De Sandero is onmiskenbaar de kip met de gouden eieren van het ‘betaalbare’ merk van Renault. Sinds de lancering van deze vijfdeursversie van de Logan heeft Dacia er namelijk al meer dan 2,1 miljoen exemplaren van verkocht. Of anders gezegd: hij is op zijn eentje goed voor bijna een derde van de totale verkoop (32 procent) van Dacia sinds het merk in 2004 weer tot leven werd gewekt. Sinds 2017 is de Sandero bovendien de auto die in Europa het meest door particulieren wordt gekocht. Een belangrijk model voor Dacia, dus.
Gezien het grote succes van de cross-overafgeleide Stepway (65 procent van de Sandero-verkoop) blijft die uiteraard bestaan.
Naast zijn specifieke cosmetische toevoegingen (met deze keer zelfs een meer gespierde motorkap) onderscheidt deze versie zich vooral van de klassieke Sandero door zijn 4,1 centimeter grotere bodemvrijheid. Die is hier 17,4 centimeter hoog, waarmee hij op hetzelfde niveau staat als de meeste compacte SUV’s op de markt. Zijn neef Renault Captur heeft bijvoorbeeld een tot op de millimeter identieke bodemvrijheid.
Deze keer onderscheidt de Stepway zich bovendien door zijn nieuwe modulaire dakrails. Dat is een praktisch detail met Dacia-signatuur: in een paar seconden laten de rails zich omtoveren tot een dakrek. Nu ja, rekken voor op het dak zijn vandaag misschien niet meer echt in de mode, of toch niet bij ons. Maar het idee is toch tof genoeg om aandacht te verdienen.
Interessant formaat
Qua formaat evolueert deze derde generatie van de Sandero nauwelijks. Hij biedt nog steeds een uitstekende verhouding afmetingen-binnenruimte-koffer. De 4,10 meter lange Sandero blijft in de stad even wendbaar en praktisch als een compact model. Toch is achterin rijkelijk veel plaats voor de passagiers daar en is het ruimteaanbod er meer vergelijkbaar met een veelzijdige stadswagen uit een hoger segment. Twee volwassenen vinden er comfortabel plaats. Er is occasioneel ook voldoende plek voor een derde metgezel.
Ook qua koffer blijft de Sandero aantrekkelijk, met een volume van 328 liter. Natuurlijk blijft de afwerking van de koffer eerder karig, met flink wat zichtbaar metaal. Maar ook hier onderscheidt de bagageruimte zich weer door aan te sluiten bij een hoger segment. Ook praktisch is dat je als optie een dubbele koffervloer kan bestellen. Als je die niet bestelt, moet je leven met een behoorlijk diepe koffer achter de dorpel om pakketten eruit te nemen of erin te zetten.
Nieuw platform
In tegenstelling tot wat zijn vrij gelijkaardige uiterlijk suggereert, staat deze Sandero niet op de ‘oude’ technische basis van zijn voorganger. Hij krijgt daarentegen de nieuwe modulaire basis CMF van de Renault-groep. Dat is een première voor een product met Dacia-logo. Dat is vooral goed nieuws op het vlak van veiligheid, want deze technische basis biedt een betere bescherming bij klappen dankzij een grotere sterkte en stijfheid.
Bovendien maakt dit platform het mogelijk om moderne veiligheidsuitrusting te integreren die niet beschikbaar was op de vorige Sandero. Ok, van echte topsystemen zoals een actieve spoorassistent of een adaptieve snelheidsregelaar is hier nog steeds geen sprake. Maar wie klaagt daarover in een Dacia? Een automatische noodrem en een dodehoekwaarschuwing zijn nu bijvoorbeeld wel beschikbaar.
‘Verzorgde’ afwerking
De technische modernisering gaat gepaard met een meer verzorgde afwerking. Dat zie je aan de buitenkant in de voortaan meer verleidelijke proporties (schuinere voorruit, meer aflopend dak…) en de meer verzorgde details. Ook de nieuwe lichtsignatuur van de koplampen trekt de aandacht.
Maar de klim naar een hoger niveau zie je in deze nieuwe generatie van de Sandero vooral in kleine details, zoals bijvoorbeeld een elektrische ontgrendelingsknop voor de kofferklep, of de meer ergonomische deurklinken.
Deze progressieve opklim uit het lowcost-universum zie je ook in het interieur. Ook hier springt het verschil onmiddellijk in het oog. Kijk maar naar de vrij mooie textieldecoratie op het dashboard. Maar een en ander laat zich in het dagelijkse gebruik ook smaken door details zoals bijvoorbeeld de introductie van een stuurwiel dat nu ook in de diepte verstelbaar is of comfortabeler stoelen.
Infotainment op topniveau
De uitrusting volgt dezelfde trend. Uiteraard is nog niet al de modernste uitrusting aanwezig, maar wie zijn Sandero ‘rijkelijk’ wil uitrusten, stuit duidelijk op veel minder beperkingen dan voordien. Zo kan je voortaan kiezen voor parkeersensoren voor- en achteraan (naast een achteruitrijcamera), automatische koplampen, een handenvrijsleutel enzovoort. Vanaf de zomer van 2021 zal je op de Sandero (Stepway) bovendien een elektrisch schuifdak kunnen bestellen: een première bij Dacia.
Qua infotainment schiet de nieuwe Sandero raak. Het basispakket (Media-Control) omvat een sokkel waar je efficiënt je smartphone kan bevestigen. Via een gratis app wordt de smartphone dus het multimediacentrum van de Sandero dat je kan bedienen met knoppen op het stuurwiel. Simpel, praktisch en efficiënt.
De chicste versies hebben dan weer recht op een aanraaktablet van 8 duim. Die staat bovenop het dashboard en is beter zichtbaar dan het scherm dat midden in het dashboard van de vorige Sandero ingewerkt was.
Net links naast dit scherm vind je bovendien een praktische steun om je smartphone gemakkelijk te bevestigen. In de topversie van dit systeem met eigen navigatie kan deze smartphone bovendien worden geïntegreerd via Apple CarPlay of Android Auto via een draadloze connectie (verbinding met kabel in de versie met navigatie), iets wat vandaag nog heel zeldzaam is op de markt.
Geen diesel meer
Qua motoren neemt deze nieuwe generatie van de Sandero afscheid van de diesel. Het aanbod is gestoeld op een 1.0-benzinedriecilinder. De ‘gewone’ Sandero kan die gebruiken in een atmosferische versie van 65 pk, de Stepway is er enkel met een turbo. Die laatste ontwikkelt 90 pk op benzine of 100 pk in de interessante variant op benzine en LPG die de vorige Sandero recent mocht inwijden en die hier dus wordt hernomen.
Ander interessant technisch nieuws: de TCe-versie met 90 pk is voortaan ook verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak van het type CVT.
Overtuigend rijplezier
Klanten op zoek naar een comfortabele overbrenging zullen hier zeker blij mee zijn. Bij een rustige rijstijl werkt deze CVT-bak namelijk vrij efficiënt samen met de kleine turbobenzinemotor. De manuele zesversnellingsbak maakt de TCe 90 echter onmiskenbaar pittiger in het gebruik. Vooral dan in de laagste versnellingen, want in de erg lange hogere verhoudingen zwakken de prestaties van de kleine driecilinder wat af.
Concreet is de sprint van 0 naar 100 km/u met de manuele overbrenging achter de rug in 12 seconden. Met de CVT-automaat wordt dat 14,2 seconden. Dat zijn dus ‘matige’ prestaties, maar deze motor blijft behoorlijk soepel in het gebruik en discreet wanneer hij moet werken.
Op grote verkeersassen blijft de demping van stroomlijngeluiden vrij matig ondanks de betere luchtweerstandscoëfficiënt van deze nieuwe generatie van de Sandero Stepway. Op de snelweg zal je dus je radio wat harder moeten zetten.
Meer doortastend
Onderweg vertoont de Sandero Stepway een efficiënt dynamisch rijgedrag in combinatie met een fijn werkingscomfort (al blijft de filtering aan de stugge kant). Zijn modernere technische platform helpt hem in elk geval om meer doortastend uit de hoek te komen in opeenvolgende bochten, terwijl ook zijn besturing (voortaan elektrisch bekrachtigd) vrij goed geijkt blijkt.
Hoe veel kost hij?
Dacia houdt de instapprijs van de Sandero onder de symbolische grens van de 9.000 euro. Maar natuurlijk gaat het tarief snel omhoog als je in de Stepway geïnteresseerd bent. Deze variant met allewegenlook is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Stepway en Stepway Plus. Reken op respectievelijk 12.690 en 13.890 euro, wat nog steeds een zeer interessante verhouding prijs-prestaties blijft.
Ons verdict
Naast een meer verzorgde afwerking en een efficiënter rijgedrag krijgt de Dacia Sandero Stepway nu ook een veel minder kale uitrusting dan in het verleden. Hij houdt zich wel afzijdig van al het ‘overtollige’ dat je tegenwoordig in al zijn rivalen vindt om zich te concentreren op de essentie. Die aanpak kunnen we hem moeilijk verwijten gezien zijn zeer agressieve prijszetting.