Tien dagen aan het stuur van de nieuwe Kodiaq, dat stelde Skoda ons onlangs voor. De ideale gelegenheid om met deze 4x4 naar de Zwitserse en Italiaanse bergen te trekken. Sinds zijn lancering 5 jaar geleden wist Skoda er al meer dan 620.000 exemplaren van aan de man te brengen. Een uitstekende start van zijn carrière waardoor hij nu, bij gebrek aan een opvolger, een facelift verdiend heeft.

Soberheid

Zoals gebruikelijk bij Skoda is het ontwerp van deze Kodiaq 2.0 zowel elegant als sober, met koplampen die slanker zijn dan voordien en robuustere bumpers. De grille is verticaler geplaatst, de motorkap lijkt langer en de achterklep krijgt een kleine spoiler. Dat alles geeft een vleugje extra robuustheid aan een model dat er al avontuurlijk uitzag.

Asfalt/moddervreter

Met de Kodiaq mikt Skoda op een groot aantal concurrenten, van de Peugeot 5008 tot de Kia Sorento, maar ook de Honda CR-V, Nissan X-Trail en Volvo XC60. Maar terwijl sommigen van hen eerder monovolumes op hoge poten zijn dan terreinwagens, is onze Kodiaq een echte avonturier met een comfortabele bodemvrijheid en Haldex vierwielaandrijving om je door de moeilijkste omstandigheden te loodsen!

Onder de motorkap van ons exemplaar zit een 2 liter TSI benzineblok met 190 pk en 320 Nm koppel. Een krachtige en discrete motor die perfect zijn werk doet onder de motorkap van de 4×4, zelfs als hij helemaal volgeladen is. De versnellingsbak is een gerobotiseerde 7-traps DSG waarvan het karakter perfect past bij de "stille kracht" van de Kodiaq. Met een relatief zware voortrein stuurt de Kodiaq als een brave huisvader. In ruil daarvoor biedt hij bakken comfort, een veilig rijgedrag en bijna perfecte geluidsisolatie. Wat het brandstofverbruik betreft: reken op zo’n 8 l/100 km, of meer als je iets enthousiaster bent met het gaspedaal.

Compact maar genereus

De Kodiaq heeft het onderstel van de Octavia geërfd. Met zijn lengte van 4,697 m is hij 4 cm langer dan dat model. Zijn wielbasis van 2,79 m is gunstig voor de binnenruimte, die uitzonderlijk royaal is gezien zijn redelijke buitenafmetingen. Op de verschuifbare achterbank (18 cm) kunnen twee volwassenen comfortabel zitten, terwijl de twee kleine zitjes (optioneel) in de bagageruimte perfect zijn voor kinderen. In vijfzits configuratie heeft het model een bagageruimte van 835 liter, die tot 2.065 liter kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen. Daarmee staat het model bovenaan het klassement! Goeie punten krijgt hij ook voor de vele opbergruimtes in het interieur!

Een 4x4 die het leven makkelijk maakt

De Skoda Kodiaq is de perfecte auto voor een uitstap met het gezin of met vrienden. Hij is ruim en comfortabel en biedt heel wat voorzieningen, zoals een verschuifbare achterbank, optionele bijpassende plaids voor de voorzetels, een draadloos laadvak voor smartphones, een 230V stopcontact en meerdere USB-poorten. De Kodiaq 2.0 krijgt ook een nieuw stuurwiel en een optioneel digitaal instrumentenpaneel dat naar wens geconfigureerd kan worden. De bekleding is ook nieuw ontworpen met het oog op comfort, naast enkele nieuwigheden wat de bediening, ventilatie en verwarming betreft.

Aan het stuur

Ons model werd dus aangedreven door een 190 pk sterke 2.0 TSI, gekoppeld aan Haldex vierwielaandrijving en een gerobotiseerde 7-bak. Hij was voorzien van Pirelli Scorpion Winterbanden. Een combinatie die garant staat voor uitzonderlijke capaciteiten! Meer dan 2.000 km reden we ermee, inclusief besneeuwde bergpassen! Van de beschikbare rijmodi past Snow het gedrag van de transmissie en de rijhulpmiddelen aan besneeuwde wegen aan. De aandrijving wordt daarmee ook elektrisch 50/50 (voor/achter) vergrendeld, en werkt zonder problemen. Of het nu compacte sneeuw is, vers gevallen poeder of zelfs ijs, de Kodiaq is, mede dankzij zijn winterbanden, letterlijk onverschrokken. Een verbluffende efficiëntie die bovendien ook een bijzonder geruststellend gevoel van veiligheid geeft!

Maar de Kodiaq blinkt ook uit op het asfalt! De combinatie van de 2.0 liter TSI en de automatische versnellingsbak is bijna perfect, terwijl het royale koppel garant staat voor soepel rijden. De lichte besturing is prettig, zowel in de stad als op de snelweg. Over het rijcomfort en de algemene dynamiek hebben we geen klagen, al gaat de Kodiaq natuurlijk niet als een sportcoupé door de bochten... Toch slaagt hij erin de rolbewegingen te beperken, ondanks de grote bodemvrijheid. Door die hogere zitpositie heb je ook een optimaal zicht rondom!

Ons verdict

Stevig, krachtig en ruim… de Skoda Kodiaq is een echte reismachine. Zijn vele troeven zorgen ervoor dat hij zich als referentie kan positioneren in de wereld van de polyvalente SUV’s. 2.000 km aan het stuur van een voertuig zorgt ervoor dat je je kan vergewissen van zijn kwaliteiten, maar ook van zijn gebreken. We moeten vaststellen dat vooral de kwaliteiten overheersen, met een bijna foutloos parcours voor deze Skoda. Alleen is het prijskaartje (zonder opties) van deze Kodiaq 2.0 l TSI 4×4 Sportline met € 50.145 eerder stevig. Het instapmodel met de 150 pk sterke 1,5 TSI van 150 pk (en voorwielaandrijving) staat in de catalogus vanaf € 32.875. De liefhebbers van gespierde SUV’s kunnen dan weer hun heil zoeken in de RS-uitvoering (2.0 liter benzine met 245 pk), voor een prijs van € 60.095!

Op zoek naar een Skoda?

Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda-zoekertjes nu hier: