Op de markt van premium gezinswagens, zijn de plug-inhybride berlines op een hand te tellen. Naast deze BMW 3 Reeks zijn er ook nog de Mercedes C-Klasse en de Volvo S60. Laten we zien wat de Beier te bieden heeft.
BMW 3 Reeks met kleine aanpassingen
De nieuwste generatie van de 3 Reeks (de zevende intussen) werd voorgesteld in 2018 en lijkt sterk op zijn voorganger. Het model kreeg een facelift in de loop van 2020. Geen revolutie, het was een lichte facelift met nieuwe bumpers die hem een wat meer sportieve look geven, naast een set hertekende lichtblokken. Een strakkere voorzijde, dus, naast wat nieuwe kleuren. De 17-inch lichtmetalen velgen en het ‘M Shadow Line Hochglänzend’-pakket (met enkele zwarte details) zijn nu standaard om de sportiviteit van het model te benadrukken. Aan de buitenkant zijn er maar weinig verschillen te vinden tussen de plug-inhybrides en de ‘gewone’ 3 Reeksen, naast de laadklep op het linkervoorscherm.
Gebogen scherm
Met de facelift noteren we ook de verschijning van het ‘curved display’ van BMW in de 3 Reeks, het digitale en gebogen dashboard dat voor het eerst te zien was in de iX en i4. Het bestaat uit een digitaal tellerscherm van 12,3 inch achter het stuur en een centraal aanraakscherm van 14,9 inch. Het ziet er mooi en modern uit. Het is ook hoogtechnologisch, aangezien het multimediasysteem het nieuwste besturingssysteem van BMW heeft gekregen, dat snel en intuïtief werkt. En het is natuurlijk ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, met of zonder kabel. De stembediening werkt ook zeer goed. Tenslotte waarderen we ook de algemene bouwkwaliteit aan boord van deze compacte Beier.
Minder kofferruimte
De BMW 3 Reeks berline is nooit de ruimste gezinswagen op de markt geweest. Maar doorheen de tijd en de verschillende generaties, nam de binnenruimte steeds een beetje toe, waardoor deze ‘compacte’ BMW nu voldoende plaats biedt, vooral op de voorzetels. Achteraan biedt de diep uitgesneden achterbank voldoende comfort voor de zijdelingse passagiers, die ook kunnen rekenen op een correcte beenruimte. De centrale zitplaats blijft echter een zwaktepunt: die is smal, met een harde rugleuning en je hebt de grote transmissietunnel tussen de benen.
Wat de koffer betreft, moet de berline het natuurlijk afleggen qua praktisch gemak ten opzichte van de 3 Reeks Touring. Maar ook de vierdeurs kan rekenen op een in drie delen neerklapbare achterbank (40/20/40). De laadruimte van de plug-inhybrides verliest echter heel wat volume ten opzichte van de 3 Reeksen met enkel een verbrandingsmotor: de batterij onder de laadvloer neemt maar liefst 105 liter in beslag! Een groot verlies.
204 of 292 pk
Naast de benzine- en dieselversies, is de 3 Reeks ook te bestellen met twee plug-inhybride aandrijflijnen: de 320e (204 pk en 350 Nm gecombineerd, achterwielaandrijving) en de 330e (292 pk en 420 Nm, achter- of vierwielaandrijving). Beide aandrijflijnen zijn gebaseerd op een 2 liter-viercilinder turbobenzine (van 163 of 184 pk, afhankelijk van de versie) en een elektromotor van 109 pk/265 Nm. De prestaties van de 330e (0-100 km/u in 5,8 seconden) zijn logischerwijs een pak indrukwekkender dan die van de 320e (7,6 seconden voor hetzelfde kunstje), hoewel die laatste nog steeds niets tekort komt onderweg. Ook de 2 liter-benzinemotor ontwikkelt een aangenaam geluid bij het accelereren.
Elektrisch rijbereik en verbruik?
De 320e en 330e hebben dus exact dezelfde elektromotor van 109 pk en 265 Nm, gevoed door een batterij van 12 kWh bruto (wat dus een pak minder is dan wat je krijgt in de Mercedes C-Klasse of Volvo S60 hybride). Deze batterij garandeert in theorie een elektrisch rijbereik van 54 tot 62 kilometer. In de praktijk haalden we 49 km met een volle batterij. Trap je het gaspedaal niet al te diep in tussen de twee laadbeurten door, dan kan je die afstand afleggen zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken.
Is de batterij leeg, dan gedragen de 320e/330e zich als ‘klassieke’ hybrides, waarbij de batterij lichtjes wordt bijgeladen door de benzinemotor en door de recuperatie van remenergie. Het benzineverbruik varieert dan van 5,8 tot 8,8 l/100 km, afhankelijk van je rijstijl. De 3 Reeks PHEV heeft een boordlader van slechts 3,7 kW. In het beste geval ben je dus iets meer dan 3 uur kwijt om hem volledig op te laden aan een compatibele laadpaal. Aan een gewoon stopcontact duurt het iets meer dan 5 uur.
Nog steeds levendig weggedrag
Door hun batterij en de nodige randcomponenten, zetten de 3 Reeks plug-inhybrides zo’n 250 kilo extra op de weegschaal ten opzichte van de equivalente modellen met dezelfde benzinemotor. Ondanks die ballast, blijft het weggedrag aangenaan, levendig en gebalanceerd. Je kan dus nog steeds het nodige rijplezier beleven achter het stuur van deze geëlektrificeerde berline. En ook het goede veercomfort van deze compacte Beier konden we waarderen.
Prijs BMW 3 Reeks PHEV
Het voordeel van de 3 Reeks hybride ten opzichte van zijn concurrenten, is dat BMW hem ook aanbiedt als een ‘geknepen’ instapversie, de 320e, die hem betaalbaarder maakt dan de Mercedes C-Klasse en de Volvo S60 plug-inhybride, die dan weer meer vermogen en een grotere batterij kunnen bieden. Bij BMW beginnen de prijzen bij iets meer dan 55.000 euro, tegenover een dikke 60.000 euro voor zijn rivalen. Reken op een meerprijs van 2.600 euro voor de 330e. De Touring kost dan weer 1.650 euro meer dan de berline.
Ons verdict
Met een meerprijs van tot wel 8.000 euro bovenop een equivalente 3 Reeks met benzinemotor (en met ook nog eens een kleinere koffer), zijn de plug-inhybrides op financieel vlak totaal niet interessant voor particulieren, en tegenwoordig ook een pak minder voor professionals, gezien de afgenomen fiscale aftrekbaarheid. Maar wil je echt een premium plug-inhybride gezinswagen, weet dan dat deze BMW 3 Reeks een geslaagd geheel is en goedkoper te krijgen is dan zijn directe concurrenten dankzij de instapversie 320e. En ook deze variant is al zeer aangenaam in gebruik.