Mercedes hecht heel wat belang aan zijn nieuwe A-Klasse: hij kreeg als eerste het MBUX-systeem met artificiële intelligentie, dat stilaan zijn weg vindt naar andere Mercedes-modellen. Interessant voor jongeren, die met de smartphone in de hand door het leven gaan. Maar tegelijk werd de nieuwe instap-Mercedes ruimer, comfortabeler en beter uitgerust.
Is dat voldoende om het op te nemen tegen de Audi? De A3 Sportback wordt wel al een dagje ouder, maar zijn instapdiesel – die voortaan 30 TDI heet – met gerobotiseerde S Tronic-versnellingsbak zou voldoende weerwerk moeten bieden tegen de A 180d met 7G-DCT.
Afwerking en uitrusting: punt voor Mercedes
Ouder of niet: op vlak van afwerking hoeft de Audi geen lessen te krijgen. Aan boord is alles duidelijk, netjes, precies en robuust. Maar Mercedes behandelt zijn kleinste model nu beter dan vroeger. De afwerking en kwaliteit van de materialen gaan er flink op vooruit. Qua uitrusting gaat het ook hier zoals wel vaker in het premiumsegment: de recentste nieuwkomer heeft de meeste innovaties en uitrusting.
Mercedes haalt dus dit punt binnen. Je kunt onder meer kiezen voor een up-to-date infotainmentsysteem met XXL-touchscreen (daardoor ziet het kleine uitklapscherm van Audi er meteen verouderd uit), maar evengoed voor semi-autonome rijhulp in files. Goed om weten voor ouders: in tegenstelling tot Audi voorziet Mercedes geen optionele extra airbags voor de passagiers achterin.
Comfort: gelijkspel
Het wordt spannender wanneer we naar het comfort kijken. De vorige A-Klasse zou dit duel met de A3 Sportback meteen verloren hebben, maar de nieuwkomer maakt die nederlaag ongedaan. Het weggedrag van de A-Klasse is zachter, de langere wielbasis zorgt voor meer ruimte achteraan en de ruimere koffer slikt meer bagage. De A3 Sportback biedt nog steeds meer plaats aan drie passagiers op de achterbank, en ook zijn koffer is makkelijker toegankelijker en ruimer: 380 tegenover 370 liter. De Mercedes filtert de geluiden van buitenaf dan wel beter. Conclusie: dit punt is onbeslist.
Motor: gelijkspel
Om te vermijden dat de totaalfactuur te hoog oploopt, kozen we voor de instapdiesels van deze twee kemphanen. Mercedes biedt zijn A 180d alleen aan met gerobotiseerde 7G-DCT met dubbele koppeling, dus de Audi A3 Sportback 30 TDI moest voor dit duel ook een zeventraps met dubbele koppeling hebben: de S Tronic.
Ook hier is het verschil flinterdun. Op papier liggen beide motoren in elkaars verlengde: 116 pk in beide gevallen, met 250 Nm voor de Audi en 260 Nm voor de Mercedes. De dieselmotor van de Mercedes is van Renault-origine en is iets gewilliger dan de vlakkere Audi-motor. Diens S Tronic werkt dan weer efficiënter dan de 7G-DCT van Mercedes. Opnieuw gelijkspel dus.
Weggedrag: punt voor Mercedes
De A-Klasse mag dan wel een stuk comfortabeler geworden zijn, hij blijft even aangenaam om te rijden. Zijn langere wielbasis zorgt voor meer stabiliteit in bochten, maar de Mercedes blijft voldoende dynamisch insturen. Op hobbelig wegdek gaat zijn soepelere ophanging wel iets meer pompen. Met zijn standaardophanging remt de Audi A3 Sportback zijn koetswerkbewegingen ook niet altijd efficiënt af. Maar als het tempo omhoog gaat, blijft hij wel stabiel en legt hij een Teutoonse efficiëntie voor de dag. Toch rijdt de Audi wat minder levendig en meer onderstuurd dan de Mercedes.
Prijs: punt voor Mercedes
Voor de A3 Sportback 30 TDI vraagt Audi € 25.980. Voor de versie met S Tronic-versnellingsbak betala je iets meer: € 28.080. Bij Mercedes is de 7G-DCT de enige mogelijkheid voor de A 180d. De prijzen beginnen dan vanaf € 29.282. De standaarduitrusting van de Mercedes is iets guller, terwijl zijn opties vaak minder duur zijn dan die van de Audi. Zowel in Vlaanderen als in Wallonië is de Mercedes lichtjes interessanter, dankzij een kleinere cilinderinhoud (1,5 tegenover 1,6 liter) en een CO2-uitstoot van 108 tegenover 109 g/km.
Besluit: winst voor Mercedes
Ondanks zijn leeftijd kan de Audi A3 Sportback nog vlot mee met het nieuwe geweld van de Mercedes A-Klasse. Hij is bijvoorbeeld praktischer en zijn ergonomie is verzorgder. Maar uiteindelijk blijkt de Mercedes te sterk: hij is tegelijk comfortabel en dynamisch, maar vooral luxueuzer dan vroeger. Het ultramoderne dashboard van de A-Klasse brengt de leeftijd van de A3 Sportback nog het meest aan het licht.