Waar situeren?
Deze auto doet het graag anders dan al de rest. Oordeel zelf: hij is gebaseerd op het verhoogde platform van de Countryman maar werd verlaagd voor meer sportiviteit. De Paceman is dus een originele coupé met drie deuren, die zijn gespierde uiterlijk nog in de verf kan zetten met een hele reeks optionele stickers naar eigen smaak.
Wat verandert
De ietwat mollige, sportieve look lijkt wel te bekoren, want bij de restyling ging Mini omzichtig tewerk. Geen grote ingrepen dus, wel enkele nieuwe accenten: hertekende velgen, een aangepast radiatorrooster, koplampen en achterlichten met zwarte inkapseling en bijkomende chroomaccenten. Niet bepaald een revolutie.
Vanbinnen
Ook in het interieur zijn het de details die tellen. Verfijnde materialen, een multimediasysteem met apps (webradio, Facebook, Twitter, …), een wifi-hotspot en enkele donkere inzetstukken. Het geheel ziet er vrij goed uit, al lijkt de zitpositie iets te hoog voor een sportieveling en laten enkele afwerkingsdetails nog te wensen over.
Het interieur is correct voor vier personen (geen vijf), maar je hebt enige soepelheid nodig om achterin te gaan zitten. We eindigen met de praktische aspecten: de Paceman is wel praktisch, maar je moet je tevreden stellen met een bescheiden koffervolume en vooral een moeilijke toegang.
Onder de motorkap
Nee, Mini biedt de nieuwe driecilindermotoren nog niet aan in de Countryman en de Paceman, die nog gebaseerd zijn op het oude platform. De bestaande motoren worden dus opnieuw gebruikt, met benzinevermogens van 122 tot 218 pk (van de Cooper tot de JCW) en 112 tot 143 pk bij de diesels (Cooper D tot Cooper SD).
Alle versies kunnen optioneel uitgerust worden met een automaat of integrale transmissie (ALL4), behalve de JCW die we hier testen, die brengt zijn kracht uitsluitend over op de vier wielen. De motoren beantwoorden voortaan aan de Euro 6-uitstootnormen en halen bovendien een lager verbruik en lagere uitstoot. De Cooper S wint 5 kW vermogen en is voortaan 191 pk sterk.
Op de weg
Door de John Cooper Works-badge, de expliciete rode strepen en de dikke uitlaten verwacht ik een auto vol karakter. Bij vertrek blijft de motor nochtans vrij stil en bij lage snelheden stuurt de auto net zo gemakkelijk en steriel als een gewone Cooper.
Spreek de cavalerie aan en de 218 paarden tekenen allemaal present, van 2.000 tot 6.000 tr/min. Ze laten zich wel horen, maar erg opwindend klinken ze niet. De sportmodus geeft wel een vleugje extra door de uitlaat te laten knallen wanneer je jouw voet van het gas haalt. De stuurbekrachtiging, die kunstmatig aanvoelt, wordt consistenter.
Efficiënt
De vier aangedreven wielen zorgen voor nauwkeurigheid en efficiëntie. De Mini Paceman rijdt vlot en het comfort van de ophanging blijft altijd draaglijk. Radicaal, de JCW-versies? Niet in dit geval … Afgezien van de sterk aanwezige rolgeluiden, verkiest de Mini Paceman JCW uithouding boven korte sprints.
Prijs
Hij kost je tussen 23.950 en 37.900 euro, naargelang je kiest voor de rustige Cooper of de krachtige John Cooper Works. Een gepeperde prijs waaraan je nog de opties moet toevoegen, zodat jouw Mini niet identiek is aan die van jouw buurman. In ieder geval verschilt deze Paceman sterk van andere auto’s op de markt. De passie haalt het van de redelijkheid.