Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Kia de spijker op de kop heeft geslagen met zijn nieuwe Sportage: hij wist ons eerst te verbazen tijdens zijn eerste test, alvorens een expertenpanel te overtuigen en de favoriete gezins-SUV van vrouwen te worden in 2022! Maar de RAV4 is ook niet op zijn lauweren aan het rusten. Hij wist meer dan een miljoen mensen wereldwijd te verleiden in 2021. Daarmee was het de best verkochte auto ter wereld afgelopen jaar! Vandaag zijn het de plug-in hybride versies die tegenover elkaar staan in wat belooft een echte titanenstrijd te worden.
Afwerking, uitrusting: gelijkspel
Aan boord is er geen twijfel mogelijk dat Kia het meent met de Sportage: dubbele gebogen 12,3 inch-displays, een heel scala aan rijhulpmiddelen, zonder zijn bijna onberispelijke afwerking over het hoofd te zien. Neen, echt, we hebben quasi geen opmerkingen voor de Koreaan. We zouden kritiek kunnen hebben op zijn infotainmentsysteem, dat niet altijd even gemakkelijk te gebruiken is, of zijn ietwat verouderd uitziende GPS. Maar dat is echt muggenziften, zeker omdat de RAV4 op dit vlak niet beter scoort...
Toegegeven, onze testwagen profiteerde nog niet van het nieuwe dubbele scherm van 12,3 inch voor de bestuurder en 10,5 inch op de boordplank, waarvan de productie eind vorig jaar van start ging. Dat verandert echter niets aan zijn uitrusting, die ook hier supercompleet is, en zijn uitstekende afwerking. Dit alles in een iets ruigere sfeer. De twee zijn even goed uitgerust en afgewerkt, en onderscheiden zich dus enkel in hun stijl. En aangezien er over smaak en kleur niet te twisten valt: gelijkspel!
Comfort: Toyota in het voordeel
Qua comfort is het geen fotofinish, de Japanse SUV wint zonder twijfel! Het moet gezegd worden dat deze twee concurrenten in dezelfde klasse spelen qua binnenruimte en geluidsisolatie. Het is dus enkel het veercomfort dat ze onderscheidt. En op dit vlak zien Toyota en Kia het duidelijk anders...
Bij Toyota draait alles om gladheid. De RAV4 is een vliegend tapijt, ongestoord door het hobbelige oppervlak van het Belgische wegennet. Een hele prestatie als je weet dat hij ongeveer 2 ton weegt! De Sportage, die nochtans enkele honderden kilo’s lichter is, ligt stugger op de weg. Kia heeft de middenweg proberen kiezen tussen souplesse en dynamiek. Een keuze die hem onvermijdelijk parten speelt als het over comfort gaat.
Motor: Toyota in het voordeel
Onder de kap van de Koreaan vinden we een 1,6 liter-turbo gekoppeld aan een batterij van 13,8 kWh. Het geheel levert een royale 265 pk en 350 Nm koppel. Een vermogen waarmee hij in 8,2 seconden naar de 100 km/u snelt en een topsnelheid bereikt van 191 km/u. In zijn volledig elektrische modus kondigt Kia een autonomie aan tot 70 km. Toyota heeft echter het grote geschut ingezet om weerstand te bieden aan deze mooie technische fiche. Deze plug-in-versie van de RAV4 heeft een grote viercilinder van 2.487 cm³ gekoppeld aan een batterij van 18,1 kWh! Daarmee kan de Japanner in amper 6 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u. Toyota geeft aan dat hij 65 km kan rijden zonder zijn verbrandingsmotor te moeten inschakelen.
In de praktijk zijn de acceleraties van de RAV4 echt een stuk sneller. Wat hun elektrische autonomie betreft, geraken ze ongeveer even ver. Maar met een platte batterij is het opnieuw de Japanse SUV die domineert. Op een gevarieerd traject van een honderdtal kilometer, had de Sportage maar 6,2 liter benzine nodig. Een mooie prestatie. Maar de RAV4 slikte slechts 4,9 liter voor dezelfde afstand! Sneller, net zo duurzaam in zijn elektrische modus en zuiniger: het is logisch dat de Japanner een voordeel behaalt in dit hoofdstuk.
Wegligging: Kia in het voordeel
Zoals hierboven vermeld, heeft de Sportage een stijvere ophanging dan zijn concurrent. Een eigenschap die afbreuk doet aan zijn comfort, maar die hem wel doet schitteren met een meer samenhangend rijgedrag. Het is geen sportieve SUV, maar hij kleurt binnen de lijntjes in de bochten en zijn hernemingen zijn goed, ondanks een minder krachtige motor dan in de RAV4.
Net door die zachtere ophanging gaat die laatste meer overhellen in de bochten. Hij heeft zelfs een lichte neiging om te deinen bij stevig bochtenwerk, maar niet zozeer dat dit een probleem vormt. Het is enkel tegen een homogene concurrent als de Sportage dat de RAV4 niet is opgewassen.
Budget: Kia in het voordeel
In België starten de prijzen voor de Kia Sportage met deze plug-in hybride aandrijflijn vanaf 47.190 euro in de Pulse-uitvoering. Dat is niet niks... Zijn kleinere verbrandingsmotor laat hem langs de andere kant genieten van een (veel) lager belastingstarief, zowel in het noorden als in het zuiden van het land.
De RAV4 is aanzienlijk duurder. Met een vanafprijs van 58.350 euro is hij meer dan 10.000 euro duurder dan zijn concurrent van vandaag! En dat is niet alles, want zijn verbrandingsmotor van 2,5 liter speelt hem parten qua belastingen, al is dat gelukkig voor Toyota enkel het geval in het zuiden van ons land...
Conclusie: gelijkspel
Onze twee SUV’s komen aan het einde van deze vergelijking als gelijken uit de bus. De uitstekende RAV4 verleidt met zijn comfort en de zuinigheid van zijn aandrijflijn. Maar de Kia Sportage laat zich niet doen! Hij is wat minder comfortabel of zuinig met een lege batterij, maar hij heeft een betere wegligging en is vooral... 10.000 euro goedkoper!
Bedankt aan de Sucrerie de Wavre voor het gebruik van haar faciliteiten.