Volvo koos voor Milaan, de hoofdstad van de design- en modewereld, om zijn nieuwe EX30 te onthullen. De compacte en 100% elektrische SUV gaat jacht maken op de Jeep Avenger, de Renault Mégane E-Tech of nog de volledig nieuwe Lexus LBX (die dan weer enkel beschikbaar is als hybride).

Voor Volvo is de EX30 de meest compacte SUV die het ooit bouwde. En dat formaat zien we bij steeds meer autobouwers opduiken, omdat de vraag ernaar zo groot is. Het Zweedse merk verwacht dan ook dat dit model bijzonder populair wordt, en op die manier zal bijdragen aan de doelen die het zich heeft gesteld op het vlak van groei en winstgevendheid.

Twee aandrijvingsopties

Net als zijn grote broer, de XC40 Recharge, zal de EX30 beschikbaar zijn met een keuze uit  twee verschillende elektrische aandrijvingen: de ene met een elektromotor op de achteras en de andere met een motor op elke as. Die laatste beschikt dus over vierwielaandrijving. Wat het vermogen betreft, biedt de eerste 272 pk (200 kW) en de tweede 428 pk (315 kW). In beide gevallen bedraagt de topsnelheid 180 km/u. Wat het rijbereik betreft, kan je met de EX30 Single Motor 340 km ver rijden voor je opnieuw moet opladen (480 km voor de Extended Range-uitvoering), terwijl de Twin Motor tot 460 km ver geraakt. Het verbruik per 100 km bedraagt respectievelijk 16,7 kWh en 15,7 kWh, terwijl de versie met twee motoren 16,3 kWh verbruikt. Het maximale laadvermogen (in DC gelijkstroom) bedraagt voor de Single Motor 134 kW, terwijl dat cijfer voor de Twin Motor en de Extended Range oploopt tot 153 kW. De krachtigste versie sprint van 0 naar 100 km/u in amper 3,6 seconden!

Veilig? Heel veilig!

Wanneer we het hebben over het Zweedse merk, denken we meteen aan veiligheid. De EX30 ontsnapt niet aan die regel. Zo omvat het uitgebreide aanbod van veiligheidssnufjes ook een nog niet eerder voorgesteld systeem dat ongevallen met fietsers bij het openen van de deur moet voorkomen. Een technologie die bijzonder welgekomen is in steden die steeds vaker het speelterrein zijn van tweewielers. Nog op het vlak van veiligheidsvoorzieningen kunnen we het gebruik van een structuur in uiterst stevig staal voor de cabine en het dak vermelden, de automatische vergrendeling van de deuren bij een aanrijding, het Whips-systeem dat beschermt tegen een whiplash of nog een automatisch remsysteem wanneer een aanrijding dreigt. 

Een cocon voor een optimaal welzijn

Het interieur van de EX30 is bijzonder verzorgd, met een keuze voor natuurlijke materialen en kleuren, waarvan het merendeel van biologische of gerecycleerde oorsprong is. Het moet een uitnodiging zijn om te ontspannen en in alle rust te genieten van het reizen, zonder last van je geweten. De comfortuitrusting omvat onder andere een aanraakscherm met een afmeting van 12,3 duim op de middenconsole, twee USB-C poorten vooraan, Google Built-in, draadloze smartphone-integratie, over-the-air updates voor de software, standaard automatische klimaatregeling en een pollenfilter die tot 98% van de schadelijke deeltjes groter dan een micron uit het interieur houdt. 

Optioneel kan de EX30 uitgerust worden met een audiosysteem dat ontwikkeld is in samenwerking met Harman & Kardon, in de vorm van een soundbar die een plaats krijgt onderaan de voorruit. Een primeur in de auto-industrie. Het systeem biedt een vermogen van 1.040 watt en maakt gebruik van 9 luidsprekers en een woofer die in de soundbar ingewerkt zijn, met daarbovenop een subwoofer die een plek krijgt in de koffer. Daarmee wordt deze elektrische SUV, die moet uitblinken door zijn werkingsstilte, een echte concertzaal!

Een agressieve prijszetting

Volvo wilde ervoor zorgen dat zijn nieuwe model toegankelijk zou zijn voor zoveel mogelijk klanten, met een aantrekkelijke prijs die "vergelijkbaar is met die van een auto met verbrandingsmotor". In België is de instapversie verkrijgbaar voor een prijs vanaf € 38.990 inclusief BTW (Single Motor), terwijl de Extended Range-uitvoering minstens € 44.240 kost. De Twin Motor-versie staat dan weer in de catalogus voor minimum € 50.490. Volvo biedt een fabrieksgarantie van 3 jaar (of 100.000 km) en 8 jaar (of 160.000 km) voor de lithium-ion batterij, maar ook het onderhoud en de vervanging van slijtage-onderdelen gedurende 5 jaar (of 150.000 km). 

Het model kan meteen besteld worden in het Volvo-netwerk.

?