We worden met cijfers om de oren geslagen wanneer Mazda zijn nieuwe CX-5 voorstelt, maar de essentie is dit: sinds de eerste generatie van de Mazda CX-5 in 2012 zijn opwachting maakte, kregen de Japanse verkoopcijfers een stevige boost. Dat model was bovendien Mazda’s eerste model volgens de huidige designfilosofie, en ook het eerste model dat gebruik maakte van SkyActiv-technologie, Mazda’s manier om het verbruik te drukken.
Hoe is deze CX-5 dan veranderd?
Visueel lijkt er op het eerste gezicht weinig aan de hand, maar de Japanse ingenieurs bestudeerden zorgvuldig alle details. Het resultaat? Een 10 mm langere (4,55 m) en 35 mm lagere (1,68 m) CX-5, die scherpere en atletischere lijnen aan de dag legt dan zijn braver ogende voorganger. Daar komt bovendien nog een nieuwe koetswerkkleur bij, Soul Red Crystal, die hem beeldig staat.
En in het interieur?
Daar focust Mazda nog steeds op zijn “jinba ittai”, letterlijk de eenheid tussen paard en rijder. Concreet betekent dit dat de Japanners willen dat je een perfecte rijhouding krijgt, met een stuur en versnellingspook die perfect in de hand liggen. Daar blinkt Mazda nog steeds in uit en versterkt het zijn positie zelfs, met een hertekend stuurwiel en verbeterde zetels. Het interieurdesign werd ook aangescherpt, maar het is jammer dat de Kodo-frivoliteit niet doorschemert naar de strenge sfeer binnenin.
Hoeveel ruimte biedt hij?
Aardig wat, zowel voorin als achterin, waar twee volwassenen comfortabel plaats kunnen nemen. De koffer biedt op zijn beurt ruimte aan 506 liter bagage, die met de achterbank neergeklapt uitbreidt tot 1.620 liter. De rugleuning van diezelfde achterbank is verstelbaar, maar de achterbank zelf blijft op zijn positie staan. Aan de andere kant biedt Mazda voor het eerst een elektrisch openende kofferklep, na klantenfeedback op het vorige model.
Hoe zit het met het comfort?
Daar besteedden de Japanners bijzondere aandacht aan: ze wilden de NVH-waarden (voor “noise, vibration & harshness, vrij vertaald: trillingen, wind- en rolgeluiden) drastisch beperken. Daarin zijn de ingenieurs ver gegaan, tot en met het verbergen van de ruitenwissers onder de motorkap om de windgeluiden te reduceren. En dat werkt, zo leerden we nadat we nog een snelle rit met zijn voorganger achter de wielen kregen. De schokdemping is dan weer aan de stugge kant vergeleken met andere Mazda-modellen, maar oncomfortabel wordt het nooit. Bovendien levert dat punten op voor de rijdynamiek, traditioneel een plus bij Mazda.
Rijdt de CX-5 als een echte Mazda?
Als dat betekent dat hij dynamisch en aangenaam stuurt: absoluut. De Japanners introduceren hun G-Vectoring Control-systeem op de CX-5, dat eerder al zijn opwachting maakte op de Mazda 3. Het systeem houdt het koppel van de motor op de voorwielen in de gaten, en zorgt eenvoudig gezegd voor meer gewicht en dus meer grip op de voorwielen, en voor minder corrigerende stuurbewegingen. En dat werpt zijn vruchten af: het weggedrag is dynamisch, trefzeker en veilig.
Wat zit er onder de motorkap?
In wezen dezelfde motoren als voordien, die weliswaar enkele aanpassingen kregen in hun afstelling. Dat betekent nog steeds atmosferische benzinemotoren, in de vorm van de 2.0 SkyActiv-G viercilinder. Die produceert 165 pk (160 pk met vierwielaandrijving) en is naar keuze gekoppeld aan een manuele of automatische zesversnellingsbak. Een diesel is er dan weer als 2.2 SkyActiv-G viercilinder, met 150 pk (voorwiel- of vierwielaandrijving) of 175 pk (vierwielaandrijving). Ook hier heb je de keuze tussen een manuele of automatische zesversnellingsbak.
Hoe doen die motoren het?
Wij probeerden er twee: de eerste was de 2.2 diesel van 150 pk met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak. Die blinkt op papier niet uit in pure acceleraties (0-100 km/u in 9,4 seconden en een topsnelheid van 204 km/u) maar heeft het in de praktijk vooral van zijn koppel (380 Nm), en klinkt keurig gedempt. De 2.0 benzine van 165 pk met manuele bak die we daarna probeerden, voelt iets lichter aan in de neus. Hij boet door zijn klassieke atmosferische vermogensopbouw (het maximumkoppel van 210 Nm volgt pas bij 4.000 tpm) dan weer in aan gezwindheid (0-100 km/u in 10,4 seconden en 201 km/u) en levert meer schakelwerk op.
Hoeveel kost hij?
De CX-5 staat bij ons in de catalogus vanaf € 24.990. Daarvoor heb je de voorwielaangedreven SkyActiv-G van 165 pk in het basisuitrustingsniveau SkyMove. De duurste CX-5 is de SkyActiv-D van 175 pk met vierwielaandrijving en automaat: € 41.190 in het uitrustingsniveau SkyCruise. Tussen die prijsvork is het vooral zoeken naar het juiste uitrustingsniveau, want naar goede Japanse gewoonte is de optielijst beperkt.
Besluit?
De nieuwe Mazda CX-5 houdt het midden tussen een doorgedreven facelift en een volledig nieuw model: tot in de puntjes vernieuwd is hij niet, maar hij zet de positieve kanten van zijn voorganger extra in de verf. Op die manier wapenen de Japanners zich met een competitieve SUV, die zich momenteel het best laat genieten met dieselmotor en manuele versnellingsbak. Een outsider!