BMW heeft een groot deel van zijn reputatie als constructeur van premium en sportieve auto’s te danken aan de 5-Reeks met zescilinder in lijn. Omdat berlinekoetswerken niet meer echt in de mode zijn en achterwielaandrijving mensen bang maakt, hebben we de sleutels genomen van een Touring met xDrive-vierwielaandrijving. Als extra bewijs van de veranderde tijden is dat laatste trouwens verplicht met deze motor! Eens kijken of deze afstammeling van een lange lijn van kampioenen nog steeds zo’n sportief hart heeft, dan wel of hij een ander compromis biedt…

Wat een slagschip…

Qua stijl moeten we toegeven dat je een wel heel geoefend oog moet hebben om de verschillen op te merken tussen dit model en zijn voorganger. Omdat die laatste erg succesvol was, veronderstellen we dat BMW zijn ‘winning team’ niet heeft willen veranderen. Hij oogt dus nog steeds sportief, maar zijn afmetingen zijn indrukwekkend: 4,94 meter lang, 1,84 meter breed en 1,5 meter hoog. Met een wielbasis van bijna 3 meter is deze 5-Reeks Touring dus niet bepaald het ideale wapen voor uitstapjes naar de stad…

Waarom een break kiezen?

Eenvoudigweg omdat hij praktischer is bij het gebruik. Deze 5-Reeks Touring biedt trouwens heel wat voordelen, te beginnen bij een koffer van 570 liter met de achterbank op haar plaats en niet minder dan 1.700 liter wanneer de rugleuningen zijn neergeklapt (in drie delen, 40/20/40). Ook de moduleerbaarheid van deze koffer is prettig, net zoals zijn verlaagde tildrempel, het achterruitje dat apart open kan, de gemotoriseerde kofferklep die zelfs met een voetbeweging onder achterbumper kan worden bediend en, vooral, de mooi vlakke laadvloer… Niets dan goed nieuws tot hier, al doet de Mercedes E-Klasse nog beter, vooral dan qua laadvolume… Maar dat kunnen we van een Peugeot 308 SW ook zeggen!

Waarom een benzinemotor?

Dat is uiteraard een heel goede vraag als je weet dat de 20d-versie (viercilinderdiesel) het gros van de verkoopcijfers voor zich zal nemen. Maar de groeiende populariteit van benzinemotoren (die sterk wordt geholpen door het gekelderde imago van de diesel) doet ons kiezen voor een motor met ontsteking. En omdat de traditie het voorschrijft, gaan we voor een edele zescilinder! Het is een teken van de tijd dat er maar één meer is: een drieliter die dankzij drukvoeding 340 pk ontwikkelt. De benaming 40i verwijst dus niet zoals voordien naar de cilinderinhoud, maar wel naar het vermogen… Hij wordt standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Luxesalon

Afhankelijk van zijn financiële draagkracht kan de klant het interieur naar wens aankleden met leer en alcantara en met decoratiestukken in hout of metaal. De sfeer kan dus erg luxueus worden, maar we betreuren desondanks dat heel wat zaken in de wereld van BMW onveranderlijk zijn, zoals de bedieningsknoppen voor de radio en het instrumentenbord. Dat laatste is weliswaar digitaal, maar BMW kiest voor een erg klassieke look die mijlenver verwijderd is van de hightech-uitstraling van bijvoorbeeld Audi’s ‘Virtual Cockpit’. Over kleuren en smaken…

Vast staat dat niemand aan boord zal klagen. Zeker niet over het comfort van de stoelen (al zouden de meest kritische geesten kunnen mopperen over een gebrek aan welving) en al helemaal niet over het ruimteaanbod.

Kalmte en rust

De technische fiche laat goed nieuws vermoeden: de zescilinder met het propellerlogo belooft 340 pk en, vooral, een koppel van 450 Nm. In deze vierwielaangedreven versie vertaalt zich dat in een sprint van 0 naar 100 km/h in 5 seconden. Bedwelmd door zoveel mooie beloftes en door een motor met een prestigieuze stamboom onder de motorkap verwachten we een auto met een sportieve inborst!

Maar dat hebben we verkeerd… Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: de zescilinder is heel sterk gedempt, zowel qua geluid als door het gewicht dat hij moet verzetten. Het typische gehuil van de motoren van het merk is bijna onhoorbaar en de 450 Nm lijkt een beetje nipt om dit grote vrachtschip bij hernemingen explosief te lanceren. Liefhebbers van sensaties of van prestaties wenden zich beter tot de zescilinderdiesel. Die is weliswaar minder krachtig, maar ontwikkelt veel meer koppel en biedt dus veel machtiger hernemingen!

Dynamisch?

Nostalgici voelen zich misschien geïnspireerd door de technische fiche en zullen dit grote slagschip dus tot het uiterste willen drijven. Maar op het vlak van algemene dynamiek schiet de 5-Reeks Touring te kort: het stuur is te kunstmatig, de schokdemping te soepel en het evenwicht te onderstuurd om echt te kunnen aanknopen bij het glorieuze verleden. De gestuurde schokdempers redden de meubelen nog een beetje, maar het algemene plaatje is vrij teleurstellend. De Jaguar XF is voortaan de meest dynamische auto in zijn segment!

Eerder comfortabel…

je doet er dus beter aan om je te ontspannen en de motor te ontzien. Dan hervindt de 5-Reeks zijn glorie. Het comfort is werkelijk subliem, want oneffenheden worden bijna weggeveegd, terwijl de geluiddemping je perfect isoleert van het lawaai van de buitenwereld. Als optie kan je zelfs massagestoelen krijgen! En dan wordt het vervelend dat de file-assistent niet gedurende een langere tijd het stuur overneemt alvorens te eisen dat de bestuurder weer ingrijpt. Verlangen naar een automatische piloot in een 5-Reeks, is dat heiligschennis? Neen, het is gewoon een teken dat de tijden en het verkeer veranderd zijn.

Prijzen

Je hebt een 5-Reeks Touring vanaf 51.250 euro (520d Touring, manuele versnellingsbak), maar onze versie heeft een minimumprijs van… 67.900 euro! Voegt daar nog 20.000 euro aan toe voor een erg volledige auto en je bekomt een heerlijk vlaggenschip om in alle comfort lange reizen mee te ondernemen. Bij het gebruik is de benzinemotor uiteraard dorstiger dan de diesel: BMW kondigt een gemiddelde aan van 7,3 l/100 km (167 g CO2/km), maar wij verstookten net iets minder dan 10 l/100 km… zij het met een vrij dynamische rijstijl. Op lange snelwegritten moet het toch mogelijk zijn om onder de 9 l/100 km te duiken.

Qua uitrusting is alles mogelijk, met inbegrip van een klimaatregeling van op afstand, een WiFi-hotspot, Apple CarPlay, gebarenbediening voor het multimediasysteem (met toch een vrij hoog gadgetgehalte) en zelfs parkeren met de sleutel als afstandsbediening. Al kan dat in tegenstelling tot bij Mercedes enkel in een rechte lijn.

Conclusie

Vergeet de sportieve erfenis van de 5-Reeks: de nieuwe generatie profileert zich vooral als een heerlijke machine voor lange reizen in veel comfort. De Touring-versie scoort in vergelijking met de berline onbetwistbaar punten op praktisch vlak, zonder daarom een bedreiging te vormen voor de koning van het segment, de Mercedes E-Klasse. En in tegenstelling tot wat de tijdsgeest dicteert, is de 5-Reeks het aangenaamst met een… dieselmotor (bij voorkeur een zescilinder).