Hoewel je verschillende automerken een gebrek aan durf zou kunnen verwijten op vlak van design, is dat duidelijk niet het geval bij Hyundai. Bij het Koreaanse merk zou je eerder kunnen spreken van een gebrek aan consistentie. Hoe dan ook heeft Hyundai opnieuw gekozen voor een unieke look voor de tweede generatie van zijn compacte SUV Kona. Een op zijn zachtst gezegd opvallende stijl, maar daarmee zal je de Kona ook snel onderscheiden van de steeds groter wordende horde SUV’s op onze wegen. Een aanwezigheid die nog wordt versterkt door zijn ‘pixel’-lichtsignatuur, het nieuwe handelsmerk van Hyundai.
Bye bye Bayon
Hoewel hij zijn drang naar individualisme behoudt, is de tweede generatie Kona wel aanzienlijk geëvolueerd ten opzichte van zijn voorganger qua formaat. Hij is namelijk 17,5 cm langer geworden! Dat levert een dubbel gunstig effect op: om te beginnen worden hiermee de belangrijkste gebreken van de eerste Kona weggewerkt (een gebrek aan zitruimte achterin en een zeer matige kofferruimte). Tegelijkertijd neemt de Kona hiermee ook wat afstand van de Bayon, die de SUV-familie van Hyundai heeft aangevuld aan de onderkant. Met voortaan een lengte van 4,36 m past de Kona precies tussen de Bayon (4,18 m) en de Tucson (4,50 m) in binnen de familie van SUV’s met verbrandingsmotor van Hyundai. In tegenstelling tot het Ioniq-gamma staat de Kona namelijk nog steeds op een gemengd technisch platform. Naast de volledig elektrische versie die we hier hebben getest, is de Kona nog steeds beschikbaar als turbobenzine of als hybride.
Gezins-SUV
Zijn nieuwe afmetingen maken de Kona Electric wat praktischer. Zijn met 6 cm verlengde wielbasis (2,66 m) zorgt samen met dunnere voorzetels voor een aanzienlijke verbetering van de beenruimte achterin (+7,7 cm). Tegelijkertijd is de koffer 30% groter geworden en meet hij nu 466 liter. Een volume dat in het geval van de Electric nog wordt aangevuld door een kleine frunk van 27 l onder de motorkap.
Kortom, de Kona Electric is veelzijdiger geworden en is nu gemakkelijker in te zetten als gezinswagen, zoals bijvoorbeeld de Peugeot e-2008 (4,3 m en 430 l kofferruimte).
High-tech, maar te ijverig
De Kona Electric maakt niet enkel gebruik van zijn generatiewissel om te groeien, maar ook om zich wat hoger in de markt te positioneren. Hij zit vol met allerlei nieuwe uitrusting die je normaal niet vindt op een niet-premiummodel. Zoals de parkeerhulp vanop afstand: een simpele druk op de knop van de sleutel maakt het mogelijk om de auto voor- of achteruit te doen rijden om in of uit een smalle parkeerplaats te geraken. Het is ook mogelijk om je smartphone of smartwatch te gebruiken als sleutel dankzij NFC-technologie en aan boord vind je geventileerde voorzetels, een groot head-up display (12 inch), over-the-air updates, enzovoort.
De Kona Electric erft ook een modern en zeer uitgebreid arsenaal aan rijhulpsystemen. Maar in de praktijk valt vooral op hoe overijverig ze zijn. De irritante piepjes en trillingen stapelen zich op en zorgen ervoor dat je in de menu’s moet gaan rommelen om ze uit te schakelen, een handeling die je helaas bij elke start weer moet herhalen.
Schermen, knoppen en opbergruimte
Qua infotainment krijgt de nieuwe Kona twee grote schermen van 12,3 inch die in een lange, gebogen behuizing zitten verwerkt. Er zijn veel menu’s, maar ze hebben over het algemeen wel een goede structuur. Het goede nieuws is dat de Kona nog steeds heel wat fysieke knoppen behoudt om sneller aan bepaalde functies te kunnen, wat handiger en veiliger is in gebruik.
De connectiviteit van het systeem is ook vrij compleet (met natuurlijk Apple CarPlay/Android Auto, maar ook bijvoorbeeld Amazon Music geïntegreerd) en tal van aansluitingen (twee USB-C-poorten voor- en achteraan, 12 V-aansluiting, inductielader). De Kona Electric beschikt voortaan ook over een V2L-functie, waarmee externe apparaten van stroom kunnen worden voorzien met een maximum van 230 V/3 kW dankzij het stopcontact aan boord of een adapter aan de laadaansluiting van de auto.
Verder maakt het verplaatsen van de transmissiebediening naar de stuurkolom ook een grote opbergruimte tussen de voorstoelen vrij.
48,4 of 65,4 kWh
De Kona Electric blijft beschikbaar in twee uitvoeringen. De Standard range beschikt voortaan over een batterij van 48,4 kWh en een motor van 115 kW (156 pk) voor een WLTP-autonomie van 377 km. De Long Range krijgt dan weer een batterij van 65,4 kWh en een motor van 160 kW (218 pk) voor een WLTP-autonomie van 514 km. Maar dat blijft natuurlijk de theorie. En om zulke waarden te halen, moet je ook kiezen voor de kleinere velgen van 17 inch, want met de 19-inchers zakt de theoretische actieradius al tot 454 km.
In de praktijk konden we een reëel verbruik meten van ongeveer 15 kWh/100 km met een vlotte rijstijl naast de snelweg ondanks fris herfstweer, wat een actieradius van meer dan 400 km oplevert. Maar op de snelweg neemt de honger al snel toe. Zonder de comfortfuncties op te offeren (zetel- en stuurverwarming, enz.) en met regelmatige snelwegritten bij temperaturen van minder dan 10 °C, haalden we een gemiddeld verbruik van 21,4 kWh/100 km over onze hele testweek. Dat brengt het rijbereik terug tot maar zo’n 300 km. Bij meer gunstige omstandigheden moet het echter mogelijk zijn om onder de 20 kWh/100 km te belanden.
Wat het opladen betreft, moet je weten dat het K3-platform van de Kona Electric niet dezelfde laadvermogens haalt als zijn Ioniq-broertjes met hun E-GMP-platform op 800 volt. De boordlader kan 10,5 kW aan driefasige wisselstroom aan, maar snelladen is beperkt tot 74 kW voor de Standard Range en 102,3 kW op de Long Range, tegenover meer dan 220 kW op de Ioniq 5 en Ioniq 6...
Koppel (gelukkig) beperkt
In beide gevallen is het koppel van de elektromotoren in de Hyundai Kona beperkt tot 255 Nm, tegenover 395 Nm op de vorige generatie. Dat lijkt verrassend, maar het is toch goed nieuws: daarmee verliest de Kona Electric minder snel zijn tractie en krijg je ook minder koppelreacties in het stuur.
Onderweg is de Kona Electric ook meegaander geworden qua demping. Oneffenheden worden beter weggefilterd en het algemene comfort is best overtuigend. Op dynamisch vlak speelt de Kona Electric het veilig, met een betere stabiliteit in de bochten dankzij zijn langere wielbasis. Niet bijzonder opwindend, wel efficiënt. Net als het regeneratief remmen, dat je kan instellen via flippers aan het stuur, van een automatische functie tot het echte ‘éénpedaalrijden’.
Prijs Hyundai Kona Electric 2023
De Kona Electric vraagt meer geld voor zijn grotere formaat en hogere positionering. De instapprijs ligt nu op 43.499 euro voor de Feel-versie met de batterij van 48 kWh, waar de vorige generatie nog begon bij minder dan 38.000 euro met een pakket van 39 kWh. De Long Range wordt voortaan aangeboden als Feel voor 48.499 euro, of als topversie Shine voor 52.999 euro. Opnieuw een aanzienlijke stijging ten opzichte van de vorige generatie met 64 kWh, die tussen de 45.000 en 48.000 euro kostte. Prijzen die opschuiven richting de alomtegenwoordige Tesla Model Y, met een vanafprijs van minder dan 48.000 euro. De standaarduitrusting van de Hyundai moet echter niet onderdoen.
Ons verdict
De Kona Electric wint aan veelzijdigheid dankzij zijn grotere formaat. Hij is ook voorzien van heel wat ‘premium’ uitrusting. Maar zijn elektrische aandrijflijn gaat er minder op vooruit ten opzichte van de vorige generatie. En de prijzen zijn dan weer de hoogte ingeschoten...