De BMW 2-Reeks kreeg een tijdje geleden al een facelift, dus het werd hoog tijd dat de M-versie ook werd bijgepoederd. Vergeleken met het uitgaande model kreeg de voorbumper hertekende luchtinlaten, terwijl de klassieke BMW-nieren groter werden. Ze zijn voortaan ook zwart, net als de zijdelingse luchtinlaten op de voorvleugels en de vier uitlaatpijpen. De kleine M krijgt trouwens ook twee nieuwe koetswerkkleuren (Orange Sunset en Hockenheimsilber) en nieuwe 19-duimsvelgen.
Startknop
Ook binnenin merk je enkele subtiele aanpassingen. Zo is de startknop voortaan rood, zijn er ‘black panel’-tellers en werd het infotainmentsysteem geüpdatet. Voor de afstelling van het stuur, de motorrespons en de stabiliteitscontrole zijn er voortaan aparte knoppen, en verdwijnt de algemene schakelaar. Zo moet je de M2 optimaal kunnen afstellen. De M1- en M2-knoppen op het stuur roepen snel je favoriete parameters op.
Harttransplantatie
Maar de grootste aanpassing vind je onder de motorkap van deze M2 Competition. Door de nieuwe, strengere uitstootnormen wilden de Duitse ingenieurs niet ‘zomaar’ het vermogen van de vorige zes-in-lijn terugschroeven door een partikelfilter. Ze monteerden de motor van de grotere M3 en M4 onder de kap van de M2. De zes-in-lijn in deze 2-Reeks is dus nog steeds drie liter groot, maar hij ruilt zijn enkele turbo in voor een dubbele. Ook de smering en koeling werden geoptimaliseerd.
Tussensprint
Daardoor stijgt het vermogen in deze nieuwe BMW M2 Competition van 370 naar 410 pk, en bedraagt het koppel 550 Nm. Daardoor wint hij 0,1 seconde op de klassieke oefening naar 100 km/u (4,4 seconden met de manuele zesbak, 4,2 seconden met de versnellingsbak met dubbele koppeling), maar de motor wint aan karakter, explosiviteit en longinhoud. Heb je vrije baan, dan trek je tussensprints tot het maximumtoerental dat voortaan hoger ligt, op 7.600 tpm. En dat is niet alles: de M2 Competition krijgt ook verstevigingen uit met koolstofvezel versterkt plastic rond de motor, ook uit de M3 en M4.
Preciezer…
Daardoor werd de stuurafstelling in deze M2 Competition opnieuw gekalibreerd, en dat maakt zijn vooras preciezer en meer naturel dan die van de uitgaande M2. Voor de rest werd er aan niets geraakt: de ophanging blijft ongewijzigd. Dat betekent dat het rijcomfort stevig is (maar niet oncomfortabel), maar de koetswerkbewegingen optimaal worden opgevangen. De M-ingenieurs sleutelden nog wel aan de afstelling van de stabiliteitscontrole en van het sperdifferentieel.
… en efficiënter
En dat werpt duidelijk zijn vruchten af. De BMW M2 Competition is minder brutaal en progressiever in zijn reacties op de limiet dan zijn voorganger. Daardoor wordt hij efficiënter, maar gelukkig boet hij niet (teveel) aan karakter in. Ten slotte zijn er voor de meest veeleisende chauffeurs optioneel nog stevigere remmen. De nieuwe M Sport-remmen krijgen schijven met een grotere diameter, zes (in plaats van vier) zuigers vooraan en vier (in plaats van twee) zuigers achteraan. Daardoor moet je nog langer van het ongefilterde rijplezier kunnen profiteren. Dit moet dus wel een van de laatste radicale compacte auto’s op de markt zijn.
Besluit
De M2 was al geen koopje, en de M2 Competition doet niet beter: zijn prijs flirt nu met de kaap van € 65.000. Met de versnellingsbak met dubbele koppeling gaat hij daar zelfs ruim over. Maar de nieuwe motor en gewijzigde afstelling zijn de meerprijs tegenover de vorige M2 wel waard. En vergeet niet: daarmee blijf je nog zowat € 20.000 onder de prijs van een BMW M4…