De GLB werd in 2019 geïntroduceerd in het Mercedes-gamma en kreeg onlangs een facelift om de tweede helft van zijn carrière in te zetten, al kunnen we moeilijk zeggen dat de veranderingen in het oog springen. Op een licht hertekende voorbumper, een nieuwe grille en een aangepaste lichtsignatuur na is de GLB nog steeds een 4,63 m lange, 1,83 m brede en 1,69 m hoge SUV die een beetje lijkt op een schoendoos met wielen en een motorkap. Of je er nu van houdt of niet, het geeft de Duitser wel een uitgesproken look in het verkeer, waar de meeste andere modellen voor een rondere lijn kiezen. Bovendien blijkt dat hoekige design erg praktisch wanneer je aan boord klimt!



Mercedes GLB (iets) minder gebruiksvriendelijk in 2023

Eenmaal aan boord zijn de verbeteringen van modeljaar 2023 nog minder opvallend. Als je zelfs van verbeteringen kan spreken... Bijna alle fysieke bedieningen op de middenconsole hebben namelijk plaats gemaakt voor een klein opbergvak dat amper breed genoeg is voor een smartphone... en niet groot genoeg is om hem plat te leggen. Wat je er ook in legt, zal waarschijnlijk dan ook op de grond belanden na de eerste bocht. De knoppen aan weerszijden van het stuur zijn nu allemaal haptisch geworden en daardoor minder precies en gemakkelijk te gebruiken dan vroeger.

Je krijgt voortaan echter wel standaard een 10,25 inch groot centraal aanraakscherm met de nieuwste generatie van het uitstekende MBUX-infotainmentsysteem. Dat is zeer gemakkelijk in gebruik, ook nu er geen aparte bediening meer voor is op de middenconsole, met snelle reactietijden en alle nodige connectiviteit, waaronder draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het digitale instrumentenpaneel is dan weer 7 tot 10,25 inch groot, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Gelukkig heeft Mercedes de overgebleven fysieke bedieningselementen voor de klimaatcontrole nog niet weggedaan. Dat is goed nieuws. Kortom, het is geen straf om aan boord van de GLB te zitten. En dat is ook heel erg te danken aan zijn uitstekende binnenruimte.



Een echte 7-zitter!

Ondanks zijn lengte van 4,63 m, waarmee hij nog een zekere wendbaarheid behoudt (ook in de stad), staat de GLB op een lange wielbasis van 2,83 m. Het resultaat is voldoende ruimte om bijna comfortabel 7 volwassenen te vervoeren! Als vijfzitter kunnen zelfs de grootste passagiers genieten van individuele, kantelbare en verschuifbare zetels om zeer comfortabel plaats te kunnen nemen. 

En dat is ook handig voor de derde zitrij, waar twee volwassenen kunnen plaatsnemen zonder met hun knieën tegen de rugleuningen te zitten van de tweede rij, toch wanneer die laatste zo ver mogelijk naar voren wordt geschoven. Alleen jammer dat de bodem achteraan vrij hoog is en dat de rugleuning van de 6e en 7e plaats vrij vlak is. Maar ze zijn dus meer dan enkel een noodoplossing voor jonge kinderen. De koffer van de GLB stelt ook niet teleur, met een volume van 565 liter als 5-zitter tot wel 1.805 liter met alle zetels neergeklapt!



Heel wat viercilinders op benzine en diesel

Vooraan de GLB biedt de motorruimte nog steeds plaats aan tal van viercilinder benzine- en dieselmotoren. Als instapmotor op benzine heeft de GLB 180 al een respectabele 110 kW (150 pk) en 230 Nm koppel. Die wordt gevolgd door de GLB 200 met zijn 130 kW (177 pk) en 270 Nm, de GLB 220 4Matic met 150 kW (204 pk) en 300 Nm en nog de GLB 250 4Matic met 175 kW (238 pk) en 350 Nm. Al deze motorisaties genieten voortaan van een milde hybridisering op 48 V, inclusief de AMG GLB 35 met in totaal 306 pk en 400 Nm koppel.

Op diesel begint het bij de GLB 180 d met zijn 85 kW (116 pk) en 280 Nm, gevolgd door de GLB 200 d met 110 kW (150 pk) en 320 Nm, en tenslotte de GLB 220 d 4Matic met 140 kW (190 pk) en 400 Nm. Maar de GLB is sinds 2021 ook verkrijgbaar als volledig elektrische versie in de vorm van de EQB.



Geslaagd rijgedrag, maar geen sprankel

Eenmaal in beweging geniet de Mercedes GLB van een goede geluiddemping en een vrij goede demping in het algemeen. Toch hadden we graag een iets minder stevige ophanging gehad. Vermoedelijk de schuld van de 20-inch velgen en het AMG-pakket van ons testexemplaar. Qua dynamiek gooit de versnellingsbak soms roet in het eten met twijfelende hernemingen, terwijl de voortrein gevoel mist en in bepaalde omstandigheden zelfs licht onderstuurt. Al bij al is de GLB een geslaagde SUV die eerder comfortabel dan dynamisch is, maar uitblinken doet hij niet met zijn weggedrag.



Prijs Mercedes GLB

Ondanks zijn prestigieuze badge is de GLB eerder scherp geprijsd voor een SUV met 7 volwaardige zitplaatsen. Hij begint namelijk bij 43.318 euro in België met een benzinemotor, of 46.464 euro als je hem uitrust met een diesel. De AMG-versie is dan weer te krijgen vanaf 68.002 euro. Natuurlijk kan dat prijskaartje nog flink oplopen als je je begint te verdiepen in de talloze en kostelijke opties die in de configurator aanwezig zijn. Daarin vind je onder meer die derde zitrij, waarvoor je 1.440 euro extra betaalt.



Ons verdict

De Mercedes GLB is een geslaagde auto die vooral uitblinkt met zijn praktische vaardigheden. Zijn blokvormige look geeft hem namelijk een uitstekende verhouding tussen formaat en binnenruimte! Ondanks zijn lengte van 4,63 m heeft de Duitse SUV daarmee een grote koffer en, optioneel, 7 volwaardige zitplaatsen die zelfs geschikt zijn voor volwassenen in geval van nood. En dat alles voor een uiteindelijk vrij redelijke prijs, zolang je niet kiest voor een al te krachtige motor en niet alle opties aanvinkt in de configurator.