Nissan heeft de laatste update in afwachting van de volgende modelgeneratie van de Qashqai nauwkeurig getimed: sinds 1 september moeten constructeurs de WLTP-procedure gebruiken voor verbruiks- en uitstootmetingen, en de laatste maanden staat de dieselmotor stevig onder druk. Geen verrassing dus, dat Nissan ons vooral wegwijs wil maken in de nieuwe benzinemotoren.
Wat houdt de update precies in?
In tegenstelling tot wat je zou denken: geen visuele wijzigingen. De Qashqai kreeg in 2017 nog een facelift, waardoor hij er nog enkele jaren tegenaan kan. Nissan nam vooral het motoraanbod onder handen: de vroegere 1.2 en 1.6 turbobenzines maken nu allebei plaats voor een 1.3 turbobenzine, die krachtiger, schoner en zuiniger moet zijn. De vorige CVT-versnellingsbak maakt nu plaats voor een automatisch schakelende bak met dubbele koppeling, en tot slot krijgt het Nissan Connect-infotainmentsysteem een grondige update.
Vertel eens wat meer over die nieuwe motor?
Die 1.3 turbobenzine is eigenlijk al een bekende, dankzij de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi: hij doet in lichtjes gewijzigde vorm ook dienst in de Renault Kadjar, Scénic en Grand Scénic. En hoewel hij daar wordt gepresenteerd als 1.4 ken je deze kleine turbobenzine ook uit de gloednieuwe Mercedes A-Klasse: de A 200 gebruikt deze motor ook als basis.
Nissan voorziet de nieuwe 1.3 van een partikelfilter, zodat hij aan de meest recente Euro 6d-TEMP-norm voldoet. Volgens de Japanners is het nieuwe blok tot 10 procent zuiniger dan de vorige benzinemotoren, en stoot het tot 25 procent minder NOx en 50 procent minder fijnstof uit. Bovendien is het meer slijtagebestendig, waardoor de onderhoudsintervallen volgens Nissan iets verder uit elkaar liggen.
Is die 1.3 de enige motoroptie?
Er is ook nog een 1.5 dCi met 115 pk, maar die konden we tijdens onze eerste kennismaking niet testrijden. De 1.3 wel, en die is er in enkele vermogensversies. Vanaf 2019 volgt er een nieuwe 1.7 dieselmotor. De 1.3 benzine is er met 140 pk en 160 pk, telkens alleen met voorwielaandrijving. De 140 pk-versie vervangt de oude 1.2, de 160 pk-versie de vorige 1.6. Een manuele zesbak is standaard, op de 1.3 met 160 pk kan je ook kiezen voor een nieuwe DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Die laatste is trouwens dezelfde als diegene die de Mercedes A-Klasse gebruikt.
Nog enkele cijfers? De 1.3 met 140 pk heeft een maximumkoppel van 240 Nm, en doet 10,5 seconden over de sprint naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 193 km/u. De 160 pk-versie beschikt over 260 Nm met manuele bak en over 270 Nm met DCT. De eerste sprint naar 100 km/u in 8,9 seconden, de laatste in 9,9 seconden. Voor beide versies ligt de topsnelheid op 200 km/u.
Hoe rijdt de nieuwe motor?
Op papier mag de 140 pk-versie geen sprintwonder lijken, maar in de praktijk maakt hij dat ruim goed. Onderin de toeren mist hij wat koppel, en daar is het af en toe wat op anticiperen. Maar eens hij op dreef is, gaat hij enthousiast door. De viercilinder is keurig gedempt, en dat merk je ook in zijn 160 pk-versie. De krachtigere 160 pk-variant lijdt wat onder hetzelfde gebrek aan koppel onderin, maar maakt dat eveneens goed zodra hij op tempo is. Op papier is hij iets sneller, maar in de praktijk merk je daar weinig van.
De meerwaarde van de 160 pk-versie lijkt ons dus beperkt, tenzij je niet manueel wil schakelen. Dan is die versie in combinatie met de DCT voorlopig je enige keuze. Volgend jaar komt daar de nieuwe dCi-dieselmotor bij, die ook met continu variabele transmissie (CVT) te krijgen zal zijn. De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is intussen een prima aanvulling voor de 1.3 turbobenzine. Hij schakelt zacht en vloeiend, en mist eigenlijk alleen wat reactiesnelheid wanneer je hem opjaagt. Maar in dat geval kan je nog manueel schakelen met de pook.
Voor de 1.3 DIG-T met 140 pk geeft Nissan een gemiddeld verbruik op van 5,3 l/100 km, en een CO2-uitstoot van 121 g/km. De 1.3 DIG-T met 160 pk laat dezelfde cijfers noteren, maar met een klein verschil voor de versie met DCT-automaat: 5,4 l/100 km en 122 g/km aan CO2. Let wel op: met 19-duimsvelgen (vanaf het uitrustingsniveau N-Connecta) ligt zijn verbruik iets hoger: 5,7 l/100 km en 130 g/km aan CO2.
Er is ook een nieuw infotainmentsysteem?
Klopt, al is dat pas vanaf november leverbaar, laat Nissan weten. Goed checken voor je nu een Qashqai bestelt dus. Het nieuwe systeem is ergonomischer, en verbetert vooral de integratie van je smartphone. Op de basisversie na zijn Apple CarPlay en Android Auto bijvoorbeeld standaard, terwijl Nissan ook een nieuwe app heeft ontwikkeld die je smartphone met je auto verbindt. De navigatie gebruikt data van TomTom.
Hoeveel kost de vernieuwde Qashqai?
Voor de nieuwe 1.3 met 140 pk betaal je minstens € 23.990. Dan begin je in het uitrustingsniveau Visia. De prijs van de Qashqai loopt momenteel op tot € 34.940 voor de nieuwe 1.3 met 160 pk in het hoogste uitrustingsniveau Tekna+. Zoals steeds bij Japanse merken is de optielijst beperkt en moet je dus meteen een uitrustingsniveau hoger als je bepaalde zaken op je Qashqai wilt. Er zijn wel enkele interessante packs.
Let op: wie nu meteen een Qashqai wilt, krijgt nog niet het nieuwe Nissan Connect-infotainmentsysteem of de DCT-versnellingsbak. Daarvoor is het nog even wachten tot november. De Qashqai-modellen met het nieuwe infotainmentsysteem worden dan gemiddeld € 350 duurder. De 160 pk-versie met DCT begint dan vanaf € 30.240 voor de versie Acenta, en kost € 36.840 in de hoogste uitvoering Tekna+.
Besluit?
Een logische update, deze nieuwe update voor de Nissan Qashqai. Zijn nieuwe motoren doen minstens even goed als hun voorgangers, maar beantwoorden wel aan de meest recente normen. De lichtste motor van de twee is degene die in de meeste gebruikssituatie ruim voldoende is. De overige updates zorgen ervoor dat de pioniers-SUV er nog enkele jaren tegen kan in een segment dat voor alle constructeurs van levensbelang geworden is.