20210729061739vwtaigo(1).jpg

Nadat de koetswerkvorm van de cross-over-coupé de premiummerken heeft overgenomen, druppelt ze nu geleidelijk door naar de massaconstructeurs. Na Renault met de Arkana is het vandaag aan Volkswagen om zijn rechtstreeks uit Brazilië overgewaaide telg te onthullen. Deze cross-over is sinds vorig jaar op de markt in Zuid-Amerika onder de naam Nivus en verandert van naam naar Taigo om zich in Europa voor te stellen.

Forse Polo

20210729061739vwtaigo(2).jpg

Hij staat op het MQB-platform en mag worden gezien als een Polo in een nieuw kleedje, want hij heeft flink wat gemeenschappelijk met die laatste. Toch is het op het eerste gezicht moeilijk te geloven dat onder zijn welvingen een stadswagen schuilgaat. De Taigo is met een lengte van 4,26 meter namelijk een pak groter dan de Polo. Qua formaat leunt hij dichter aan bij de Seat Arona dan bij de VW T-Cross. De passagiers achterin maar vooral de koffer plukken daar de vruchten van. Die slikt namelijk 438 liter, wat 87 liter meer is dan in een Polo.

Eigen stijl

20210729061741vwtaigo(3).jpg

En dan is er nog het koetswerkdesign, dat drastisch anders oogt en een heel eigen stijl vertoont. Zoals op alle nieuwe VW-modellen zien we standaard ledkoplampen die over de hele breedte van het radiatorrooster kunnen doorlopen. Hetzelfde geldt aan de achterkant, waar de lichtblokken over quasi de hele breedte van het model doorlopen.

Gekend interieur

20210729061740vwtaigo(4).jpg

Zodra je echter de deur opentrekt beland je weer in de wereld van de Polo. Het dashboard, standaard met digitaal instrumentenbord, is volledig identiek aan dat van zijn recent gefacelifte broer. Je vindt er ook dezelfde technologie, met vooral rijhulpsystemen die de Taigo quasi zelfstandig laten rijden op de snelweg en in files.

Enkel benzine

20210729061740vwtaigo(5).jpg

Ook onder de motorkap valt geen enkel verschil met de Polo te ontwaren. Er is daar keuze tussen drie benzinemotoren uit de stadswagen met vermogens van 95 tot 150 pk. Net zoals in de Polo zou in de toekomst een hybride aandrijflijn een mogelijkheid kunnen zijn, maar van diesel of een puur elektrische variant is geen sprake. Verwacht trouwens ook geen Taigo GTI, dat logo is het voorrecht van de Golf en de Polo.

Minder dan 20.000 euro?

20210729061740vwtaigo(6).jpg

Het gamma begint bij gewoon de Taigo, terwijl een trapje hoger de Life, de Style en de R-Line staan. Volkswagen verklapt vandaag nog geen prijzen of officiële lanceringsdatum, maar de constructeur belooft wel een startprijs van minder dan 20.000 euro en een marktintroductie voor het eind van de zomer.