Jawel, er zijn nog andere elektrische modellen die net op de markt kwamen of die op het punt staan te worden gelanceerd met batterijen van 80, 90 of zelfs meer dan 100 kWh. Maar het verschil is dat dit premiummodellen zijn met een veel hoger prijskaartje, die bovendien veel zwaarder en groter zijn. Met zijn ‘dikke’ batterij van 64 kWh in een compact formaat en in een model met het logo van een massaproducent werpt de Hyundai Kona EV zich op als een vrij interessant aanbod. Naar het voorbeeld van zijn neef bij Kia, de e-Niro, uiteraard…
39 of 64 kWh
Laat ons voor de volledigheid toch ook nog even aanstippen dat Hyundai ook een elektrische ‘instapversie’ van de Kona EV heeft die genoegen neemt met een batterij van 39 kWh. Dat pack is trouwens ook allesbehalve ridicuul, want het is ongeveer even groot als dat van Nissan (of toch op dit moment, want er is beterschap op komst) in de tweede generatie van de Leaf.
Te krachtig?
De krachtigste versie van de Kona EV-familie heeft niet alleen een grotere batterij maar ook een krachtiger elektromotor. Die ontwikkelt 204 pk, tegenover 136 pk in de instapversie van de Kona EV. Let wel: in beide gevallen blijft het koppel identiek en piekt het op een genereuze 395 Nm. Het blijft trouwens discutabel wat het nut is van zo’n krachtige motor onder de motorkap van de Kona EV. Natuurlijk geeft dit blok van 204 pk echt explosieve acceleraties die niet zouden misstaan in een kleine sportieveling en sprint hij bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden, maar bij ietwat gespierde optrekoefeningen komt de trekkracht van de voortrein algauw in de problemen…
Hendels
Als je daarentegen het gaspedaal wat subtieler leert doseren, dan biedt de Kona EV een vrij plezierig dynamisch rijgedrag. Al is de ijking van de ophanging wel vrij stug om te compenseren voor het hoge gewicht van het geheel. Daardoor moet je niet rekenen op een zijdezacht wegcontact. Tijdens het rijden ga je al snel het spel van de remenergierecuperatie meespelen door aan de slag te gaan met de verschillende vertragingsniveaus via de hendels achter het stuur. Dat maakt het rijden tot iets vrij actief en plezierig.
Gedaan met rijbereikangst…
Als je gewoon profiteert van de comfortuitrusting (verwarming, stoel- en stuurwielverwarming enzovoort), regelmatig gebruik maakt van de pittige acceleraties die de elektromotor mogelijk maakt en vaak op de snelweg rijdt, dan mag je rekenen op een gemiddeld verbruik van zo’n 19 kWh/100 km. In deze versie met een batterij van 64 kWh betekent dit een rijbereik van meer dan 300 kilometer. Voor een elektromobiel van een massaconstructeur blijft dat zeker ‘comfortabel’. Als je voor een meer behoudsgezinde rijstijl kiest (zonder daarom voor een heuse economy run te gaan) en zo veel mogelijk gebruik maakt van de voorverwarming van het interieur voor je vertrekt enzovoort, dan kan het gemiddelde verbruik vrij gemakkelijk onder de 16 kWh/100 km duiken, en dat volstaat voor een reëel rijbereik van rond de 400 kilometer.
7,2 kWh
De elektrische versie van de Kona EV heeft een interne lader van ‘slechts’ 7,2 kW. Aan een aangepaste thuislader zal hij daarom iets meer dan 10 uur nodig hebben voor een volledige laadbeurt (en meer dan 30 uur aan een gewoon stopcontact voor noodgevallen, maar dat is uiteraard niet aan te raden). In de praktijk kom je echter zelden thuis met een batterijlading van 0 procent… In de meeste gevallen heb je dus genoeg aan een paar uur stekkeren om het volledige rijbereik te recupereren. En indien nodig is de Kona EV ook compatibel met 100 kW-snelladers waarmee hij 80 procent rijbereik binnentrekt in 54 minuten.
Hoeveel?
Hyundai heeft de prijs van zijn Kona EV vastgelegd op 37.990 euro voor de versie met 39 kWh en 44.490 euro voor deze variant van 64 kWh. Dat blijven forse bedragen, maar de standaarduitrusting staat in grote lijnen wel op dezelfde hoogte. De topversie Sky ten slotte, die heel volledig is uitgerust, staat voor 47.999 euro voor je deur.
Verdict
Het batterijpack van 64 kWh geeft deze kleine elektrische SUV een echte gebruiksveelzijdigheid. Die veelzijdigheid zien we wat minder terug op praktisch vlak als gevolg van een eerder gemiddeld koffervolume (332 liter). En met een prijskaartje dat flirt met de grens van de 45.000 euro is het onnodig om te vermelden dat deze veelzijdige elektrische auto nog niet voor ieders beurs is weggelegd. Maar het gaat er wel beetje bij beetje op vooruit.