Mazda’s SUV’s zijn in Europa op korte tijd de bestsellers van het merk geworden. Daarom kreeg de CX-5, Mazda’s populairste model aan onze kant van de wereld, vorig jaar al een make-over. Nummer twee in het klassement, de compacte CX-3, haalt uiteraard lang niet de verkoopvolumes van de Peugeot 2008 of Renault Captur. Toch bracht Mazda sinds 2015 er in Europa al 60.000 stuks van aan de man.
Subtiele evolutie
Visueel houden de Japanners zich dan ook aan het strikte minimum bij deze facelift. Het zit ‘m in de details: de lamellen in de grille hebben lijnen van verschillende dikte, rond de mistlampen verschijnen er wat glanzend zwarte accenten, de CX-3 krijgt nieuwe 18-duimers en de achterlichten een nieuw ontwerp. Dat typische Mazda-rood, Soul Red, krijgt een variant die 20 procent intenser en 50 procent diepere kleuren geeft: Soul Red Crystal.
Heel subtiel zelfs
Binnenin heb je nog meer een geoefend oog nodig. Het meest opvallende verschil is de klassieke handrem, die nu vervangen is door zo’n elektrische drukknop. Daardoor kon de draaiknop van het infotainmentsysteem wat naar voren, en dat komt de ergonomie dan weer ten goede. Dat systeem is voortaan overigens compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, al betaal je daar € 290 extra voor.
Je krijgt ook nieuwe kleurcombinaties in het interieur: een grijs interieur met zwarte of witte leren stoelen, of zelfs met zwart imitatieleer, of een zwart interieur met zwarte stof. De stoelen worden trouwens met een ander materiaal gevuld om trillingen beter te filteren. En dan heb je nog nieuwe rijhulp, zoals een cruise control met stop-en-gofunctie en een verbeterde noodremhulp voor in de stad.
Tot zover de theorie. En de praktijk? De sfeer aan boord blijft nogal somber, maar de afwerking is helemaal op peil. Je stoort je wel beter niet aan de verouderde graphics van het infotainmentsysteem. Binnenin is er plaats voor vier, maar achterin voel je je wat ingesloten door de oplopende gordellijn. Nog een nadeel van het design: een koffer van gemiddelde grootte (350 liter) en een hoge laaddrempel.
Rightsizing
Maar belangrijker bij de facelift van deze CX-3: de nieuwe motoren. De 1.5 diesel nam Mazda voor de WLTP-homologatie helemaal onder handen en is voortaan een 1.8, die 115 pk en 270 Nm sterk is. Hij neemt technologie over van de 2.2 Skyactiv-D. De grotere cilinderinhoud zorgt voor meer toevoer van lucht, waardoor de uitlaatgassen bij alle toerentallen efficiënter worden gerecycleerd en de NOx-uitstoot dus aanzienlijk daalt. Deze nieuwe 1.8 Skyactiv-D heeft dus geen AdBlue-nabehandeling nodig, maar voldoet wel aan de Euro 6d-Temp-norm.
Geen partikelfilter
De 2.0 Skyactiv-G-benzinemotor behoudt zijn grote cilinderinhoud en atmosferische beademing. Maar ook die motor geeft Mazda de nodige updates om zijn fijnstofuitstoot te beperken. In tegenstelling tot de meeste concurrenten heeft hij daardoor geen partikelfilter nodig. Maar ook deze 2.0 beantwoordt aan de recentste norm. Hij is er nog steeds in twee vermogensversies: een van 121 pk en 206 Nm, en een van 150 pk en eveneens 206 Nm.
Op de baan
De Japanse ingenieurs sleutelden ook nog wat aan het onderstel van de CX-3 om de connectie tussen auto en chauffeur te verbeteren, dat zogenaamde “Jinba Ittai” waar Mazda graag mee uitpakt. Maar we moeten toegeven: de aanpassingen aan de ophanging en het stuur maken van deze CX-3 nog steeds een van de meest dynamische referenties in zijn segment. Het rijplezier is er steeds, zonder dat het aan het rijcomfort knaagt. Een modelleerling dus, die geen verschillende rijmodi nodig heeft om sportief of ontspannen te rijden.
De nieuwe motoren weten ons dan weer minder te overtuigen. Zo mist de nieuwe 1.8-dieselmotor kracht onderin de toeren (hij reageert vooral hol onder 1.700 tpm) en gaat hij niet even lang door als de grotere 2.2 Skyactiv-D. De 1.8 laat zich trouwens ook horen onder vollast. Rij je hem in zijn optimale vermogensband, dan doet deze nieuwe motor zijn werk wel efficiënt. Maar van Mazda hadden we beter verwacht. In 2015 was de dieselmotor nog goed voor zowat 60 procent van de verkoop van de CX-3, maar sinds begin dit jaar kiest minder dan 10 procent van de klanten nog voor een zelfontbrander.
Bij ons moet de 2.0 Skyactiv-G-benzinemotor met 121 pk echter het gros van de verkoop uitmaken, dus wij reden onze test verder met deze motor. Omdat hij geen turbo heeft, trapt hij wat op zijn adem bij stevige hernemingen, zoals wanneer je invoegt op een autosnelweg. Maar deze grote atmosferische motor is wel aangenaam en comfortabel in gebruik. Hij laat de Japanse SUV discreet en beheerst door het verkeer laveren en houdt tegelijk zijn verbruik onder controle.
Prijzen
Als diesel is de CX-3 verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving en met manuele of automatische zesbak. De prijzen beginnen bij € 23.590 voor de basisuitvoering (Skymove, voorwielaandrijving, manuele bak) en lopen op tot € 30.990 voor een vierwielaangedreven Skycruise met automaat. Daarmee is de nieuwe diesel gemiddeld € 700 duurder dan de vorige 1.5.
De 121 pk sterke benzinemotor kan je alleen met voorwielaandrijving krijgen, maar je hebt wel de keuze tussen een manuele bak en automaat. Hij kost € 17.990 voor de basisuitvoering, € 26.990 voor de topuitvoering. De 150 pk sterke Skyactiv-G is er dan weer alleen met vierwielaandrijving in de uitvoering Skycruise. Dan betaal je € 27.490 voor de manuele versie en € 28.990 voor de versie met automaat.
Besluit
Bij deze facelift bleven de visuele en chassiswijzigingen beperkt. Maar dat is niet erg: zowel qua looks als dynamisch viel deze CX-3 al aardig in de smaak. Hij is minder gezinsgericht dan sommige concurrenten (hij is beperkt moduleerbaar, zijn koffer is weinig praktisch en het zicht naar achteren is minder) en zijn infotainment wordt een dagje ouder. Van de nieuwe motoren hadden we, Mazda kennende, vooral van de 1.8 Skyactiv-D meer verwacht.