De Evoque ‘II’ is een kleine luxe-SUV speciaal voor de mooiere stadswijken. Maar hij heeft concurrentie op de chique lanen: we denken onder meer aan de Alfa Romeo Tonale, Audi Q3, BMW X1/X2, Cupra Formentor, Jaguar E-Pace, Lexus UX, Mercedes GLA, Mini Countryman of de Volvo XC40.

Bevallige look

In 2011 sloeg de eerste Evoque in als een bom, met zijn conceptcarachtige lijnen. Zijn look deed zoveel hoofden draaien dat de designers hebben besloten niet te veel uit te gommen voor deze tweede generatie, die in 2019 op de markt kwam. De nieuwe telg lijkt dus veel op zijn voorganger, maar dan met verzonken deurgrepen die elektrisch in- en uitklappen. De facelift van de zomer van 2023 heeft nieuwe ultradunne LED-dagrijverlichting met zich meegebracht, zonder aan de algemene lijn te komen, die er nog steeds aantrekkelijk uitziet. Een contrasterend dak staat ook op de optielijst. Merk op dat deze tweede generatie enkel als 5-deurs wordt aangeboden (de eerste Evoque was er ook als 3-deurs en als... cabrio).


Geen knoppen

Hoewel de facelift bijna geen impact had op het uiterlijk, bracht hij wel ingrijpende veranderingen met zich mee aan boord. We zien een volledig nieuwe digitale interface, geschikt rond hetzelfde zwevende aanraakscherm van 11,4 inch als in de rest van het gamma. Hiermee blijft er geen enkele fysieke knop over op de middenconsole.

De Evoque heeft ook de nieuwste versie gekregen van het infotainmentsysteem van het merk. Dat is uitgerust met Amazon Alexa-spraakbediening en een reeks aan online applicaties, waaronder Spotify en Deezer. Het systeem kan ook draadloos overweg met Android Auto en Apple CarPlay.



Ogen op de rug en onder de motorkap

Net als de technisch gelijkaardige Land Rover Discovery Sport, kan de Evoque worden uitgerust met de ‘Clearsight Rear View’-middenspiegel die je kan omtoveren tot een scherm waarop het beeld van de achteruitrijcamera wordt geprojecteerd. Daarmee hou je een goede zichtbaarheid over, ook als de koffer tot in de nok vol zit. De ‘Clearsight Ground View’ maakt de motorkap dan weer ‘doorzichtig’: er wordt een beeld van de camera’s onderaan de voorkant geprojecteerd op het centrale scherm om te laten zien wat er zich onder de motorkap bevindt, om de voorwielen tot op de centimeter te kunnen plaatsen. Een technologie die vrij goed werkt en die zowel handig is op het platteland als in de stadsjungle om de stoepranden te vermijden...

Vegan bekleding en grote koffer

Het interieur van deze kleine Range is netjes afgewerkt. Je kan nog steeds echt leer krijgen, maar de Evoque is voortaan ook beschikbaar met een vegan bekleding van een wolmix, die ‘Kvadrat’ wordt genoemd. Achterin is de achterbank zacht en genieten twee volwassenen van 1,80 m nog steeds van een mooie beenruimte. De centrale zitplaats is echter smal en hard, zoals wel vaker in SUV’s van dit formaat. Qua kofferruimte doet de Evoque het beter dan zijn rechtstreekse concurrenten en de achterbank kan in drie delen worden neergeklapt, wat een vlakke laadvloer oplevert. Zeldzaam is dat de koffer van de plug-inhybride even groot is als die van de varianten op benzine of diesel.



Mild hybride of...

De verbrandingsmotoren op benzine (1.5-driecilinder van 160 pk en 2.0-viercilinder van 200 of 249 pk) en diesel (2.0 van 165 of 200 pk) worden standaard bijgestaan door een milde hybridisering (MHEV): een starter-generator recupereert de energie die normaal verloren gaat bij het (af)remmen, slaat die op in een lithium-ionbatterij van 48 V onder de koffer en geeft ze weer vrij in de vorm van een elektrische boost bij het accelereren om de verbrandingsmotor bij te staan en dus het verbruik te verlagen.

Ondanks al deze moeite is de Evoque nog steeds niet de zuinigste van zijn segment. Zijn dorst loopt snel op: ongeveer 9 l/100 km diesel tijdens onze test, 11 l/100 km voor de 2.0-benzinemotoren en niet veel minder voor de 1.5... Enkel de instapmotor op diesel met voorwielaandrijving heeft een manuele versnellingsbak, de andere motorisaties krijgen standaard de 9-trapsautomaat, die goed werk levert.

Plug-inhybride

De Evoque is er ook als plug-inhybride (P300e), die de 1.5-driecilinder op benzine van 200 pk (die de voorwielen aandrijft via een 8-trapsautomaat) koppelt aan een elektromotor van 109 pk (die de achterwielen aandrijft via een enkele reductie). Alles samengeteld levert dat 309 pk op, wat de SUV een levendig karakter geeft. De batterij (14,9 kWh bruto en 12,0 kWh netto) biedt een theoretisch elektrisch rijbereik van 62 km, maar reken in de praktijk eerder op 45 tot 50 km. Volledig opladen duurt ongeveer 7 uur aan een gewoon stopcontact of iets meer dan 2 uur aan een laadpaal (maximaal 7 kW). De batterij kan ook snelladen via gelijkstroom, dan volstaan 30 minuten om van 0-80% ‘bij te tanken’.

Op en naast de weg

Hoewel de instapversies op benzine (P160) en diesel (D165) enkel voorwielaandrijving hebben, beschikken de andere motorisaties standaard over vierwielaandrijving. In ieder geval is deze zware Evoque niet de meest dynamische van zijn soort, maar het compromis comfort/wegligging is best aangenaam, met een efficiënt en gebalanceerd rijgedrag. We raden de velgen van 20 of 21 inch af, die afbreuk doen aan de demping. De Evoque is ook in staat om buiten de gebaande paden te treden, onder meer dankzij zijn mooie bodemvrijheid van 21,2 cm.

Prijs Range Rover Evoque

Een Range is duur, en dat geldt ook voor de kleinste telg in de familie... Reken op een kleine 50.000 euro voor de instapversies met voorwielaandrijving op benzine (P160) en diesel (D165). De plug-inhybride begint bij iets meer dan 60.000 euro. In ieder geval is de Evoque duurder dan de concurrerende Duitse premiummodellen van hetzelfde formaat, zonder daarvoor meer restwaarde te bieden op de tweedehandsmarkt...

Ons verdict

De Evoque is meer dan een mooi snoetje: hij rijdt ook aangenaam en comfortabel, zonder in te boeten op zijn praktische aspecten, zelfs als plug-inhybride. We merken enkel op dat het verbruik snel oploopt, net als zijn prijs. Maar dat zou geen probleem moeten zijn voor de trendy, welgestelde stedelingen waar deze Evoque op gericht is...