De huidige Kia Ceed break (de derde generatie alweer) werd gelanceerd in 2018 en kreeg in 2022 een facelift. Zijn plug-inhybride versie kwam bij ons op de markt in 2020. In die tijd was het een van de eerste compacte plug-inhybride breaks op de markt. Sindsdien is de concurrentie wel toegenomen, met onder meer de Seat/Cupra Leon Break en de Skoda Octavia Combi (al zitten de plug-ins van Seat en Skoda inmiddels niet meer in het huidige gamma), zonder daarbij de recente Opel Astra Sports Tourer en Peugeot 308 SW te vergeten, om maar enkele plug-inhybride concurrenten van hetzelfde formaat op te noemen. Een plug-inhybride Golf Variant is er echter niet, noch een Hyundai i30 Wagon, ook al staat die op dezelfde technische basis als deze Kia.

Strak, maar sober

Deze break van Kia is afkomstig uit Zuid-Korea, maar hij heeft toch heel wat Europese trekjes. Het model is speciaal ontwikkeld voor ons continent, in het Duitse Kia-ontwikkelingscentrum in Frankfurt. En de Ceed wordt ook geproduceerd in Europa, in de Zilina-fabriek in Slowakije. Ook het design van het model werd in Frankfurt getekend. Een look die de Europese koper moet aanspreken, met strakke lijnen in plaats van de ingewikkelde designs die soms te zien zijn op Aziatische modellen.

Kia had echter wat meer moeite kunnen steken in het interieurdesign... Heel vrolijk word je niet aan boord, met een donkere aankleding, een sober design en een groot aantal knoppen die te veel verspreid zitten. Er is geen enkel creatief detail terug te vinden aan boord van deze Kia.

De afwerking is daarentegen wel verzorgd, met goed gebouwde materialen van hoge kwaliteit, al zitten er ook wat harde plastics in de minder zichtbare delen van het interieur. Maar over het algemeen lijkt de Ceed gebouwd om lang mee te gaan. En we weten dat Kia een goede reputatie heeft op het vlak van betrouwbaarheid.

En de connectiviteit?

Hoewel het model alweer uit 2018 stamt, is het nog niet voorbijgestreefd qua connectiviteit. Zo is er een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, naast de typische mogelijke verbindingen via Bluetooth, Android Auto en Apple CarPlay. Het centrale scherm van 10,25 inch is horizontaal gepositioneerd, wat minder handig is voor de GPS. Ook de resolutie van het scherm is niets om trots op te zijn. Het duurt even voor je gewend bend om de verschillende menu’s van het infotainmentsysteem te bedienen, maar het went wel degelijk. En we hebben het nog steeds graag dat de airco te bedienen is via fysieke knoppen, wat handiger (en dus minder gevaarlijk) is dan via het aanraakscherm te moeten gaan.

Wat de rijhulpsystemen betreft, krijg je standaard een noodremhulp, een rijstrookassistent en een actieve snelheidsregelaar met bochtassistent.

Kleinere koffer, maar...

De Kia Ceed SW is een van de ruimste breaks van zijn segment. Vooraan zit je al snel goed en ook achteraan is er voldoende ruimte. Natuurlijk is de middelste zitplaats op de achterbank wat minder comfortabel dan de twee zijdelingse, zoals steeds in een compacte break.

In de koffer verliest deze plug-inhybride echter tamelijk wat volume ten opzichte van zijn benzine- of dieselbroertjes, met 188 liter minder ruimte (437 tot 1.506 liter). Dat gezegd zijnde, blijft het een praktische bagageruimte, met een lage laadvloer (60 cm) en zeer vlakke zijkanten. Er zit ook een 12 V-aansluiting en een bak onder de bodem om de laadkabels in op te bergen. Ook handig: de rugleuning van de achterbank laat zich in drie delen neerklappen (40/20/40).

Een beetje stevig, maar dynamisch

Kia heeft maar één plug-inhybride motorisatie in de aanbieding. Die koppelt een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor van 105 pk aan een elektromotor van 61 pk, voor een gecombineerd piekvermogen van 141 pk en 265 Nm. De prestaties zijn niets om van achterover te vallen, maar ze volstaan voor dagelijks gebruik (0-100 km/u in 10,8 seconden). De elektromotor wordt gevoed door een vrij kleine batterij (8,9 kWh bruto), maar het volstaat voor een theoretisch rijbereik van 50 km. En het is mogelijk om dat te evenaren in de praktijk, op voorwaarde dat je niet te veel op de snelweg rijdt, waar het elektrische verbruik hard toeneemt. 

Jammer is wel dat de gerobotiseerde zesbak wat schokkerig van versnelling wisselt. De CVT-automaat van Toyota is dan een stuk zachter. Qua ophanging heeft Kia een typisch Duitse afstelling gekozen, die vrij stijf is, maar steeds comfortabel blijft. Deze plug-inhybride break is niet al te zwaar (ongeveer 1.550 kilo) en toont zich redelijk dynamisch als je een bocht neemt, dankzij een stijf chassis, een precieze besturing en een goede koetswerkcontrole.

Prijs Kia Ceed SW PHEV

We zeiden het al in de inleiding: deze Kia is een van de meer redelijke plug-inhybride breaks, want hij is niet al te zwaar en ook niet erg krachtig. De prijzen beginnen dan ook bij 38.290 euro, wat een stuk minder is dan bij de rechtstreekse concurrentie. En dat ondanks een mooie standaarduitrusting (GPS, 16-inch lichtmetalen velgen, achteruitrijcamera, verschillende rijhulpsystemen waaronder adaptive cruise control, enzovoort). En als kers op de taart kan de Ceed genieten van een genereuze garantie (7 jaar/150.000 km), die overdraagbaar is bij doorverkoop, waardoor de auto een mooie restwaarde behoudt na 4 jaar.

Qua verbruik blijft alles ook mooi binnen de perken, met ongeveer 16,5 kWh/100 km in de elektrische modus en 6,5 l/100 km aan benzine als de batterij leeg is. Maar voor snelwegritten mag je eerder op ongeveer 7 l/100 km rekenen met een platte batterij.

Ons verdict

Akkoord, deze plug-inhybride break valt niet op in het verkeer. Hij is vrij discreet, maar het is wel een aangename dagelijkse metgezel dankzij zijn redelijke prijs, zijn praktische kwaliteiten en zijn bewezen betrouwbaarheid. Een rationele auto, dus, die minder duur is dan zijn rechtstreekse concurrenten.