De R-EV is Mazda’s antwoord op de vraag of de elektrische MX-30 niet wat meer rijbereik zou kunnen krijgen. Met zijn batterij van 35,5 kWh en zijn rijbereik van 200 km is die dan ook enigszins onderbemeten, zeker nu Stellantis zijn vernieuwde aandrijflijn heeft voorgesteld op modellen als de Peugeot e-2008 en Fiat 600e, die meer dan 400 km halen voor een gelijkaardig budget. Maar in plaats van de batterij groter te maken, heeft Mazda besloten om... hem in twee te knippen en een range extender toe te voegen. Maar het is niet zomaar een range extender, want de MX-30 R-EV is de eerste Mazda met wankelmotor sinds de RX-8, die in 2012 op pensioen ging!

Overal driehoeken

Op uiterlijk vlak zal je de MX-30 R-EV niet snel onderscheiden van zijn broertje op batterijen. Afgezien van enkele badges en een extra tankklep zijn beide modellen dan ook identiek. De R-EV-badge is wel een leuk detail: hij heeft de driehoekige vorm van de rotor van een wankelmotor, met in het midden de ‘e’ van... ‘energy generation’. De MX-30 met range extender krijgt wel een eigen uitrustingsniveau, de topversie Edition R, met een unieke kleurstelling met een rood dak, in hetzelfde kleur als het dak van de R360 Coupé uit de jaren 1960.  

Eigenzinnig maar fijn

Ook aan boord blijft alles bij het gewone, met de gekke suicide doors om achteraan in te kunnen stappen. De binnenruimte is dik in orde als je met twee bent, op de achterbank is het echter wat krapper, zeker met grote volwassenen op de voorzetels. De koffer is met zijn volume van 350 tot 1.155 liter groot genoeg, zonder meer. 

De knowhow van Mazda op vlak van interieurs en afwerkingskwaliteit is goed te zien aan boord van de MX-30 R-EV, met een heldere lay-out en mooie materialen, waaronder enkele sierelementen in kurk als verwijzing naar de roots van het bedrijf voor de Tweede Wereldoorlog. Je hebt ook de keuze uit enkele lichte en donkere kleurcombinaties voor de cabine, wat altijd fijn is. Qua connectiviteit heb je twee displays op de middenconsole: eentje voor het infotainment (inclusief Apple CarPlay en Android Auto met kabel) en eentje voor de klimaatcontrole. Heel uitgebreid qua functies zijn beide displays echter niet.



Kleine batterij, grote benzinetank

De ster van de show zit natuurlijk onder de motorkap. Mazda heeft de wankelmotor teruggebracht, niet als belangrijkste krachtbron, maar wel als generator voor de elektrische aandrijflijn van het model. De MX-30 R-EV maakt gebruik van een enkele rotor van 830 cc die tot 75 pk levert om de batterij bij te laden. Die batterij is trouwens nog maar 17,8 kWh groot, waarmee je volgens Mazda tot 85 km kan afleggen, waarna je moet overschakelen op de benzinetank van 50 liter, wat een totale range van ongeveer 650 km oplevert. Het is een beetje een omgekeerde oplossing dan die van de BMW i3 destijds, die een grotere batterij had en een klein benzinetankje. Mazda spreekt dan ook over een ‘seriële plug-inhybride’.

Compacte rotatiemotor

De keuze voor een wankelmotor is vrij logisch: Mazda is naar eigen zeggen steeds op zoek om deze rotatiemotor terug te brengen, maar als enige krachtbron voor een (sport)wagen zou de ontwikkeling en productie ervan te duur zijn. Als generator biedt dit type motor echter een uniek voordeel, want dankzij zijn compacte formaat is Mazda erin geslaagd om het geheel van benzinemotor, generator en elektromotor in één unit te plaatsen onder de motorkap, wat betekent dat er geen binnenruimte moest opgeofferd worden.

De wankelmotor heeft echter ook zijn nadelen. De betrouwbaarheid ervan heeft een slechte reputatie gekregen na de overmatige slijtage van de apex seals op de uiteinden van de rotors in de RX-7 en RX-8, maar Mazda zegt deze versterkt te hebben, in combinatie met een gladdere rotorwand om de duurzaamheid te verzekeren. Het hoge benzineverbruik is echter niet opgelost, want zelfs volgens de officiële cijfers verbruik je zo’n 9 l/100 km als de batterij leeg is.

Iets zwaarder

Onderweg is het rijgedrag gelijkaardig aan die van de elektrische versie, met enkel een dikke 100 kilo extra gewicht (vooral door het koelsysteem van de verbrandingsmotor), dat weer gecompenseerd wordt door een iets krachtigere elektromotor van 125 kW (170 pk). Die doet vlot en geruisloos zijn werk, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,1 seconden en een topsnelheid van 140 km/u. Ook de dynamiek is goed, met een direct stuur en een demping die goed de balans slaat tussen comfort en koetswerkcontrole.

Aanwezige brom

Is de batterij echter leeg (of kies je voor de ‘Charge’-rijmodus om hem op een bepaald laadniveau te houden), dan komt de wankelmotor rumoerig tot leven, met een toerental dat varieert volgens de belasting op de elektromotor. Het is niet het aangenaamste geluid en ook het verbruik schiet dan omhoog. Na een kort snelwegtraject van 90 km in Duitsland, waar we de topsnelheid uitvoerig konden testen, kwam ons gemiddelde al uit boven de 5 l/100 km, terwijl we ook al 19 kWh/100 km aan batterijkracht hadden ingezet. 

Beter maak je dus zoveel mogelijk gebruik van het elektrische gedeelte, waarmee je gerust een verbruik van 16 kWh/100 km of minder kan halen met een rustige rijstijl, en hou je de wankelmotor enkel voor momenten wanneer je niet anders kan. Maar dan is het weer vreemd dat Mazda heeft gekozen voor zo’n grote benzinetank en zo’n kleine batterij... 

Prijs Mazda MX-30 R-EV

Het goede nieuws is dat Mazda geen cent extra vraagt voor het toevoegen van een extra motor aan de MX-30. De R-EV kost dan ook vanaf 37.070 euro in België, exact dezelfde prijs als de batterij-elektrische versie. De prijzen lopen op tot 44.070 euro voor de compleet uitgeruste Edition R. De eerste leveringen staan gepland voor de tweede helft van december. Qua belastingen wordt er in Brussel en Wallonië rekening gehouden met een slagvolume van 1,7 liter (830 cc x 2, zoals vroeger bij de RX-8), ofwel 9 fiscale pk.

Ons verdict

De MX-30 R-EV is het toppunt van Mazda’s eigenzinnigheid. In plaats van de elektrische versie een grotere batterij te geven, brengen de Japanners de wankelmotor terug als range extender. Dat zorgt inderdaad voor een veel groter totaal rijbereik, maar het gaat ten koste van het elektrische bereik en van de rust aan boord. Bovendien is het verbruik van die wankelmotor best hoog, wat opnieuw in de kosten loopt. Een bizarre keuze gezien de evoluties binnen het autolandschap (en binnen de fiscaliteit), maar dit is dan ook het merk dat onlangs een gloednieuwe zescilinder dieselmotor lanceerde...