202102280615012021mazda-cx-5soul-red-crystalaction1hires.jpg

De eerste CX-5 van Mazda kwam in 2012 op de markt en wijdde bij de Japanse constructeur de Skyactiv-technologie in. Sindsdien is de in 2017 vernieuwde SUV een van de vaandeldragers van de Mazda-catalogus. Wereldwijd is het trouwens het best verkopende model van het Japanse merk.

Identieke stijl

Om zijn CX-5 te helpen om up-to-date te blijven in een zeer competitief segment geeft Mazda hem voor modeljaar 2021 een lichte opfrisbeurt. Van een facelift kunnen we niet echt spreken aangezien er geen uiterlijke wijzigingen zijn. De CX-5 behoudt zijn zeer klassieke stijl. Hij oogt in elk geval conventioneler dan bijvoorbeeld de jongste generatie van de Hyundai Tucson, of zelfs dan de nieuwe Nissan Qashqai.

202102280615032021mazda-cx-5soul-red-crystalexterior1hires.jpg

Homura

In de catalogus verschijnt wel een nieuwe speciale reeks met de naam Homura. Die onderscheidt zich door zwarte buitenspiegelkappen en specifieke 19-duimse lichtmetalen velgen, maar ook door een zwart interieur met ‘flamboyante’ rode stiknaden. Homura is trouwens het Japanse woord voor ‘vlam’.

MyMazda

202102280615032021mazda-cx-5mymazda-app6hires.jpg

De wijzigingen voor modeljaar 2021 van de CX-5 zijn vooral geconcentreerd rond het infotainmentsysteem. Dankzij de jongste evolutie van de app MyMazda blijft de SUV bij de tijd en kan hij de steeds meer op prijs gestelde geconnecteerde diensten aanbieden: de auto van op afstand ontgrendelen en vergrendelen, hem via geolocatie terugvinden op een grote parking, een op je smartphone opgezochte bestemming rechtstreeks naar het navigatiesysteem sturen enzovoort…

10,25 duim, maar…

De CX-5 maakt ook van de gelegenheid gebruik om een nieuw scherm te kiezen met een grotere diameter. Het oude display van 8 duim ruimt baan voor een nieuw exemplaar van 12,5 duim. Helaas maakt zijn schermverhouding van 8:3 (dus breed maar niet erg hoog) het niet bijzonder praktisch. Wanneer je bijvoorbeeld voor de navigatiekaart kiest, blijft de ruimte boven de auto vrij beperkt zodat je verplicht bent om uit te zoomen voor een beter zicht op de route die komt.

202102280615012021mazda-cx-5interior9hires.jpg

Bovendien is dit geen aanraakscherm. “Om veiligheidsredenen”, beweert Mazda, mag je enkel de draaiknop gebruiken op de middenconsole. Dat is niet altijd de meest praktische oplossing. Maar de ergonomie van het systeem blijft wel vrij eenvoudig. En bovendien heb je hier nooit last van vingersporen op het scherm.

202102280615022021mazda-cx-5interior26hires.jpg

Meer in het algemeen is de uitstekende afwerking van deze CX-5 best fijn: de afstemming is verzorgd en de gebruikte materialen kwaliteitsvol.

202102280615012021mazda-cx-5interior1hires.jpg

Werk achter de schermen

Naast dit nieuwe scherm geniet de CX-5 2021 ook nog van talrijke kleine ‘verborgen’ technische verbeteringen om zijn dynamisch rijplezier te verbeteren en zijn gehomologeerde WLTP-cijfers zoveel mogelijk te drukken. De aanpassingen zijn vooral doorgevoerd aan de motoren, de automatische overbrenging en de vierwielaandrijving. Op papier zou de CX-5 zo zijn CO2-uitstoot met tot zo’n 10 g/km moeten kunnen verlagen in functie van de gekozen aandrijflijn.

150 tot 194 pk

Naast deze gerichte verbeteringen evolueert het motorenpalet (nagenoeg) niet. De CX-5 wordt aangeboden met de atmosferische 2.0 Skyactiv-G van 163 pk of de 2.5 Skyactiv-G van 194 pk. Ook de 2.2 Skyactiv-D op diesel blijft in het aanbod met 150 of 184 pk. Afhankelijk van de gekozen motor kan je de manuele zesversnellingsbak inruilen voor een zestrapsautomaat en/of kiezen voor vierwielaandrijving.

202102280615022021mazda-cx-5interior30hires.jpg

Ouderwets

Voor deze eerste korte kennismaking stelde Mazda ons de instapbenzineversie 2.0 Skyactiv-G 163 pk met twee aangedreven wielen en manuele versnellingsbak ter beschikking. Ter vergelijking: die noteert voortaan een WLTP-uitstoot van 152 g/km tegenover 163 g/km in het vorige modeljaar.

Het geheel biedt ‘ouderwets’ rijplezier. De atmosferische benzinetweeliter is rond zodat je soepel door het verkeer kan rijden, maar hij mist de spierballen voor pittige hernemingen. Je moet dan twee versnellingen terugschakelen. Dat doen we wel met plezier omdat de versnellingsbakbediening direct en precies is. Wanneer dit blok wordt uitgewrongen, biedt het een fijne lange adem en geeft het de CX-5 voldoende prestaties.

Dynamische referentie

Op dynamisch vlak toont deze CX-5 zich steeds aangenaam om mee te rijden. Zonder dat het werkingscomfort te stug wordt, vertoont deze Japanse SUV een levendig en precies rijgedrag. Eentje voor wie houdt van autorijden.

202102280615042021mazda-cx-5soul-red-crystalaction7hires.jpg

Hoeveel kost hij?

De CX-5 begint bij 31.490 € als 2.0 Skyactiv-G 163. Reken op 33.490 € met dezelfde motor in de speciale reeks Homura. De topversie Skycruise Takumi met dezelfde krachtbron vereist dan weer een investering van 37.190 €.

Ons verdict

De kleine retouches die Mazda aan zijn CX-5 heeft doorgevoerd blijven onbetwistbaar zeer subtiel. Niets waarmee deze outsider weer de aandacht zal trekken. Maar het volstaat wel om zijn kwaliteiten nog te versterken voor ‘kenners’ die al gevoelig waren voor zijn argumenten.
202102280615042021mazda-cx-5soul-red-crystalexterior27hires.jpg