De BMW 8-Reeks uit de jaren 90 was een royale en comfortabele vierzitscoupé en destijds het vlaggenschip van het Münchense gamma. Na twintig jaar afwezigheid keert de iconische ‘8’ nu terug, deze keer ook als cabriolet en binnenkort als vierdeurscoupé. Vreemd, waren dat ook niet de koetswerkversies van de BMW 6-Reeks die uit de catalogus is verdwenen?
De tekentafel
Opmerkelijk genoeg is deze nieuwe BMW 8-Reeks korter dan de vorige 6-Reeks: 5 centimeter om precies te zijn. De 4,84 meter lange nieuwkomer is ook 5 centimeter langer dan de oude 8-Reeks van weleer. Visueel bevat deze nieuwe 8 weinig knipogen naar het origineel. Geen wegklappende koplampen dus – dat is vandaag ook moeilijker te realiseren dan weleer – maar wel lage, brede en sportieve coupélooks. Die liggen helemaal in de huidige BMW-tijdsgeest: het niervormige radiatorrooster is breed en prominent, de dagrijlichten zijn hoekig in plaats van rond, en vooraan, op de flanken en achteraan zijn de nodige luchtgeleiders voorzien.
Ook binnenin past BMW zijn huidige stijlgids toe. De iDrive-infotainmentbediening op de middenconsole werd opnieuw ontworpen, het instrumentenpaneel is digitaal (maar geeft bij momenten een overload aan informatie weer) en overal op het dashboard kiest BMW voor hoekigere vormen in plaats van de klassieke rondingen vroeger. Het geheel is mooi afgewerkt, maar had voor een vlaggenschip net dat tikkeltje specialer mogen aanvoelen.
De rijpositie is prima: je zit laag en omgeven door dashboard en middentunnel. Er zijn ook twee plaatsen achteraan, maar die zijn krap bemeten en de toegang is lastig. Makkelijker is het om de rugleuning van de achterbank neer te klappen en zo de 420 liter grote kofferruimte uit te breiden. Individual- en M-opties geven je ruimte om je 8-Reeks luxueuzer of sportiever uit te dossen.
De testbank
Onder de motorkap voorzag BMW bij de lancering twee motoren: de M850i xDrive met 4,4 liter grote V8 benzine van 530 pk, en deze 840d xDrive, met 3 liter grote zescilinder dieselmotor van 320 pk. Recent voegde BMW daar nog een 840i aan toe, met zes-in-lijn van 340 pk. Deze zelfontbrander in onze 840d produceert een indrukwekkend koppel van 680 Nm, haalt in 4,9 seconden 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 250 km/u.
Het is die trekkracht en dat koppel, in combinatie met de verrassend muzikale zescilinder, die van de 840d een aangename motor maken. De 8-Reeks heeft in dit geval het karakter van een kilometervretende grand tourer, die laag in de toeren met een discrete roffel oppikt en zelfs aan hoge snelheden beheerst blijft rijden. De achttrapsautomaat is zoals steeds vrij van kritiek. De ophanging iets minder: een adaptieve M-sportophanging is standaard, en in combinatie met de 20-duimsvelgen van ons testmodel bezorgde die stuggere reacties dan wat je van een vlaggenschip verwacht. Dat doet de Mercedes S-Klasse Coupé bijvoorbeeld wel beter, temeer omdat BMW op zijn 8-Reeks geen luchtvering voorziet.
De Beiers zien hun 8 dan ook eerder als sportieve rijdersauto dan echte luxecoupé, en dat vertaalt zich wel degelijk in het rijgedrag. Meesturende achterwielen zijn standaard voorzien op de coupé, en die doen de bijna 5 meter lange 8-Reeks kleiner aanvoelen dan hij in werkelijk is. De voorwielen reageren precies en direct op je stuurcommando’s, het koetswerk blijft netjes onder controle, maar het rijgedrag is eerder efficiënt dan sportief. En zoals wel meer moderne grote BMW’s, zoals ook de 5-Reeks, geïsoleerd. Goed om weten: de M850i heeft optioneel actieve antirolstangen, de 840d niet.
De rijpolitie
Het hoeft niet te verrassen dat de rijhulp op deze topcoupé uitgebreid is. Standaard is ze eerder beperkt, met een cruise control met aanrijdingswaarschuwing en noodremhulp. Betaal je bij, dan kun je je 8-Reeks onder meer voorzien van een adaptieve cruise control met filehulp, verkeersbordherkenning, rijstrookhulp, uitgebreide parkeerhulp en een systeem dat de laatste 50 meter van je maneuver onthoudt en dat deels automatisch in omgekeerde richting kan afleggen Handig in moeilijke parkeersituaties.
De gadgets
Connectiviteit hoef je BMW niet te leren kennen, en dat is in deze 8-Reeks niet anders. Het infotainmentscherm is 10,25 duim groot, kan worden gebruikt als touchscreen, bediend met gebaren, knoppen of stem. Wifi, apps, de digitale sleutel waarmee je de status van je auto vanop afstand checkt, en Apple CarPlay behoren uiteraard ook tot de mogelijkheden.
De rekening
Deze BMW 840d xDrive parkeert zich op je oprit vanaf € 102.000. Dat getal loopt natuurlijk nog hoger op wanneer je de nodige opties aanstipt, al is de standaarduitrusting naar Duitse normen redelijk correct. Zoek je naar concurrenten bij de andere Duitse premiummerken, dan kom je wellicht uit bij de Mercedes S-Klasse Coupé. Die kost in zijn meest betaalbare versie € 108.537 maar heeft geen dieselvariant. Audi heeft geen coupé van dit formaat in zijn gamma.
Voor de 840d xDrive geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 164 g/km. Wij deden daar maar een beetje bij ondanks enkele stukken Duitse autobahn: 6,5 l/100 km. Een meer dan aanvaardbaar verbruik dus.
Het verdict
Is deze nieuwe BMW 8-Reeks een moderne interpretatie van het icoon van weleer? Niet helemaal: de 8 is als 840d opnieuw een geslaagde grand tourer waar je comfortabel en soepel kilometers mee vreet. Maar om een echt vlaggenschip te zijn mist hij vooral binnenin dat tikkeltje meer luxe en exclusiviteit die een 7-Reeks wel heeft. En daardoor is deze nieuwe 8-Reeks minstens evenzeer de opvolger van de 6-Reeks.