De Audi RS3 houdt met zijn vijfcilinder-in-lijn waar hij 367 pk uit haalt mooi het midden tussen een viercilinder van de Mercedes A45 AMG met 380 pk en de toekomstige BMW M2 die uit zijn zescilinders 370 pk zal puren. Ten opzichte van zijn twee concurrenten moet hij enkele pk’s toegeven, maar daar hebben we momenteel lak aan. Het overheerlijke karakter van de vijfcilinder maakt dat immers helemaal goed.

Een lange traditie
Audi en de vijfcilinder-in-lijn… Dat is een relatie dat al zeer lang standhoudt en die zijn vuurdoop kreeg in de jaren ’80 op het hoogste niveau waar de motor in rallywedstrijden furore maakte. Deze traditie werd in 2009 nieuw leven in geblazen wanneer Audi de TT RS voorstelde. Onder diens motorkap zat een nieuw 2.5 l motorblok met turbocompressor. En het is ook deze 2.5 TFSI die we vandaag terugvinden onder de motorkap van de RS3. Hij puurt uit zijn vijf cilinders een vermogen van 367 pk en een koppel van 465 Nm dat tussen 1.625 tr/min en 5.500 tr/min beschikbaar is! Een beestig hart, wat ons betreft.

De RS3, dat is meer dan een motor…
Het is ook vierwielaandrijving en een systeem dat variabel de krachten verdeelt over de wielen aan de binnen- en aan de buitenkant van een bocht. Als dat niet meteen een lichtje bij je laat branden, weet dan dat dit werd ontwikkeld met een doel voor ogen: wendbaarheid! Dat is immers een eigenschap die bij vorige versie ontbrak waardoor hij nog onhandig bewoog door krappe bochten. Nog steeds bij de overbrenging wijzen we op de unieke versnellingsbak: de S-Tronic (automatische versnellingsbak met dubbele koppeling) met zeven versnellingen.

Een look die bijna discreet is
Ten opzichte van een standaard A3 ziet deze RS3 er als een ‘Jerommeke’ uit. Daarvoor zorgen de spoilers, de twee grote uitlaten, de zijschorten, de aangepaste bumpers en de sportieve logo’s wel. Maar toch… Als je voor een discrete kleur kiest, zou je ‘m bijna discreet kunnen noemen. Voor een wagen met 367 pk onder de kap.

Goed genesteld?
Audi heeft de goede gewoonte om zijn afwerking tot in de puntjes te verzorgen en bij deze RS3 is dat niet anders. Subliem! Verzorgde aanpassingen, leder, metalen inserts… Alles is er op gericht om het sportieve interieur ook luxueus te maken. Het is een erg verzorgde cocon waar je je behaaglijk in nestelt. Hier kunnen sommige concurrenten iets van leren. Het is dus prettig reizen, maar weet ook dat je best compact reist want de koffer is slechts 280 liter ‘groot’.

Bij de start klinkt de vijfcilinder zeer rauw, maar wanneer hij op stationair toerental draait, verdwijnt het beest (even?) naar de achtergrond en draait hij vlotjes. Hij klinkt eerder als een berline dan wel als de sportwagen die hij is. Hoog tijd om er tegen aan te gaan.

Comfortabel
Aan lage snelheden lost de comfort-modus je verwachtingen in. De vijfcilinder is niet te opvallend aanwezig en de vering is zeker voldoende comfortabel. De automatische versnellingsbak staat er om bekend om razendsnel, vlijmscherp en accuraat te handelen, maar aan lage snelheden zou hij toch iets soepeler mogen werken. Een detail…

Vijfcilinders… Aan het werk
Druk met je rechtervoet door en eindelijk is die goddelijke melodie daar! Een streling voor je oren. De RS3 wordt een krijger die brult. Soms rauw, maar altijd melodisch vult hij het interieur en bouwt hij de wanden van je tunnelvisie zodat je je volledig focust op het rijden. De optionele sportuitlaat doet daar nog een schep boven op! Een heerlijke symfonie, waarmee je allicht weinig goede punten bij de buurman scoort als die niet zo muzikaal is aangelegd als jij. Ahum… De S-Tronic helpt het auditieve festijn ook een handje door zijn accurate wissels.

Dit rockfestijn voor de autoliefhebber gaat gepaard met een indrukwekkende krachtontplooiing. De vijfcilinder blaakt van de gezondheid. Hij levert geen spectaculaire prestaties, maar hij is fit, gezond en altijd klaar om er tegenaan te gaan.

Dynamisch rijgedrag
De remmen werden versterkt, de vering aangepast en het chassis verlaagd: alle elementen zijn aanwezig om het rijgedrag naar sportieve hoogtes te tillen. En daar slaagt hij prima in. De vierwielaandrijving en de motor die bulkt van het koppel zorgen ervoor dat de Audi van de ene bocht naar de andere sprint en ze verslindt dat het een lieve lust is. De gebruiksaanwijzing is eenvoudig: rem laat en versnel zo vroeg als mogelijk. En voor wie zin heeft om ook zijn strepen achter de laten, geven we mee dat de achterkant maar wat graag reageert op de instructies van je rechtervoet.

Is er dan alleen maar goed nieuws? Neen, toch niet. Aan de ene kant geeft de vijfcilinder tonnen karakter aan de RS3, maar aan de andere kant zorgt hij ook voor het nodige gewicht op de voortrein. Hij snijdt daardoor niet zo scherp door de bochten als bijvoorbeeld een Mercedes A AMG. En wanneer je moet manoeuvreren, is de grote draaicirkel een domper op de feestvreugde. Voor de liefhebber zal dit echter niet zwaar (mogen) doorwegen.

Budget
Deze vijfcilinder blaakt van de gezondheid, maar het wil ook zeggen dat hij meer dorst heeft dan de viercilinders van de concurrenten: het is moeilijk om hem onder de 9 l/100 km te krijgen en veiligheidshalve reken je ook best op een gemiddeld verbruik van 11,5 l/100 km. Wie de nieuwe eigenaar van een RS3 wil worden, die moet rekening houden met een prijskaartje van 52.800 euro. Zonder opties! Ons testexemplaar was uitgerust met een optielijst van 20.000 euro. Reken maar uit…

Conclusie
Hij is levendiger dan ooit, maar gelukkig ook nog steeds met dat rauwe randje er om heen. De Audi RS3 staat nog altijd garant voor een gigantische efficiëntie op de weg, ongeacht de weersomstandigheden. Het is een fantastische en boeiende wagen die je door zijn karakter van zijn vijfcilinder zonder problemen weet te verleiden als je van compacte sportwagens houdt. Rest er enkel de prijs die onfatsoenlijk hoog wordt als je je laat gaat in de optielijst…