Eerder dit jaar kreeg de Lexus UX een beperkte facelift. En als we zeggen 'beperkt', bedoelen we dat vooral wat de koetswerkaanpassingen betreft. De Japanse SUV is immers geen greintje veranderd, behalve dan met de komst van een 'F-Sport Design'-afwerking met een specifieke grille, bumpers en dakspoiler.
Vaarwel trackpad, hallo groot scherm
De belangrijkste veranderingen vind je in het interieur van de Japanse SUV. Hij beschikt voortaan over het nieuwe infotainmentsysteem van het merk dat we al in de NX konden ontdekken. Het is verwerkt in een centraal paneel dat, afhankelijk van het uitrustingsniveau, tussen de 8 en 12 duim groot is, dichter bij de bestuurder geplaatst, responsiever en gemakkelijker te gebruiken. De UX neemt ook afscheid van de trackpad op zijn middenconsole, en krijgt bedieningselementen op het stuur, dat net als de zetels verwarmd is.
Voor de rest van het interieur biedt de UX nog steeds kwaliteitsmaterialen en een dito afwerking. Het lijdt geen twijfel dat dit een premium product is waarin het niet onaangenaam is om alleen of met twee tijd door te brengen, maar niet met veel meer... Ondanks zijn lengte van 4,5 meter is de achterbank immers niet erg groot, om nog maar te zwijgen van de koffer die slechts 320 liter meet!
Het is geen raket…
Onder de motorkap van de UX 250h blijft de atmosferische 2 liter viercilinder ongewijzigd. In combinatie met een elektromotor stuurt de hybride aandrijflijn een gecombineerd vermogen van 184 pk naar de voorwielen. Een cavalerie waarmee hij vanuit stilstand in 8,5 seconden de 100 km/u kan bereiken. Niet genoeg om er een raket van te maken, maar meer dan genoeg om hem vloot door het verkeer te loodsen. Als optie kan je kiezen voor het E-Four systeem, waarbij zijn achteras voorzien wordt van een kleine elektromotor voor vierwielaandrijving. Het enige nadeel is dat dit de koffer daardoor nog kleiner wordt, met een volume van nog maar 280 liter!
Leve de stad!
Het was vooral in de straten van Berlijn dat we de UX konden testrijden. Een stedelijke omgeving die hem past als gegoten! Dankzij zijn compacte afmetingen baant de UX zich vlot een weg door de Duitse hoofdstad. Hij kan ook rekenen op een goede geluidsisolatie om te voorkomen dat de inzittenden worden gestoord door het lawaai van de stad. Bovendien wisselt de Japanse SUV bij lage snelheden voortdurend af tussen zijn elektrische en verbrandingsmotoren, zonder dat je dat voelt of hoort! Daardoor heeft de UX 250h een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 5,5 liter per 100 km. Een cijfer dat we wisten te reproduceren na een uur rondrijden in Berlijn. Het enige nadeel is dat, ondanks de adaptieve vering van onze testauto, de demping wat stevig is.
Maar daarbuiten...
Eenmaal buiten de stad zorgt de specifieke vering en besturing van onze F-Sport testversie ervoor dat de UX te veel overhelt in de bochten. De motor was daarentegen liever in Berlijn gebleven... Bij de geringste druk op het gaspedaal laat de eCVT-bak de verbrandingsmotor krijsen zonder dat gepaard gaat met een echte snelheidstoename...
Gepeperde rekening
Er bestaat geen twijfel over, de Lexus UX 250h is een premium product, en hij is ook op die manier geprijsd! Reken op minimaal € 42.590 voor het meest eenvoudige model! De prijs voor de nieuwe F-Sport Design-afwerking begint bij €46.390. En onze testauto, die praktisch full option is, droeg een prijskaartje van € 60.000! Dat is veel geld voor een instapmodel, maar ook voor een compacte hybride SUV die geen plug-in is...
Ons verdict
De UX 250h is een compacte SUV die kan rekenen op een hoogwaardige afwerking en materialen en een uitstekende geluidsisolatie om aanspraak te maken op een premium imago. Helaas hangt daar met een vanafprijs van €42.590 ook een prijskaartje aan vast... Een eerder fors prijskaartje voor een voertuig van 4,5 meter met zo weinig interieurruimte...