We moeten even twee keer kijken, maar het staat wel degelijk links op het display: 407 kilometer. Geen NEDC of WLTP, maar het werkelijke rijbereik. Geen 452 kilometer natuurlijk, want dat valt bij elektrische auto’s in de praktijk altijd wat lager uit, maar toch maakt die ‘4’ op het display indruk. De nieuwe Kia e-Soul waar we de sleutels net van hebben gekregen is de “long range” trouwens, de versie met batterij van 64 kWh. Kia verkoopt daarnaast nog een “mid range”-versie van zijn crossover in het B-segment, die aan de derde generatie toe is. Die heeft een batterij met een capaciteit van 39,2 kWh.
Familiebanden
Hebben die batterijen overigens niet krek dezelfde capaciteit als de e-Niro? Klopt: beide Kia’s delen immers dezelfde aandrijflijnen. En uiteraard maakt ook de Hyundai Kona EV daar handig gebruik van. De basisversie, die Kia dus mid range noemt, stelt zich tevreden met een vermogen van 136 pk (100 kW) uit zijn elektromotor, de versie met zwaardere batterij haalt er 204 pk (150 kW) uit. Het koppel is met 395 Nm hetzelfde in beide versies, maar houdt in de long range langer aan terwijl de mid range zijn maximumvermogen sneller vrijgeeft.
Eenfasig laden
De batterij van 39,2 kWh brengt de e-Soul volgens de WLTP-cijfers in theorie 276 kilometer ver, terwijl die van 64 kWh een rijbereik van 452 kilometer belooft. Toch een cijfer dat klanten over de streep moet trekken die lijden aan afstandsangst. Ze moeten wel nog steeds geduld oefenen bij het opladen, want de 7,2 kW sterke interne lader van de Kia e-Soul laadt voorlopig alleen eenfasig. Daarmee ben je dus nog ettelijke uren zoet aan het stopcontact en is een wallbox onmisbaar. Wel monteren de Koreanen standaard ook een CCS-lader die tot 100 kW aan moet kunnen. Snelladen van 20 naar 80 procent accucapaciteit zou daardoor maar 42 minuten in beslag moeten nemen. Wil je alleen op bepaalde momenten of tot een specifiek batterijniveau laden, dan kun je dat in de boordcomputer programmeren.
Energiek baasje
Hoe doet deze Kia e-Soul het in de praktijk? We kregen een parcours voor de wielen met stadsverkeer, buitenwijken en snelwegkilometers in en rond de Duitse stad Frankfurt. Daar ontpopte de e-Soul zich als een energiek baasje, dat moeiteloos accelereert en herneemt, en dat ook zonder problemen even mee kan surfen met het Duitse snelwegverkeer. De 64 kWh-versie heeft 7,9 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten en gaat door tot 167 km/h.
De plaatsing van het batterijpakket in de vloer levert de Kia een laag zwaartepunt op, wat voordeel oplevert voor het rijgedrag. Maar in de bochten merk je dat de e-Soul het liever rustiger doet: de koets gaat wat hellen en het stuur communiceert afstandelijk. Mooi is wel dat Kia de torsieas achteraan heeft vervangen door een multilinkexemplaar, en dat het gewicht met 1,7 ton relatief binnen de perken blijft voor een elektrische auto. Daardoor reageert de e-Soul niet te stug op oneffenheden in het wegdek en blijft het rijcomfort netjes gevrijwaard.
Comfortabel rijbereik
Om het rijbereik te vrijwaren haal je het in het verkeer natuurlijk niet steeds het onderste uit de kan door het gaspedaal te vloeren. Met een normale rijstijl en wat anticiperen is in deze long range een gemiddeld energieverbruik van zo’n 16 kWh per 100 kilometer best mogelijk en een rijbereik van 400 kilometer een realiteit. Je hoeft dan zelfs niet uit te wijken naar de ‘Eco+’-rijmodus, die de e-Soul begrenst op 90 km/h, maar je kunt hem perfect in de standaardmodus ‘Normal’ blijven rijden. Gooi je wat meer snelweg in de mix, dan zit je aan zowat 18 kWh per 100 kilometer en geraak je nog steeds vlot 350 kilometer ver op één laadbeurt.
Net als in de e-Niro kun je onderweg de batterij wat minimaal bijladen door energie te regenereren en de sterkte daarvan te regelen met de peddels achter het stuur. Dat systeem heeft ook bij de e-Soul een radargebaseerde automatische modus, die afremt en tegelijk regenereert wanneer de Kia een voorligger opmerkt die trager rijdt. De peddels zijn trouwens niet de enige onderdelen uit de Kia-organenbank: het interieur is doorspekt met knoppen en displays die je ook in de andere Koreaanse producten terugvindt. De e-Soul verpakt het alleen in speelse ronde vormen in plaats van zakelijke lijnen.
Of Kia geen schrik heeft dat de e-Soul en e-Niro elkaar gaan kannibaliseren? Nee hoor: er is een verschil in lengte: 4,20 meter voor de e-Soul tegenover 4,38 meter voor de e-Niro. Daardoor komen ze uit in een ander segment. Dat moet deze e-Soul ook een lager prijskaartje opleveren, al zijn de prijzen in ons land nog niet bekend. Maar het belangrijkste argument is dat Kia een extra elektrische auto prima kan gebruiken voor de ambitieuze CO2-doelstelling van 95 g/km tegen 2021. Als die bovendien een comfortabel rijbereik heeft zoals het geval is bij deze e-Soul, dan is dat mooi meegenomen.