Na de flop – alleszins in Europa – van de Phaeton wil Volkswagen zich niet meer aan klassieke grote luxeberlines wagen om de premiummerken het vuur aan de schenen te leggen. Het gebruikt nu liever de vijfdeurscoupé Arteon, of deze nieuwe Touareg. Die twee modellen delen trouwens dezelfde visuele identiteit met een suggestief radiatorrooster.
Indrukwekkende fundamenten
Technisch hoeft de Touareg niet onder te doen voor de grote luxe-SUV’s op de markt. En met reden: zijn platform deelt hij met de Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus. Er zijn slechtere referenties, niet? Maar op de baan bokst de Touareg niet in dezelfde gewichtsklasse als zijn prestigieuze familieleden. De grote Volkswagen-SUV mikt vooral op rijcomfort in plaats van wendbaarheid en rijdynamiek. Al moet wel gezegd dat ons testmodel niet was voorzien van de actieve antirolstangen met 48-voltcircuit die Volkswagen aanbiedt aan de meest veeleisende chauffeurs.
8 centimeter verandert alles
Het nieuwe platform laat de Touareg toe om de kloof te vergroten met de Tiguan Allspace, en natuurlijk om het vlaggenschip in de Volkswagen-catalogus te zijn. Want hij neemt weliswaar maar 8 centimeter in lengte en 4 centimeter in breedte toe, toch krijgt de Touareg imposante proporties.
Verhoogde limousine
Dat van dat vlaggenschip merk je ook achterin. De ruimte is genereus, de zetels zitten comfortabel. Volkswagen heeft ook aan de moduleerbaarheid gedacht, met een achterbank die je over 16 centimeter kunt verschuiven en een rugleuning die in drie standen verstelbaar is. Grote gezinnen opgelet: hoewel de Touareg groter is dan de Tiguan Allspace, zijn de twee extra zitjes in de koffer optioneel. Zeven premiumplaatsen vind je dus alleen bij de Audi Q7.
Manusje-van-alles
De elektrische kofferklep opent een gigantische laadruimte van meer dan een vierkante meter. De vorige Touareg had al 697 liter aan kofferruimte, de huidige doet daar nog eens 100 liter bovenop. Met 810 liter kan je dus al eens boodschappen gaan doen. Voor echt grote voorwerpen kan je de achterbank neerklappen, met 1.800 liter tot resultaat, of je aanhangwagen aan de trekhaak koppelen. Met de V6 TDI als lanceringsmotor kan de Touareg tot 3.500 kilogram trekken. De verrassend efficiënte Trailer Assist voert de maneuvers bij het achteruit rijden dan nog eens zelfstandig uit.
Op alle terreinen
Dynamisch is hij misschien niet zo scherp als zijn premium-familieleden, maar hij kan wel moeiteloos mee naast het asfalt. Met luchtvering kan je zijn bodemvrijheid instellen tot 26 centimeter. Vierwielaandrijving, een achttrapsautomaat en elektronica doen de rest. Echte off-roaders betreuren wellicht het verdwijnen van de korte verzetten en de vergrendelbare differentiëlen van de vorige generatie.
Computer aan boord
Het optionele Innovision-systeem is het vermelden waard. Dat gigantische scherm op de middenconsole werkt als een moderne computer. De resolutie en ergonomie zijn vrij van kritiek. Alleen blijft de vraag hoeveel van de talloze functies je als klant dagelijks gebruikt…
Bemoeizuchtig
Onderweg valt ons de uitstekende geluiddemping op. De 3.0 V6 TDI, met 231 of 286 pk voorlopig de enige motor, accelereert stevig en het rijcomfort is voortreffelijk. Alleen reageert de achttrapsautomaat af en toe met de nodige aarzelingen. En dan is er nog de bemoeizuchtige rijhulp, met de actieve rijstrookassistent voorop. Die stoort vooral wanneer je niet op de snelweg rijdt en wordt automatisch weer ingeschakeld als je het contact hebt afgelegd.
Besluit
Je kunt moeilijk niet onder de indruk zijn van het afwerkingsniveau en het aanbod aan uitrusting en opties van deze laatste nieuwe generatie Touareg. Maar met zowat alle opties aangevinkt kwam onze testauto met een totaalprijs van meer dan 100.000 euro. En eerlijk: wie betaalt zoveel geld voor een Volkswagen-logo?