Zoals beloofd, heeft Volvo zijn nieuwe vlaggenschip op basis van de grote monovolume van zustermerk Zeekr, de 009, onthuld. Net als Volvo's grootste elektrische SUV, de EX90, krijgt dit model aan de top van het gamma dan ook het suffix '90': EM90. En net zoals zijn SUV-tegenhanger, is dit nieuwe model altijd volledig elektrisch.

116 kWh

In zijn bodem heeft deze grote monovolume een forse batterij van 116 kWh zitten. Daarmee haalt hij een autonomie van meer dan 700 km (738 km), maar dat is volgens de Chinese CLTC-testcyclus gerekend, die wat optimistischer is dan onze WLTP-cyclus in Europa. Volvo zegt ook dat het mikt op een laadsnelheid van 10 tot 80% in minder dan 30 minuten aan een snellader. Daarnaast is de EM90, net als de EX90, in staat om bidirectioneel te laden. Met andere woorden: dit mobiele salon kan ook elektrische apparaten aandrijven dankzij de stroom van zijn batterij.

Op mechanisch vlak heeft Volvo een enkele elektromotor van 200 kW (272 pk) in de EM90 gemonteerd. Voldoende kracht om de imposante monovolume in 8,3 seconden van 0-100 km/u te brengen. Er is ook luchtvering met dubbele kamers aanwezig om het contact met de weg zo zacht mogelijk te houden.

Hoogwaardige lounge

Maar ook al is er veel werk gestoken in het exterieurdesign, met onder meer voor de eerste keer in de geschiedenis van het merk een verlicht Volvo-logo, is het natuurlijk vooral het interieur dat het hoogtepunt vormt voor het model. Volvo heeft de ruimte aan boord van de EM90 behandeld als een lounge, met ruimte voor 6 personen die in alle luxe kunnen baden.

Naast het grote centrale aanraakscherm van 15,4 inch aan de voorzijde, is er nog een tweede scherm van 15,6 inch dat aan het plafond hangt. Dat zorgt voor het entertainment van de passagiers achterin, of zelfs voor een virtuele meeting als je moet werken. Het grote en inklapbare scherm maakt deel uit van een reeks displays en aanraakgevoelige oppervlakken die voor verschillende omstandigheden kunnen zorgen aan boord. In een handomdraai kan het interieur van de EM90 worden omgetoverd tot een cinemazaal, een vergaderruimte of zelfs een slaapkamer voor de passagiers achterin. De schermen, zetels, ruiten, airco en sfeerverlichting kunnen allemaal worden aangepast. Volvo spreekt ook over de aanwezigheid van een hoogwaardig Bowers & Wilkins-geluidssysteem met 21 luidsprekers en een geavanceerde ruisonderdrukking.

Niet voor Europa...

Spreekt het idee van je te verplaatsen in deze premium en luxueuze elektrische monovolume wel aan, weet dan dat Volvo de bestellingen voorlopig enkel nog in China opent. Dat is duidelijk de grootste markt voor deze grote premium elektrische minibusjes zoals de Denza D9, Maxus MIFA 9, Mercedes EQV of zelfs de Volkswagen ID. Buzz met lange wielbasis. Deze Volvo EM90 is dus voorlopig niet bedoeld voor Europa.

?