Eind 2019 startte Volkswagen een nieuw hoofdstuk in zijn elektrificatiestrategie met de ID.3, die binnenkort al aan een update toe is. Het was het eerste model dat gebouwd werd op het MEB-onderstel, een soort bouwdoos die alle elementen bevat die gebruikt kunnen als technische basis. Na de ID. 3 volgden er een heleboel andere MEB-modellen, zowel ID’s van VW, als modellen van Audi, Cupra en Skoda. In het totaal rolden er ondertussen al 670.000 auto’s en bestelwagens op MEB-basis van de band.

10 nieuwe MEB-modellen tegen 2026

Tijd voor een evolutie, dachten ze bij Volkswagen. De komende jaren zal de groep daarom fors investeren in de verdere ontwikkeling van dat platform, om het zo competitief te houden. Daarbij moet MEB evolueren naar MEB+, met meer rijbereik, een hogere laadcapaciteit en verbeterde technologie, een heikel punt bij VW de afgelopen jaren. Er is sprake van een rijbereik tot 700 km, een laadvermogen tot 200 kW en autonoom rijden.

Maar dat is niet alles. Het modellengamma op basis van het MEB-platform zal aanzienlijk worden uitgebreid, met tegen 2026 tien nieuwe EV's van Volkswagen, waaronder de ID. Aero, maar ook een instapmodel voor ongeveer 25.000 euro. En ook in het "prestatie- en premiumsegment" voorziet het merk nieuwe modellen. Daarnaast zullen ook de andere merken van de groep blijven gebruikmaken van het platform. Dat moet leiden tot een totaal van 10 miljoen voertuigen op MEB-basis.