20200602083243alpine.jpg

Renault maakte onlangs nog drastische besparingsplannen bekend en wil op 3 jaar tijd liefst 2 miljard euro bezuinigen. Onmiddellijk na die aankondiging werd gespeculeerd dat Alpine, dat pas in 2017 weer tot leven is gewekt, zou worden geschrapt. Volgens onze collega’s van het Britse Autocar heeft Renault-baas Jean-Dominique Senard hen echter verteld dat de groep “op een heel open manier” moet nadenken over de toekomst van dochtermerk Alpine. “Alpine is duidelijk een prachtig merk en we moeten heel, heel ernstig nadenken over de toekomst om te zien of het een toegevoegde waarde kan brengen naar de groep” maar “het is duidelijk dat we niet verder kunnen gaan zoals we vandaag bezig zijn”. De Alpine-fabriek in Dieppe is niet rendabel genoeg en zou kunnen sluiten wanneer de productie van de A110 stopt.

20200602083244alpinea110.jpg

Elektrische vaandeldrager

In juli neemt Luca de Meo, die eerder al voor de Fiat-groep en de VW-groep werkte, het bestuur van Alpine over. Hij zal de toekomst van het merk moeten uitstippelen, maar interne bronnen fluisteren volgens Autocar nu al dat Alpine een soort vaandeldrager voor de elektrische technologie van de groep moet worden. Het zou wel modellen met een sportieve oriëntatie blijven bouwen, maar enkel indien die het imago van de hele groep kunnen versterken. En aangezien Renault al heeft aangekondigd dat het volop wil gaan inzetten op elektrische aandrijving, ligt het voor de hand dat Alpine daarin een belangrijke rol zou krijgen.