Onder druk van de Europese overheden volgen de Franse merken hun collega’s in de productie van plug-inhybride modellen. De ingenieurs van PSA hebben hun mouwen opgestroopt om een gloednieuwe stekkerhybride aandrijflijn te maken die in alle merken van de groep zal worden uitgerold. De DS7 Crossback geniet de eer om deze aandrijflijn officieel op de markt te mogen introduceren.
Elektrisch concert
In tegenstelling tot het vorige hybride model van de groep, de Peugeot 508 RXH, zet deze DS7 veel meer in op elektriciteit. Onder de motorkap ligt weliswaar een 200 pk sterke 1.6 PureTech op benzine, maar hij wordt hier gecombineerd met twee elektromotoren van 82 kW. De eerste zit in de plaats van de koppelomvormer in een nieuwe achtversnellingsbak, terwijl de tweede in de achteras zit. Op die manier heeft de DS 7 E-Tense niet alleen vierwielaandrijving, maar wordt hij ook het krachtigste model van het gamma met een totaalvermogen van 300 pk en 520 Nm aan koppel.
Niets gaat verloren…
Het hart van dit hybride geheel is echter de lithium-ionbatterij van 13,2 kWh. Omdat die zo groot is, geeft ze de DS 7 een elektrisch rijbereik van 58 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Ze zit verborgen onder de achterbank en doet niets af aan de binnen- of kofferruimte. De eenfasige interne lader pompt de batterij op slechts twee uur weer volledig vol op voorwaarde dat hij aan een wallbox wordt gekoppeld.
Business as usual
Het interieur van de plug-inhybride DS 7 verandert op geen enkele manier in vergelijking met zijn evenknieën met verbrandingsmotor, met uitzondering van een E-Tense-logo op de versnellingspook en een nieuw menu in het infotainment. Dat laatste geeft toegang tot allerlei informatie over de energiestromen, het verbruik, de elektromotoren en het laden.
Comfortklasse
Eens hij in beweging komt wordt snel duidelijk dat de DS 7 E-Tense zijn hybride aandrijflijn gebruikt om het comfort op te krikken. De eerste vijftigtal kilometer blijft de 1.6 zo goed als de hele tijd stil. Hij schiet pas wakker bij stevige acceleraties of om op de snelweg te hernemen. Maar zelfs als hij ontwaakt, verstoort dat generlei de gezegende stilte die in het interieur heerst. Enkel de automaat steekt soms wat af door lichte schokken te veroorzaken. Dring wat aan en deze dikke SUV maakt goed gebruik van zijn 300 pk om de grens van de 100 km/u te doorbreken in slechts 5,9 seconden.
Mussendorst
Desondanks geeft deze geëlektrificeerde SUV comfort en zuinigheid voorrang op sportieve prestaties. We sloten deze eerste korte kennismaking van zo’n 100 kilometer volgens de boordcomputer trouwens af met een verbruik van 3,7 l/100 km. Natuurlijk ligt dat cijfer ver van de 1,3 l/100 km en 30 g CO2/km die DS claimt. Maar deze dorst blijft meer dan respectabel voor een beest van liefst 1.825 kilo. Om dit waar te kunnen maken, moet je uiteraard wel het spel meespelen en zo vaak mogelijk opladen.
De prijs van het succes
De DS 7 Crossback E-Tense 4x4 is verkrijgbaar vanaf het middelste uitrustingsniveau So Chic en kost dan minstens 53.540 euro. Daarmee is hij tienduizend euro duurder dan de benzinevariant van 225 pk. Toch blijft hij zo wel de ‘betaalbare’ outsider in vergelijking met zijn premium plug-inhybride rivalen: BMW X3 30e (57.800 euro), Audi Q5 55 e-TFSI (61.500 euro) of Volvo XC60 T8 (69.650 euro).
Ons verdict
Met de DS 7 Crossback E-Tense duikt PSA voor het eerst in het plug-inhybride bad. Gelukkig gaat het daar niet kopje onder. Wanneer hij wordt gevoed met elektronen wordt de DS 7 performanter en comfortabeler, terwijl hij tegelijk ook minder verbruikt, op voorwaarde dat je het spel van het regelmatig opladen meespeelt.