Van bij de eerste blik intrigeert deze 4,67 meter lange SUV. Zijn vormen zijn dynamisch en de lange lichtsignatuur die het hele front inneemt (en de achterkant) geeft hem veel uitstraling, zonder de inklapdeurklinken te vergeten die er ook bijzonder fraai uitzien. Je zou zo geloven dat hij uit een futuristische film of een videogame komt, zonder dat hij daarom echter een karikatuur wordt.

Wanneer je in het interieur instapt maakt de Marvel R nog meer indruk. Het centrale scherm van 19,4 duim in portretopstelling bedient zowat alles in de wagen, tot en met de richting van de voorste ventilatieroosters. Voor de bestuurder staat nog een tweede scherm, dat al de nodige informatie weergeeft in een eenvoudig en efficiënt design. Maar hoewel dit tweede scherm digitaal is, kan het niet worden gepersonaliseerd.

Het dashboard is goed afgewerkt en volledig met leder bedekt. Je kan niet ontkennen dat je het gevoel krijgt in een kwaliteitsproduct te zitten. Nu nog afwachten hoe het geheel de tand des tijds doorstaat. De middenconsole wordt vervolledigd door de grote draaiknop om de ‘versnellingen’ te bedienen en de twee knoppen die de energieregeneratie en de rijmodus regelen. Statisch maakt hij alvast indruk. En tijdens het rijden?

Strijd tegen zijn eigen gewicht

Wanneer hij begint te rijden maakt de extravagantie van het design plaats voor een heel andere indruk. MG wou zijn SUV dynamisch maken en toch voldoende comfort behouden, en dat compromis laat zich aan het stuur voelen. Zonder daarom vlak door de bocht te gaan vertoont deze SUV weinig rolneigingen, wat niet onaangenaam is. Helaas impliceert dit een stijf chassis. De ophanging is niet plankhard, maar je voelt ze werken bij het in- en uitveren. In de praktijk krijg je het gevoel dat deze SUV constant tegen zijn eigen gewicht aan het vechten is om horizontaal te kunnen blijven. Nochtans is hij niet zwaarder dan zijn rivalen. Kleine wegoneffenheden worden vrij goed weggegomd, maar een snelheidsdrempel overschrijden is minder aangenaam.

De traditionele Belgische putten in de weg worden rechtstreeks aan de inzittenden doorgegeven. De Marvel R is met andere woorden duidelijk niet de comfortabelste SUV van zijn segment, zonder daarom de slechtste leerling van de klas te zijn. Laat ons hem in de middenmoot klasseren. Gelukkig kan hij rekenen op de stille werking van zijn elektrische aandrijving. Dat aspect wordt nog versterkt door een zeer correcte algemene geluiddemping van het interieur.

Opmerkelijke motor

De Marvel laat je kiezen uit meerdere rijmodi die inwerken op de reacties van de besturing en de pedalen. Maar hij biedt vooral drie trappen voor het regenereren. De eerste laat de auto nagenoeg in vrijloop uitrollen, maar de derde is veel agressiever. Zodra je die laatste inschakelt kan je bijna puur met het gaspedaal rijden. Je moet echter wel je voet naar de rem verplaatsen om volledig tot stilstand te komen.

Na een traject van buitenwegen en een dik stuk snelwegen toonde onze Chinese Brit slechts 18,8 kWh/100 km op de teller. Dat is een meer dan correct cijfer voor een wagen van 1.920 kilo, die het beloofde rijbereik van 370 kilometer uit zijn batterij van 70 kWh waar lijkt te kunnen maken.

Overwinning dankzij vermogen


Als er één moment is waarbij je helemaal niets voelt van het gewicht, dan is het wel bij het optrekken. Deze auto verslindt asfalt op een verrassende manier. De 288 pk en het koppel van 665 Nm van onze testauto met drie motoren laten hem naar 100 km/u sprinten in 4,9 seconden, de tijd van een echte sportwagen. De trekkracht bij het vertrekken is verbluffend. De eerste meters worden in een fractie van een seconde verslonden. Laat er geen twijfel over bestaan: deze Marvel R is snel. Bovendien is hij ook dynamisch genoeg. Hoewel de besturing te weinig informatie verschaft over wat er vooraan gebeurt, is hij toch levendig en precies.

Met zoveel vermogen en een sympathiek stuur schep je er plezier in om de bochten aan elkaar te rijgen… tot je voor het eerst moet remmen. Op dat moment herinnert de Marvel R je eraan dat hij bijna 2 ton weegt. De eerste centimeter van het pedaal is weliswaar geruststellend, maar dat gevoel vervaagt wanneer je de remmen harder aanspreekt.

Eenvoudig en efficiënt gamma

De prijzen van de Marvel R zijn nog niet vastgelegd, maar MG belooft een prijsvork van 40.000 tot 50.000 euro inclusief btw. Net zoals in de andere modellen van de constructeur – de middelgrote elektrische SUV ZS EV en de grote plug-inhybride SUV EHS – zal je waarschijnlijk geen opties kunnen bestellen. Je moet kiezen tussen de lakkleur, de interieurkleur en een van de drie uitrustingsniveaus: Comfort, Luxury of Performance. De basisversies hebben twee motoren in de achteras, zodat de Marvel dan een achterwielaandrijver is met 180 pk, 410 Nm aan koppel, een sprint naar 100 km/u in 7,9 seconden en een WLTP-rijbereik van 402 kilometer.

De Performance, zoals onze testwagen, krijgt er een derde motor bij op de vooras. Het is dus een vierwielaandrijver en zijn vermogen stijgt naar 288 pk en een koppel van 665 Nm. 0 naar 100 km/u doet hij in 4,9 seconden, maar het rijbereik daalt naar 370 kilometer.

MG belooft in elk geval een snellaadtijd van 43 minuten om van 5 naar 80 procent te gaan aan een aangepaste lader. Onze testwagen was een preproductie-exemplaar, maar de eerste klantenauto’s zouden eind dit jaar in België aankomen. Al zouden we die informatie met een snuifje zout durven nemen gezien het tekort aan halfgeleiders…


Ons verdict

Deze MG Marvel R overtuigt, laat daar geen twijfel over bestaan. Voor een prijs van minder dan 50.000 euro biedt hij interessante prestaties. Toch is de SUV niet perfect, vooral door zijn minder geslaagde compromis tussen comfort en dynamiek. Hij maakt daarentegen indruk met zijn acceleraties, of toch in de Performance-versie met drie motoren. Het is alleen nog afwachten of klanten de stap zullen durven zetten naar een ‘onconventionele’ constructeur als MG op een moment waar steeds meer elektrische rivalen met een traditioneel merklogo opduiken. De toekomst zal het uitwijzen…