De Mercedes GLC kennen we heel goed bij VROOM. Nadat we hem als 220 d 4Matic en als Coupé konden testen, hebben we ook maar liefst 3.000 km afgelegd achter het stuur van de GLC 300 de. Om maar te zeggen dat de Duitse SUV van 4,72 m lang, 1,9 m breed en 1,65 m hoog geen geheimen meer heeft voor ons.

Bijna vertrouwde Mercedes GLC

Is het nog nodig om het dashboard van de Mercedes GLC toe te lichten? Het bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch en een verticaal gepositioneerd centraal aanraakscherm van 11,9 inch, dat met de nieuwste versie van het MBUX-infotainmentsysteem werkt. En dan is er nog het immense, maar optionele, head-up display voor de bestuurder. Zoals in praktisch alle modellen van het Duitse merk, van de C-Klasse tot de S-Klasse, via de EQE en de EQS en hun SUV-versies, werkt het geheel zeer snel, is het voldoende personaliseerbaar, gemakkelijk in gebruik en verbindt het draadloos met Apple CarPlay en Android Auto.

Het gebrek aan fysieke knoppen voor de klimaatcontrole is misschien jammer, maar de bedieningen blijven tenminste altijd aanwezig aan de onderkant van het centrale scherm. Hetzelfde geldt voor de aanraaktoetsen aan weerszijden van het stuur. Er zijn er enorm veel en ze zijn niet altijd even gemakkelijk in gebruik. Maar ze maken het wel mogelijk om quasi alle voertuigfuncties te bedienen zonder het stuur te moeten loslaten.

Groot, maar niet per se praktisch

Dankzij zijn wielbasis van 2,89 m is er geen plaatsgebrek aan boord van de GLC, ook achterin. Toch als je aan weerszijden van de imposante middentunnel zit. Alle plug-inhybrides hebben standaard 4Matic-vierwielaandrijving, en ze hebben ook allemaal een gigantische batterij onder de koffervloer, die een flinke hap neemt uit het laadvolume. Dat bedraagt in het geval van de hybrides nog maar 470 tot 1.530 liter. Toegegeven, dat is niet echt klein, maar voor een gezins-SUV kan je het moelijk ruim noemen. En dat is nog niet alles, want die forse batterij verhoogt de koffervloer ook aanzienlijk. Je moet dus opletten dat de spullen in de laadruimte niet naar buiten vallen wanneer je de kofferklep opendoet. Maar dat zijn euvels die je de GLC al snel vergeeft wanneer je gaat rijden.



3 verschillende plug-inhybrides!

De Mercedes GLC heeft recht op maar liefst 3 verschillende plug-inhybride motorisaties, en dat is nog zonder de sportieve AMG 63 S E Performance gerekend, met zijn 500 kW (680 pk) sterke combinatie! In alle gevallen gaat het om een 2 liter-viercilinder die aan dezelfde elektromotor van 100 kW (136 pk) en 440 Nm wordt gekoppeld, gevoed door een batterij van 31,2 kWh. Volgens Mercedes is het daarmee mogelijk om meer dan 100 km volledig elektrisch te rijden. Is de batterij plat, dan kan je hem op een halfuur weer opladen dankzij zijn snellaadvermogen van 60 kW.




Wat de verbrandingsmotoren betreft: in het geval van de GLC 300 e levert de viercilinder op benzine op zich 150 kW (204 pk), voor een gecombineerd vermogen van 230 kW (313 pk). Voldoende power, waarmee de GLC in 6,7 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 218 km/u. De 2-liter van de GLC 400 e ziet zijn vermogen toenemen tot 185 kW (252 pk), terwijl het geheel een piekvermogen van 280 kW (381 pk) haalt! Daarmee heeft de Duitse SUV genoeg aan 5,6 seconden om 100 km/u te halen, terwijl de topsnelheid stijgt naar 237 km/u. Tenslotte is er nog de viercilinder diesel van de GLC 300 de, die 145 kW (197 pk) opwekt. Samen met de hulp van de elektromotor levert deze versie van de GLC een totaal van 245 kW (333 pk), sprint hij in 6,4 seconden naar 100 km/u en topt hij bij 217 km/u.

Ongeëvenaarde elektrische rijervaring

Waar de GLC plug-inhybride in uitblinkt, is wanneer hij enkel met behulp van zijn batterij rijdt. Met 100 kW (136 pk) en vooral 440 Nm aan koppel, is de elektromotor meer dan voldoende om de SUV mee te laten komen met het verkeer. De acceleraties zijn soepel en vooral fluisterstil. Naast zijn geruisloze elektromotor heeft de GLC dan ook een uitstekend geïsoleerd interieur. De elektrische autonomie die Mercedes belooft is erg groot, maar daarom niet overdreven, want het is daadwerkelijk mogelijk om meer dan 100 km elektrisch te rijden in de GLC! Op voorwaarde dat je een lichte rechtervoet hebt en dat je vooral naast de snelweg blijft.



Enorme batterij heeft een prijs

Helaas heeft deze volledig elektrische ervaring, hoe lang hij ook duurt en hoe aangenaam hij ook is, ook een hoge prijs. De enorme batterij neemt niet enkel een groot stuk van de koffer in van de GLC, hij maakt de SUV ook zo’n 350 kg zwaarder! Het resultaat is een auto van 2,3 ton zwaar. En hoewel Mercedes de GLC heeft uitgerust met alle nieuwste technologie, blijf je dat gewicht toch voelen achter het stuur. De meesturende achterwielen zorgen voor een betere behendigheid, maar de voortrein heeft nog steeds te lijden onder dit overgewicht in scherpe bochten. Hetzelfde geldt voor de ophanging, die soms bepaalde oneffenheden in de weg wat te hard aanpakt. Toch kunnen de plug-inhybride Mercedes GLC’s nog een goede balans tussen comfort en dynamiek voorleggen, vooral wanneer je ze niet forceert en je op asfalt van een redelijke kwaliteit rijdt.



Prijs Mercedes GLC plug-inhybride

Zoals hierboven vermeld, heeft de enorme batterij van de Mercedes GLC PHEV een hoge kost, en dat mag je ook letterlijk nemen. Hoewel je al een exemplaar van de Duitse SUV kan bemachtigen vanaf 58.080 euro, kost de goedkoopste hybride GLC 300 e minstens 75.020 euro! De 2.420 euro duurdere dieselhybride heeft een vanafprijs van 77.440 euro. Tenslotte staat de GLC 400 e bovenaan het gamma met zijn instapprijs van 84.095 euro. En zoals steeds bij de Duitse premiumconstructeurs, moet je opletten voor de opties. Ons testexemplaar met een lange optielijst had een uiteindelijke prijs van 94.464,70 euro! Dat komt wel heel dicht in de buurt van de 6 cijfers...

Ons verdict

De plug-inhybride versies van de Mercedes GLC maken indruk met hun volledig elektrische rijgedrag. Dankzij hun autonomie van meer dan 100 km, hun snellaadvermogen en hun goed geïsoleerde interieur hebben ze heel wat in zich om je te verleiden. Helaas heeft hun enorme batterij van 31,2 kWh ook zijn prijs. Hij maakt niet enkel de auto en de factuur een stuk zwaarder, maar hij neemt ook een flinke hap uit de kofferruimte.