20200630075335audia3.jpg

Zeg niet langer dat de Audi A3 passe-partout is. Terwijl de drie voorgaande generaties zich probeerden te onderscheiden door een soort ‘Duitse koelbloedigheid’ en een premium afwerking, trekt de nieuwe generatie de kaart van de opzichtigheid. Opgemaakt met oogschaduw en lippenstift tot op het punt dat zijn look bijna even verleidelijk wordt als die van de krachtige RS 3.

20200630075336audia3.jpg

Kijk naar mij!

Deze nieuwe A3 maakt gebruik van alle designelementen van de recentste Audi-modellen. Zo vinden we op zijn neus het grote Singleframe radiatorrooster terug - vergezeld van grote (valse) luchtinlaten – en nieuwe LED koplampen met opvallende lichtsignatuur. Merk ook op dat Audi  hulde blijft brengen aan de Ur-Quattro uit 1980 met een (ook weer valse) koelsleuf net boven het radiatorrooster. Verder verschillen de flanken en de achterkant maar weinig van het vorige model. 

20200630074726audia3.jpg

Welkom in de 21ste eeuw

Terwijl de afmetingen maar weinig evolueren – 3 centimeter hier, 3 centimeter daar – is het interieur van kop tot teen nieuw! Het dashboard dat met een scalpel getekend lijkt, brengt drie vlakke en hoekige niveaus. In het midden wordt het 10,1” scherm van het infotainmentsysteem, dat trouwens deel uitmaakt van de standaarduitrusting, perfect geïntegreerd. Maar het meest indrukwekkende bevindt zich voor de neus van de bestuurder: als een blok op het dashboard geplaatst, is het instrumentenpaneel verheven boven de rest, geflankeerd door twee ventilatiemonden. Buiten de originele vorm, komen alle bedieningselementen en andere systemen recht uit de andere nieuwe modellen van het merk. De afwerking is over het algemeen zeer goed, maar harde plastics achteraan zorgen voor teleurstelling. Verder evolueert het interieur weinig, terwijl de koffer nog steeds 380 liter laadruimte biedt.

20200630074728audia3.jpg
20200630074851audia3.jpg

Schaalvoordelen

Onder zijn nieuwe koetswerk onderscheidt deze A3 zich maar in weinig van zijn voorganger. Hij wordt immers gebouwd op een evolutie van het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep, net zoals de Golf, Octavia en Leon die we onlangs konden ontdekken. Ook het motorenpalet werd met kleine verbeteringen overgenomen uit het voorgaande model. Voor de komst van een plug-in hybride en een versie die draait op CNG, moet je kiezen uit een 2.0 liter diesel die verkrijgbaar is in twee vermogensuitvoeringen (115 of 190 pk) en een 1.5 liter benzine met 150 pk. Die laatste krijgt trouwens een 48V mild hybrid-behandeling wanneer hij gekoppeld wordt aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

20200630075117audia3.jpg

In de roos

Terwijl de rijervaring sterk kan verschillen in functie van de uitrusting, toonde ons testmodel met de standaardophanging zich uitzonderlijk homogeen...en zelfs dynamisch! Wanneer het asfalt kronkelt, onthult de A3 zijn gezonde en voorspelbare weggedrag. Hoewel zijn besturing wat gedempt is, voelt het stuur wel  direct aan. We willen nog toevoegen dat de schokdemping flirt met de perfectie, zo goed houdt hij de koetswerkbewegingen in bedwang, terwijl hij ook een uitzonderlijk comfort en filtering garandeert wanneer de bestuurder het wat kalmer aan doet. Deze nieuwe generatie legt een quasi foutloos parcours af, op de voor de in deze klasse voor verbetering vatbare demping na. De motor laat zich dan weer niet horen.

20200630075118audia3.jpg

Beperkte dorst

Bovenop dit hoge comfortniveau komt zijn eerder beperkte dorst naar loodvrije benzine. Voor ons 35 TFSI testmodel met zijn 150 pk sterke 1.5 liter benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak, geeft Audi een gemiddeld normverbruik op van 4,8 l/100 km (NEDC), goed voor een CO2-uitstoot van 111 g/km. We beëindigden onze test met een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km, minder dus dan her opgegeven verbruik volgens de WLTP-cyclus (6,0 l/100 km). Nog een goede score voor de Duitser!

20200630074727audia3.jpg

Gepeperde rekening

Met zijn vanafprijs van € 26.100 vat de nieuwe A3 pal in het midden van zijn segment post. In de vergelijking met zijn premiumconcurrenten is hij enkele honderden euro’s duurder dan de Mercedes A-klasse, maar bijna € 1.500 goedkoper dan een BMW 1 Reeks. Maar zoals we gewoon zijn bij Audi is de politiek van ‘alles op de optielijst’ ook hier van toepassing…

20200630075415audia3.jpg

Ons verdict

Deze nieuwe Audi A3 verzorgt niet alleen zijn uiterlijk. Ook zijn technische basis is meer ‘af’ dan ooit tevoren. Deze A3 toont zich bovendien aantrekkelijker en dynamischer dan ooit, terwijl hij even comfortabel blijft. Een geslaagd geheel.

20200630074852audia3.jpg