Bij zijn lancering in 2015 had de tweede generatie van de Audi Q7 met al zijn elektronica allerminst het schaamrood op de wangen. Maar met de komst van de nieuwe Q2, Q3, Q5 en vooral de Q8 begon de Q7 zijn leeftijd te tonen. De concurrentie zat intussen ook niet stil en haalde het grove geschut boven. Maar vanaf midden september staat de Q7 volledig vernieuwd in de showroom. Wij konden jaargang 2019 al gaan ontdekken aan de Ierse kust.
Achthoekig
De facelift is de gelegenheid voor de Q7 om het achthoekige Singleframe-radiatorrooster te krijgen dat de andere Audi-SUV’s ook hebben. Verder zien we nog meer uitgesproken zijdelingse luchtinlaten en koplampen met een nieuwe lichtsignatuur. Op de flanken zorgen de nieuwe zijschorten voor een meer uitgesproken SUV-karakter door de bodemvrijheid nog meer te onderstrepen. Ook de achterkant wijzigt: de lichtblokken worden fijner en zijn voortaan verbonden door een grote chromen strook.
Schermen alom
Aan boord is de evolutie helemaal duidelijk. Gek hoe snel een dashboard er verouderd uit kan zien: de Q7 ruilt zijn tabletvormig infotainmentscherm bovenop het dashboard (‘old school’ in amper vier jaar!) in voor twee schermen met haptische feedback zoals bij de recente Q8. De twee schermen worden uiteraard aangevuld door een derde scherm dat de klassieke tellers vervangt: de Virtual Cockpit.
Voor de facelift:
Na de facelift:
Alleen V6
Ook het motoraanbod wordt herschikt. In september zullen er twee diesels zijn: de 45 TDI Tiptronic Quattro en 50 TDI Tiptronic Quattro. In beide gevallen gaat het om een 3.0 V6 TDI, die respectievelijk 233 en 286 pk produceert, gekoppeld is aan vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Later volgt er nog een V6 benzine (de 55 TFSI van 340 pk) en een plug-inhybride. Dat zal voortaan een V6 benzine zijn en niet langer een V6 diesel. Een sportieve SQ7 (wel met diesel) komt er in september ook.
Mild hybrid
De Q7 jaargang 2019 is uiteraard een milde hybride. Een met een 48-voltcircuit met riemaangedreven alternator-starter en kleine lithium-ionbatterij waar remenergie in wordt bewaard. De CO2-uitstoot wordt pas in de tweede week van augustus verwacht. De V6 diesel van de Q7 50 TDI is alleszins soepel, discreet en krachtig. Niets dan pluspunten dus. Het enige probleem is de afstelling van de achttrapsautomaat: net als bij de recente A6, A7 en A8 heeft hij wat tijd nodig bij de hernemingen. Dat werkt soms op de zenuwen.
Klaar voor alles
Op de smalle Ierse wegen in de regen en aan de ‘verkeerde’ kant van de weg, bovendien in een omgeving waar schapen oversteken zonder te kijken, is het niet evident om de Q7 uitgebreid te testen. Maar we stellen wel vast dat deze mastodont nog steeds verrassend wendbaar bochten kan nemen. Audi heeft aan het chassis van de Q7 gesleuteld, zodat die zowel over meesturende achterwielen kan beschikken als over actieve antirolstangen. Die dynamische ingrediënten verminderen het rijcomfort gelukkig niet: met de optionele adaptieve luchtvering is de Q7 zowel vergevingsgezind als strak aangesnoerd. Je kunt er ook de rijhoogte mee aanpassen, zodat hij in bijna alle omstandigheden zijn mannetje kan staan.
XXL-loft
De Q7 is nog steeds ruim en veelzijdig. Vooral met de optionele ‘Plus’-achterbank, waardoor je de drie zitjes los van elkaar volledig kunt verstellen. In de optielijst zijn er nog steeds twee extra zitjes die elektrisch uit- of wegklappen. Ze bieden uiteraard minder plaats, maar voor kinderen of om volwassenen te depanneren zijn ze wel geschikt. Als vijfzitter is de kofferruimte 865 liter tot 2.050 liter groot.
Toptechnologie
Nog een woordje over de technologische uitrusting. Alles in detail beschrijven is moeilijk, maar de Q7 heeft een dertigtal sensoren in alle richtingen, waardoor je – als je portefeuille het toelaat – de Audi kunt ombouwen tot een geconnecteerd en bijna autonoom rijdend voertuig (tenminste in files). De nieuwe Q7 is bijvoorbeeld in staat om te communiceren met de infrastructuur van moderne steden. Daardoor kun je je snelheid aanpassen zodat je het volgende groene licht meehebt, doordat de Virtual Cockpit in realtime de aanbevolen snelheid meegeeft. Sta je toch voor rood, dan geeft het systeem de wachttijd aan.
Prijs
De volledige prijslijst van de nieuwe Q7 is nog niet vrijgegeven. De basisprijs van de 45 en 50 TDI Tiptronic Quattro weten we al wel: € 64.200 en € 66.900. Maar je hebt uiteraard nog een stevig optiebudget nodig…