De Mercedes G-Klasse is zo’n auto-icoon dat iedereen kent. Hij zag het levenslicht in 1979 en bleef ondanks constante technische evoluties bijna 40 jaar trouw aan zijn principes. Vandaag gaan de updates verder dan een simpele evolutie. In plaats van een motorupdate en moderner interieur gaat het om een revolutie.

Onmiskenbare stijl

Hou rekening met zijn uitstraling en je kunt die stijl niet fundamenteel gaan wijzigen. De generatiewissel zorgt voor een groeischeut in alle richtingen (5,3 centimeter in de lengte, 12,1 centimeter in de breedte), maar deze nieuwe generatie G-Klasse behoudt het hoekige karakter van het origineel. Bovendien blijven alle details bewaard: richtingaanwijzers op de voorvleugels, deurscharnieren en reservewiel als een rugzak op de achterkant.

Toch evolueert de nieuwe generatie subtiel. De koetswerkpanelen zijn bijvoorbeeld fijner. Hun uitvoering in aluminium (deuren, motorkap, vleugels) zorgt voor 170 kilogram minder gewicht. Nog een moderne touch: de ronde led-dagrijlichten in de lichtblokken.

Schizofrene sfeer

Gek: de designers dachten zelfs aan de herkenbare metaalachtige klap waarmee de deuren van de oude G-Klasse dichtvielen. Daar heb je in het begin wel twee pogingen voor nodig: een deur van een G-Klasse trek je niet zomaar dicht. Het interieur breekt dan wel met de rustieke eerste indruk: het is luxueus en modern. Zeker wanneer je zoals op onze testauto het gigantische touchscreen hebt dat lijkt over te vloeien in het instrumentenpaneel. Voor puristen heeft de G-Klasse ook nog steeds klassieke tellers.

Een premium-SUV-gevoel heb je dan weer niet: de rijhouding en de rechte voorruit maken je meteen duidelijk dat je aan boord bent van een echte 4x4. Je zit zodanig dominant dat je wel aan boord van een vrachtwagen lijkt te zitten.

Die schizofrene sfeer zet zich voort op de snelweg: daar zijn de wind- en rolgeluiden duidelijk aanwezig. Dat is niet erg, maar er zijn goedkopere Mercedessen die aanzienlijk stiller zijn. Gelukkig zijn er massagezetels en een audio-installatie om de gemoederen te bedaren. Zulke luxe in een voertuig dat evenveel windgeluiden veroorzaakt als een bestelwagen: ongezien.

Stevige prestaties

In zijn laatste levensjaren stond de vorige G-Klasse niet alleen bekend om zijn terreinprestaties en luxe, maar ook om zijn supersonische prestaties. Dat is in deze nieuwe generatie niet anders. Zelfs in de “basisversie”, de G 500, krijg je al een 422 pk sterke V8. En dan is er nog de AMG-versie, de G 63, met 585 pk…

Dikke soundtrack

In combinatie met de recente negentrapsautomaat levert dat voor zulke auto uiteraard indrukwekkende prestaties op. Ondanks een gewicht van 2,5 ton rij je trager verkeer voorbij met het gemak van een kleine GTI. 0-100 km/u duurt bijvoorbeeld 5,9 seconden. Maar vooral bij dagelijks gebruik is de V8 opzwepend. Een dot gas levert de passagiers een subtiele maar dikke soundtrack op. Keerzijde van de medaille is dan weer zijn dorst: het gemiddeld verbruik duikt niet snel onder 15 l/100 km. Rij je sportief of off-road, dan loopt dat makkelijk verder op.

Comfortabeler en dynamischer

Het traditionele ladderchassis is nog steeds aanwezig: dat is een meerwaarde op off-roadterrein. Maar de nieuwe G-Klasse ruilt zijn starre vooras wel in voor een onafhankelijke ophanging met dubbele driehoeken. Een adaptieve ophanging kan ook. Het verschil is al in de eerste meters merkbaar. Het contact met de weg is minder ruw (al heeft hij achteraan nog steeds een wat springerige starre achteras) en de gemoderniseerde stuurinrichting snijdt de bochten efficiënter aan. Verhoog je het tempo, dan gaat de G 500 wel duidelijk rollen. Zijn weggedrag is verrassend dynamisch voor een auto met zulke oude chassisarchitectuur, maar snedig of sportief wordt het niet. Misschien wel met de AMG-versie met sportievere afstelling.

Terreinvreter

Gelukkig gaan die evoluties niet ten koste van zijn terreincapaciteiten. Op papier doet de nieuwe G-Klasse het zelfs beter dan zijn voorganger: de bodemvrijheid is met 24,1 centimeter 6 millimeter hoger, de aanrijhoek, overschrijdingshoek en afrijhoek kregen er een graad bij. De doorwaaddiepte nam toe van 60 tot 70 centimeter. Maar je hebt vooral nog steeds korte versnellingen en de mogelijkheid om de differentiëlen vooraan, centraal en achteraan te vergrendelen. Maar dan moet je wel het lef hebben om duur speelgoed van 113.000 euro door de modder te jagen.

Besluit

Rijden met de G 500 is een bijzondere ervaring. Je kunt hem bekijken als een anachronisme, of vallen voor de charme van deze mix van genres. Het terreintalent van een Land Rover Defender, de luxe van een Mercedes S-Klasse en de prestaties van een Porsche 911 – in rechte lijn althans? De Mercedes G-Klasse verzamelt het allemaal in één pakket.