Terwijl beide concurrenten de baan betreden, merken we op dat de fiscale voordelen voor plug-in hybride wagens langzaam afnemen. Desalniettemin blijven ze aantrekkelijk, zolang je tijdig bestelt en voornamelijk elektrisch rijdt. BMW is in ons land de nummer 1 op het gebied van de verkoop van plug-in hybride wagens, maar Volvo scoort ook sterk. Wie van de twee concurrenten zal vandaag de overwinning behalen? Het is tijd om het uit te zoeken: stilte alstublieft, de wedstrijd begint!
Afwerking en uitrusting: gelijkspel
Er valt geen voordeel te behalen na deze eerste vergelijking. Het zijn de kleine details en de tie-break in de laatste set die de wedstrijd zullen bepalen. Er zijn enkele kleine zaken die beter hadden gekund, zoals de kwaliteit van bepaalde kunststoffen op de onderkant van het dashboard of zelfs op het stuur van de 3 Reeks. Niettemin heeft de auto uit Beieren twee (zeer) grote schermen van respectievelijk 12,3 en 14,9 inch die zeer responsief en van uitstekende kwaliteit zijn. De schermen zijn zeer eenvoudig te bedienen, zowel via het aanraakscherm als met behulp van de centrale draaiknop die BMW heeft behouden.
Het interieur van de Scandinaviër voelt kwalitatiever en vooral meer omhullend aan. Dit gevoel van een coconachtige sfeer in de Volvo is te danken aan de veel hogere middenconsole dan diegene die we bij haar Duitse concurrent terugvinden. En dat is ook waar de imposante batterij verborgen zit, waar we het nog over zullen hebben. Wat technologie betreft, heeft de Volvo misschien niet zulke grote schermen, maar ze kan rekenen op Google als besturingssysteem, wat zeer goed werkt! En er is weinig beter dan Maps of Spotify als het gaat om ingebouwde gebruikservaring. Uiteindelijk profiteert BMW van grotere schermen en een centrale knop die het gebruik vergemakkelijkt, terwijl Volvo zich onderscheidt door enkele kunststoffen van betere kwaliteit en Google direct geïntegreerd te hebben in het centrale besturingsysteem. Twee tegen twee.. We hebben nog steeds te maken met een gelijkspel.
Comfort: voordeel voor Volvo
Op het gebied van demping en geluidsisolatie zijn de twee tegenstanders gelijkwaardig. Het is absoluut niet eenvoudig om hier significante verschillen op te merken: het staat momenteel drie tegen drie. Als we kijken naar het gebruiksgemak, heeft de 3 Reeks een handige tweedelige koffer waarmee een laadruimte van 410 tot 1.420 liter bereikt kan worden. De 12 kWh-batterij van de BMW maakt het mogelijk om tussen de 52 en 61 km volledig elektrisch te rijden. In de praktijk moet je echter zeer voorzichtig met het gaspedaal omgaan om 50 km reëel elektrisch rijbereik te halen.
Aan de Zweedse kant is de Volvo uitgerust met een batterij van 18,8 kWh die haar bijna 90 km aan volledig elektrische autonomie geeft! Een afstand die ook effectief haalbaar is. Helaas gaat dit wel ten koste van de persoon die achteraan middenin zit. Deze moet zijn/haar voeten aan weerszijden van de grote middenconsole plaatsen. De V60 heeft als enige ook een "B"-modus die een uitstekende regeneratieve remwerking activeert. Dit lijkt bijna op het rijden met slechts één pedaal, zoals we bij een volledig elektrische wagen gewoon zijn. De V60 heeft tevens een iets grotere koffer die varieert van 519 tot 1.431 liter. Deze vergelijking draait om details, die deze keer in het voordeel zijn van de Zweed. Volvo loopt voor met 4 tegen 3.
Motor: voordeel voor Volvo
Voor het eerst is Volvo onbetwistbaar de dominante speler in deze vergelijking. In deze categorie is de Zweed simpelweg de beste! Hoewel beide auto's zijn uitgerust met een 2-liter motor met 4 cilinders, is deze van de Scandinaviër aanzienlijk krachtiger. Het totale vermogen bedraagt 350 pk, met een koppel van 659 Nm. Hiermee sprint de V60 in slechts 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u! Deze kracht wordt sterk tot uiting gebracht achter het stuur en voelt zeer aangenaam aan! De topsnelheid is echter beperkt tot 180 km/u. Het gemiddelde verbruik, zonder gebruik te maken van de batterij, bedraagt 7,5 l/100 km.
Wat betreft verbruik en topsnelheid heeft de Duitser een lichte voorsprong op de Zweed, met een opgegeven verbruik van 7,1 liter per 100 km en een topsnelheid van 220 km/u. Desondanks zijn deze gegevens ver verwijderd van het vermogensverschil. De BMW heeft weliswaar 204 pk en 350 Nm koppel om in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u te gaan, maar dat is 146 pk en 309 Nm minder dan de Volvo. Daarnaast is de BMW 2,5 seconden trager in een sprint naar 100 km/u! Wat betreft prestaties kan de 320e niet concurreren met de V60: 5-3 voor Volvo.
Rijgedrag: gelijke strijd
De dominantie van Volvo was van korte duur, aangezien BMW zich meteen weer in de strijd mengde voor een van hun iconische punten. Het rijplezier is iets waar deze Duitser goed bekend mee is. In deze 320e stuurt de 3-serie zijn kracht alleen naar de achterwielen. Dit maakt het stuurgevoel licht, nauwkeurig en communicatief. De ophanging biedt een hoge stabiliteit, zonder stijf aan te voelen. Ook de balans tussen comfort & dynamiek is opmerkelijk sterk in de 320e.
Op het gebied van dynamiek doet de V60 zeker niet onder! Naast de overweldigende kracht die verdeeld is over zijn 4 wielen, heeft hij ook een scherper, directer en agressiever stuurgevoel dan dat van de Duitser. De besturing is echter iets minder communicatief en geeft minder "zuivere" sensaties dan die van de BMW. En dan zijn er nog de 200 extra kilo’s die de Zweed met zich meedraagt. Uiteindelijk zijn onze twee concurrenten op het gebied van rijgedrag gelijkwaardig en scoren ze elk een punt: 6 - 4.
Budget: voordeel voor BMW
Verrassend genoeg is het BMW die de prijzenoorlog domineert. Het is waar dat de 320e met een prijs vanaf € 55.520 niet goedkoop is, vooral als je er nog een paar opties aan moet toevoegen om hem naar jouw smaak aan te passen. Gelukkig zal de lijst zelden lang zijn, gezien de wagen al goed uitgerust is met standaardfuncties.
Wanneer we naar zijn tegenhanger uit de Nordics kijken, met zijn grotere batterij, betere autonomie en meer vermogen, zien we dat deze Volvo te verkrijgen is vanaf een prijs van € 60.480! Opmerkelijk is echter dat de belastingen op beide auto's zijn vergelijkbaar, behalve de belasting op de inverkeerstelling, die in het zuiden van het land hoger is voor de Volvo vanwege het hogere vermogen. Hier haalt BMW dus opnieuw een punt extra: 6-5.
Conclusie: Volvo wint
Na een spannende vergelijking wint de Volvo uiteindelijk deze match. Ondanks dat de BMW aanzienlijk goedkoper is, kon de Zweed de leiding behouden. Dit komt vooral door details die het dagelijks rijden aangenamer maken, zoals de "B"-modus en de ruimere koffer. Maar uiteindelijk wint de Volvo V60 T6 met 7-5 dankzij zijn aandrijving die zowel aanzienlijk meer vermogen als een veel betere elektrische autonomie biedt. Game, set en match voor de Volvo V60 T6.
Dank aan Dolfin voor het gebruik van hun bedrijfsfaciliteiten voor de foto’s.