De bolle stijl die werd ingeruild voor strakke rallylooks: het is lang niet het enige wat er veranderd is voor de stadsauto uit Ingolstadt. De B-segmenter zag zijn productie verhuizen van Brussel naar de Spaanse Seat-fabriek in Martorell – wij kregen natuurlijk de elektrische e-tron in de plaats – besliste om niet meer aan diesels te doen, en om de driedeursversie te laten voor wat het was.
De tekentafel
De Audi A1 krijgt voortaan dus altijd het achtervoegsel ‘Sportback’. Hij staat op het MQB A0-platform dat de Seat Ibiza en Volkswagen Polo en deelt dus heel wat fundamenten met de Spanjaard en Duitser. De Skoda Fabia rijdt op zijn beurt nog een tijdje voort op het vorige platform.
De nieuwe A1 is weliswaar de kleinste van de drie (4,03 meter, tegenover 4,05 meter voor de Polo en 4,06 meter voor de Ibiza) maar wel de meest opvallende. Dat mag je gerust op conto schrijven van de gedurfde koetswerk- en velgkleuren en contrasterende accenten. Al moet je er wel je aandacht bijhouden in de configurator om te kijken wat je precies kunt combineren met wat.
Ook op vlak van kofferruimte is de Audi de kleinste van de familie: 335 liter, tegenover 351 liter voor de Volkswagen en 355 liter voor de Seat. Gelukkig is de interieurruimte er wel op vooruit gegaan: achteraan kunnen twee passagiers comfortabel plaatsnemen, en dat was vroeger niet echt het geval.
Het interieurontwerp maakt eveneens een stevige sprong: de A1 Sportback kiest voor digitaal, met een digitaal instrumentenpaneel en een groot infotainmentscherm dat naar de chauffeur is gericht. Geen tweede touchscreen voor airco en comfortzaken in deze A1: dat bedien je in de kleinste Audi’s (tot en met de Q3) nog steeds via aparte knoppen. Opvrolijken kun je alles eventueel met kleurrijke accenten, maar de A1 Sportback gebruikt opvallend vaak hardere plastics dan we van Audi gewoon zijn.
De testbank
De 30 TFSI is niet de instapmotor van deze nieuwe A1. Dat is de 25 TFSI, die dezelfde 1.0 driecilinder turbobenzine gebruikt maar daar 95 pk uit puurt. Deze 30 TFSI doet het met 116 pk en 200 Nm, en belooft in combinatie met de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten een sprinttijd naar 100 km/u in 9,4 seconden en een topsnelheid van 203 km/u.
In de praktijk is de driepitter gewillig en soepel, al ziet de A1 Sportback er in zijn rallyoutfit er sneller uit dan hij in feite is. De TFSI is wel goed gedempt, en de S Tronic kwijt zich onberispelijk van zijn taak. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 4,9 l/100 km voor de 30 TFSI en een CO2-uitstoot van 111 g/km, wij deden daar na een week testrijden twee liter bij.
De chassisafstelling is duidelijk sportief, en dat wordt nog versterkt als je voor sommige opties kiest. Zoals de sportophanging of de sportophanging met adaptieve dempers, allebei optioneel bovenop de standaardophanging. Of het S Line-pakket of Dynamic-pakket, die grotere velgmaten met zich meebrengen en de A1 Sportback ook stugger doen rijden. Goed kijken en vergelijken dus.
De rijpolitie
Qua rijhulp doet de nieuwe Audi A1 Sportback geen gekke dingen, maar levert hij wat je van hem verwacht. Als je ervoor betaalt, tenminste. Rijstrookhulp en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp zijn standaard, voor parkeersensoren, een achteruitrijcamera of adaptieve cruise control betaal je bij. Uitgebreide parkeerhulp staat eveneens in de optielijst.
De gadgets
Een digitaal instrumentenpaneel is standaard, voor de adaptieve 10,25 grote ‘virtual cockpit’ betaal je bij. Net als voor navigatie, digitale radio, Apple CarPlay en Android Auto. Voor audiofielen is er nog een uitgebreide geluidsinstallatie van Bang & Olufsen.
De rekening
Dat komt allemaal met een prijskaartje natuurlijk. Audi vraagt minstens € 20.320 voor zijn A1 Sportback, met de 25 TFSI-motor. Voor deze 30 TFSI leg je minstens € 21.230 neer. Wil je de S Tronic-versnellingsbak er nog bij, dan kost de A1 je nog eens € 1.900 extra. Wil je je Audi wat sportief aankleden en nog van enkele comfortzaken voorzien, dan komt de prijs bijna op het dubbele uit. Zo had onze testauto een totaalfactuur van… € 43.079.
Het verdict
De nieuwe Audi A1 Sportback is dus een prijzig baasje. Wel een met een eigen karakter, en dat is resoluut sportiever dan vroeger. Volwassener bovendien, en dat geldt evenzeer voor deze 30 TFSI: de driepitter is een soepele en vloeiende werkkracht die zich nooit laat horen, maar altijd doet wat je van hem vraagt. Zit hem als gegoten dus.