We wachtten er al even op na de ID.4 en ID.5 GTX, maar nu heeft Volkswagen eindelijk zowel zijn ID.3 als zijn ID.7 GTX voorgesteld! En net als de sportieve SUV's blijven deze modellen vrij discreet qua look, op hun optionele felrode koetswerkkleur na. Zowel de elektrische hatchback als break krijgen wel een specifieke voor- en achterbumper, met zwarte contrasterende details hier en daar.
Discrete look
Eenmaal aan boord is het een beetje hetzelfde verhaal. Beide modellen onderscheiden zich enkel met hun rode details en stiksels en een sportievere look voor de zetels en het stuurwiel. De ID.3 GTX krijgt ook een nieuw centraal aanraakscherm van 12,9 inch waarvan het infotainmentsysteem een update heeft gekregen, met onder meer ChatGPT ingebouwd in de stembediening. Dit nieuwe systeem zal ook in de andere versies van de compacte elektrische middenklasser te vinden zijn.
ID.3 GTX en Performance!
In feite is het niet één, maar twee sportieve ID.3's die Volkswagen ons vandaag voorstelt: de klassieke GTX en de GTX Performance. Beide modellen zijn uitgerust met een enkele motor op de achteras, maar die van de eerste levert 210 kW (286 pk) en 545 Nm, terwijl de tweede versie zijn vermogen ziet toenemen tot 240 kW (326 pk) en 545 Nm. Ofwel exact dezelfde prestaties als de recent onthulde Cupra Born VZ. Het resultaat is een sprint naar 100 km/u in respectievelijk 6 en 5,6 seconden, met een topsnelheid van 180 of 200 km/u. Ze genieten echter allebei van dezelfde nieuwe batterij van 79 kWh, waarmee ze tot 600 km autonomie halen. Ook het maximale laadvermogen van beide versies is identiek met 175 kW, waarmee ze van 10 tot 80% kunnen bijgeladen worden in 26 minuten.
ID.7 GTX Tourer: de krachtigste break ooit van VW
Bij de ID.7 heeft Volkswagen beslist de GTX-versie eerst als breakversie Tourer voor te stellen, die ook net onthuld is. Deze sportieve versie heeft dezelfde motor op de achteras als de andere ID.7's (210 kW/286 pk), maar geniet van nog een extra motor vooraan van 80 kW (109 pk)! Het resultaat is een vierwielaandrijver met een totaal vermogen van 250 kW (340 pk). Een cavalerie die het model tot de krachtigste break ooit maakt die VW in serie heeft geproduceerd. Niet slecht. Zijn batterij van 86 kWh is echter dezelfde als in de ID.7 Pro S, net als zijn laadvermogen van 200 kW, waarmee je kan snelladen van 10 tot 80% in minder dan 30 minuten.
Nog GTX-modellen op komst
Helaas laat Volkswagen verder nog niets los over zijn elektrische sportbreak. We weten bijvoorbeeld nog niets over zijn autonomie, zijn prestatiecijfers of zijn prijs. We weten echter wel dat het mogelijk wordt om een exemplaar vooraf te bestellen vanaf deze lente, terwijl de ID.7 GTX, ID.3 GTX en de ID. Buzz GTX later op de markt verschijnen.