De expansie van het compacte gamma van Mercedes gaat verder met de toevoeging van een SUV. jawel, nog maar een… Maar de vraag is zo groot dat Stuttgart ze niet kon negeren. De mensen van Daimler hebben echter wel een iets andere aanpak gekozen dan hun rechtstreekse rivalen. In plaats van alles in te zetten op de stijl en fake-terreinpretenties (die in de praktijk zelden worden waargemaakt) richt Mercedes zich meer op gezinnen.
De grootste van de kleintjes
Om plaats te creëren voor je kleine legertje heeft Mercedes beslist om het voorwielaangedreven platform van de A-Klasse maximaal uit te rekken om een grote wielbasis van 2.829 millimeter vrij te maken. Met zijn 4,6 meter is de GLB zo de grootste van de kleine Mercedessen.
Offroadlook
Qua look lijkt deze GLB met zijn hoekige vormen en grote, platte vlakken meer op de legendarische G-Klasse dan de andere SUV’s van het Mercedes-gamma. Vooraan zien we een vrij verticale neus met daarop een groot radiatorrooster met ster. Op de flanken verstoort enkel een kleine golving rond de achterdeuren de Duitse rechtlijnigheid van het geheel. De achterkant herneemt dan weer de stijlcanons van de familie, in die mate dat je deze compacte SUV bijna zou kunnen verwarren met zijn (heel) grote broer GLS.
5 tot 7
Uiteraard komt alle ruimte die deze lange wielbasis vrijmaakt de passagiers ten goede. En zo geeft de GLB zijn eenvolumergeest bloot. Achterin zit (als optie) een verschuifbare achterbank die in drie delen neerklapbaar is. Op die manier kan de koffer worden vergroot van 560 naar 739 liter. Nog beter: als je de juiste optie aankruist (907,50 euro), verschijnt in de koffer een derde zitrij. Al moet je daar nu ook niet te veel van verwachten, want deze twee extra zitjes zijn volgens Mercedes enkel bruikbaar voor mensen kleiner dan 1,68 meter. Hoewel ze dus eerder noodzitjes zijn, vormen ze wel een zeldzame troef in het segment van de compacte premium-SUV’s.
Niet onbekend
Als je bekend bent met de nieuwe compacte familie van Mercedes zal het dashboard van de GLB je zeker niet verwarren. Aan passagierskant is het lichtjes hertekend, maar al de rest komt recht uit de A-Klasse, de B-Klasse, de CLA enzovoort. Deze GLB mag dus ook uitpakken met al de technologie van het merk, van de navigatie met augmented reality over de adaptieve snelheidsregelaar tot de spraaksturing “Hey Mercedes”.
Comfortklasse
Op de weg bewijst de GLB zijn homogeniteit. Qua ruimteaanbod is hij bedacht op gezinnen, maar hetzelfde geldt voor het rolcomfort. De goede schokdemping van deze mini/grote SUV blinkt uit op snelwegen en lange gewestwegen. Slingerbaantjes zijn niet zijn voorkeursterrein en daar is ook niets mis mee: zijn doel is om ouders en hun kinderen in het grootste comfort te vervoeren over de openbare weg… of elders. Voor dat laatste is hij uiteraard als optie met vierwielaandrijving verkrijgbaar.
Pragmatisch of sportief?
Onder de motorkap van Mercedes’ jongste telg liggen dezelfde motoren als in de andere modellen op dit platform. Logisch. Zo is er één dieselblok in drie vermogensversies: 116, 150 of 190 pk. Voor de loodvrijstokers staat de kleine 1,33-liter met 163 pk naast de tweeliter van 224 pk. Er is ook een AMG-versie met een 2.0 van 306 pk, maar de zogezegd sportieve aard van die laatste gaat een beetje in tegen de gezinsroeping van de GLB…
Ons verdict
Mercedes heeft (nog maar) een niche gevonden in de SUV-markt door de eerste compacte premium-SUV met zeven zitplaatsen te bedenken. Een geslaagde auto voor gezinnen met jonge kinderen of niet al te grote pubers. De binnenruimte en het comfort zullen de koters blij maken. Maar het premium prijskaartje (vanaf 38.115 euro) slaat een stevige deuk in de portefeuille van de ouders…