Van de CO2-uitstoot aan de uitlaatpijp over de stroomproductie tot de uitstoot tijdens de productie en de recyclage, T&E belooft niets over het hoofd te hebben gezien in zijn simulator. In om het even welke berekening komt de elektrische auto er steeds veel schoner uit dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Het minst gunstige scenario is dat van een batterij die wordt gemaakt in China en die wordt gebruikt in een EV die in Polen rijdt (waar stroom nog veel in steenkoolcentrales wordt opgewekt). Maar zelfs in dat geval ligt de CO2-uitstoot nog 22 procent lager dan die van een dieselwagen en 28 procent lager dan die van een benzine.
Omgekeerd is voor een auto waarvan de batterij wordt geassembleerd in Zweden en die daar ook rondrijdt de CO2-balans een verbluffende 80 procent gunstiger dan bij een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor.
En in België?
Ook in ons land is de balans gunstig voor de elektrische auto: bijna 70 procent beter. Hoe meer ‘fossiele’ kilometers door elektrische worden vervangen, des te sneller wordt de hogere uitstoot van de productie gecompenseerd.