met de auto. Enkel die aanhangwagen blijft tijdens het laden (aan een maximaal vermogen van 50 kW) bij het voertuig achter. Ondertussen kan de robot zich met andere auto’s bezighouden. Eens het laden afgerond is, komt de robot de rijdende batterij oppikken om die terug naar het laadstation te brengen.
Volkswagen benadrukt echter wel dat de robot een prototype is “dat een venster opent naar de toekomst van de laadinfrastructuur” en voegt toe dat “nog geen potentiële marktintroductie is gepland”.