Na honderd jaar geschiedenis, grote sportieve successen, overwinningen in de Formule 1 met grote namen zoals Juan Manuel Fangio en mythische GT’s komt Maserati vandaag op de proppen met een dieselberline. Een verrassende vaststelling, maar de leiding van het merk wil de tradities doorbreken. Er moet verkocht worden en de nieuwe Ghibli moet een markt overwinnen die dol is op Duitse berlines.

Instapmodel

Aan het einde van de jaren zestig presenteerde Maserati d Ghibli, een sculpturale GT met meer dan 300 pk. Vandaag staat deze historische naam voor een berline van 4,97 meter lang, 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog. De stijl schittert nog altijd: de Ghibli is prachtig. Voorbijgangers draaien hun hoofd en steken hun duim omhoog: de drietand behoudt zijn prestige. Het blijft een naam die doet dromen …

Een wereld vol leder

Tegenover het donkere en klinische interieur van de concurrenten biedt Maserati een feest van leder en hout. De sfeer is warm en overal duikt het drietandlogo op: we tellen er een tiental. De toon is gezet, zelfs al vallen enkele details in de afwerking en ergonomie erg tegen. Ook het multimediasysteem met ietwat verouderde presentatie loopt wat achter en beschikt nog niet over de laatste internetsnufjes.

Stijl boven functie

Deuren zonder kader, het reliëf van een drietand in de hoofdsteunen, inzetstukken in echt hout: de passagiers worden zich snel bewust van de exclusiviteit van deze schoonheid. Kleine opofferingen zijn de niet bepaald uitzonderlijke ruimte achterin en de koffer die snel zijn limieten bereikt. Helaas, een breakversie is (voorlopig?) niet gepland. De puristen zullen opgelucht zijn.

Geest van de duivel

Hoe zit het met de motor? Het gaat om een 3.0 V6 met een vermogen van 275 pk en een koppel van 600 Nm. Knappe cijfers. Hij wordt gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen en belooft 0 tot 100 km/u in slechts 6,3 seconden. De Ghibli diesel stuurt zijn cavalerie alleen naar de achterwielen.

Rijeigenschappen

Er is zeker sprake van een hoog rijcomfort. De motor duwt krachtig van onderin de toerenteller tot aan de rode zone, een beetje boven 4.000 tr/min. Diesel of niet, de prestaties doen het merk met de drietand eer aan. Door het evenwichtige weggedrag komt alles goed tot zijn recht: de nauwkeurige besturing, de verzorgde schokdemping die de koetswerkbewegingen controleert en een algemeen gevoel van sereniteit. Je voelt dat deze auto eigenlijk ontworpen is voor V6 turbo met 410 paarden.

Uiteindelijk stelt alleen het beheer van de versnellingsbak een beetje teleur door zijn te typische karakter in de sportmodus (terwijl een diesel vooral op koppel moet rijden) en zijn gebrek aan finesse bij normaal gebruik. Er staan geen schakelpaletten op het programma, wel een pook met manuele modus die logisch schakelt: trekken om op te schakelen.

Geluid

Maserati heeft een reputatie verworven van motoren met een verfijnd geluid. De melodieuze V8’en in het gamma stralen veel charme uit. We hadden dus hoge verwachtingen voor de Ghibli diesel. En hij stelt niet teleur. Dankzij het systeem Maserati Active Sound en twee sound actuators waardoor de diesel aantrekkelijk klinkt zodra de bestuurder op de sportknop duwt. Voorbijgangers zullen het meer appreciëren dan de passagiers, zo sterk wordt het geluid gedempt.

Prijs

Met een prijs van 67.276 euro is de Ghibli diesel concurrentieel. Voor de prijs van een Duitse berline met enkele opties rijd je met een Maserati. Ook aan de pomp is er goed nieuws: ons gemiddelde verbruik van 7,8 l/100 km bewijst dat. Maserati kondigt een CO2-uitstoot van 158 g/km aan.

Conclusie

Met de Ghibli diesel heeft Maserati een sterke troef in handen in de jacht op de Duitse berlines. De Ghibli is mooi, comfortabel, dynamisch en goed geprijsd. De wederopstanding van de drietand is dus verzekerd door dit product dat misschien niet in het plaatje past van de diehards maar wel bijzonder geslaagd is.