De vijfde generatie Audi A4 kwam op de markt in 2015, pal in het midden van Dieselgate... Het model (dat ook als break ‘Avant’ en als vierdeurscoupé A5 te krijgen is) kreeg een facelift in de loop van 2019 en zit nu aan het einde van zijn carrière. De aflossing komt in 2024, met een nieuwe generatie die ook verder geëlektrificeerd wordt met plug-inhybride en elektrische varianten.
Familiegezicht
Zelfs bij zijn lancering was deze A4 geen blikvanger. Hij lijkt dan ook sterk op zijn voorganger, en je zou hem zelfs kunnen verwarren met de A6 gezien de zeer uniforme stijl van het merk. Het is klassiek en spreekt een breed publiek aan, maar stijlvol is het wel. Wie niet wilt opvallen in het verkeer, zal de sobere stijl wel waarderen. De facelift van 2019 was niet erg ingrijpend, maar wel zichtbaar (nieuwe, grotere Singleframe-grille, sportievere bumpers). De A4 krijgt ook een scherpe blik dankzij de adaptieve matrix-ledkoplampen, met ook dynamische knipperlichten voor- en achteraan.
Eindelijk een aanraakscherm
Er is geen gigascherm zoals in de BMW 3 Reeks of de Mercedes C-Klasse, maar de facelift van de A4 heeft ook een nieuw infotainmentsysteem meegebracht (MMI Touch). Dat laat zich bedienen via een groter scherm (10,1 inch) dat nu ook aanraakgevoelig is, in tegenstelling tot het oude systeem met een draaiwiel. Sommigen zullen deze evolutie waarderen, anderen dan weer niet... Gelukkig is het scherm gemakkelijk te bedienen dankzij een haptische feedback, die het gevoel geeft van op een knop te drukken.
Ook het optionele Virtual Cockpit van Audi blijft een aangename toevoeging, waarbij de klassieke tellers achter het stuur worden vervangen door een multifunctioneel scherm van 12,3 inch. Daarop kan je onder meer de kaart van de navigatie (ook van Google Maps) in fullscreen weergeven.
A4, maar niet voor 5...
Aan boord van deze Audi doet vooral het uitstekende afwerkingsniveau ons plezier: de aankleding is solide, zit perfect in elkaar en is bekleed met hoogwaardige plastics. Op dit vlak is de A4 helemaal niet verouderd, alles lijkt ook gemaakt om lang mee te gaan.
De binnenruimte blijft ook zeer goed, met een comfortabele tweede zitrij waar zelfs lange volwassenen hun benen niet in de knoop moeten leggen. De middelste zitplaats op de achterbank is echter niet comfortabel: de grote middentunnel maakt het onmogelijk om je benen recht te houden, terwijl de rugleuning hard is en de hoofdruimte beperkt. De A4 is dus eerder geschikt voor 4 dan voor 5. De koffer is wel ruim, op hetzelfde niveau als zijn directe concurrenten. De achterbank kan in 3 delen worden neergeklapt (40/20/40).
Benzine en diesel, maar geen plug-in
In tegenstelling tot de BMW 3 Reeks of de Mercedes C-Klasse, is de huidige Audi A4 niet beschikbaar als plug-inhybride. En de berline heeft ook geen recht op de supersportieve RS4 met zijn 450 pk sterke V6, die enkel als Avant bestaat. De meest krachtige berline is de S4, die aangedreven wordt door een 3.0 V6 diesel van 341 pk en 700 Nm. Een al zeer krachtige motor die een sprint van 0-100 km/u mogelijk maakt in slechts 4,8 seconden! De rest van het gamma is beperkt tot 2 liter-viercilinders op benzine (150 tot 265 pk) of diesel (136 tot 163 pk).
De motoren zijn wel uitgerust met een milde hybridisering (mild hybrid 12 V, of 48 V op de S4), die een geïntegreerde starter-generator en een kleine lithium-ionbatterij omvat. Als je het gas lost of lichtjes remt, recupereert de starter-generator wat remenergie om die om te zetten in elektriciteit, die vervolgens wordt opgeslagen in de batterij. Die kan vervolgens deze stroom opnieuw afgeven om bijvoorbeeld de elektrische randapparatuur aan te drijven, maar ook om de verbrandingsmotor een klein duwtje in de rug te geven bij acceleraties of hernemingen. Dat bespaart een beetje moeite en dus een beetje brandstof, met inderdaad een redelijk verbruik in de praktijk.
Merk tenslotte nog op dat de A4 niet meer beschikbaar is met een manuele versnellingsbak, alle varianten hebben tegenwoordig standaard een automaat. De S4 beschikt over de uitstekende koppelomvormer met 8 versnellingen, de andere motoren hebben een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen die over het algemeen goed zijn werk doet, maar bij het vertrekken soms wat twijfelt.
Niet speels, wel rustgevend
Enkel de S4 en de 45 TFSI met 265 pk hebben recht op vierwielaandrijving, die in alle omstandigheden voor voldoende tractie zorgt. De andere A4’s worden enkel op de voorwielen aangedreven. Ze hebben een efficiënte en veilige wegligging, maar speels is het niet. Bij een meer dynamische rijstijl zorgen de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse voor meer rijplezier. Dat gezegd zijnde, is de A4 wel een uitstekende reiswagen, zeker als je voor de gestuurde demping en de variabele stuurinrichting kiest (hoe meer je aan het stuur draait, hoe directer de besturing). En deze Audi heeft ook recht op alle moderne rijhulpsystemen.
Prijs Audi A4 Berline
De Audi A4 is een stuk ouder dan de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse, maar hij is ook een stuk goedkoper, wat hem weer interessanter maakt. De prijzen beginnen bij 35.990 euro voor een benzinemotor (35 TFSI met 150 pk) en bij 40.900 euro voor een diesel (35 TDI van 136 pk), wat 5.000 euro goedkoper is dan bij BMW. En dan is de Mercedes C-Klasse nog duurder... De Audi is nochtans net zo betrouwbaar als zijn twee rivalen, maar zijn restwaarde zal inderdaad wat lager uitvallen.
Ons verdict
Hoewel hij aan het einde van zijn carrière zit, is de Audi A4 nog steeds mee met zijn tijd. Hij is misschien niet zo dynamisch als de nieuwste BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse, maar hij kan nog steeds volgen, zeker op vlak van bouwkwaliteit en afwerking. Alleen jammer dat er geen plug-inhybride is en dat het motorenaanbod enigszins beperkt is, al is het gamma wel logisch opgebouwd.