Slechts weinig mensen hebben de verschrikkelijke Nissan Murano Crosscabriolet onthouden, een totale mislukking met – dat moeten we toegeven – het sexappeal van een drol (sorry Nissan, maar dit had de Murano toch echt niet verdiend). En behalve enkele autohistorici kent niemand nog de Jeepster-varianten van de Jeep, die op verschillende markten verschenen onder het label van Willys in het begin van de jaren vijftig. In die tijd was er nog geen sprake van de SUV’s en gekke marketeers hadden de macht nog niet gegrepen bij de autoconstructeurs.
Dat is vandaag niet langer het geval. Het is nodig om terrein te winnen, in elke niche mee te spelen en van zich te laten horen. Met zijn ijzersterke reputatie en het ongeziene succes van de Evoque – een succes dat niet verzwakt, want hij verkoopt vandaag nog beter dan bij zijn lancering – neemt Land Rover hier weinig risico. Toen de Evoque Cabriolet zijn neus aan het venster stak als prototype, lieten de reacties van het publiek weinig twijfel bestaan over het potentieel van een eventuele commercialisatie.
100% Evoque
De fans van de Evoque zullen blij zijn met dit nieuwe hoofdstuk, dat de esthetiek van het succesverhaal behoudt. De opklimmende gordellijn is gebleven, net als de expressieve stijl van de achterkant en de neus. Die krijgt een statige en zelfs agressieve bumper met opvallende luchtinlaten aan de zijkanten van de grille.
Anderen zullen dit ontwerp niet veel meer vinden dan een baksteen met daarop het dak van een VW Golf Cabrio, met een achterkant zo hoog als een Normandische kast en een voorbumper die probeert om de eerste de beste getunede Clio het uiterlijk van een Lamborghini te geven. Aan jou om te kiezen tot welk kamp je behoort.
Maar vergeet niet dat de Evoque op alle markten bijzonder goed in de smaak valt, een triomf die nauwelijks beïnvloed wordt door de nochtans zeer geslaagde Discovery Sport die er sterk op lijkt. In totaal vonden al meer dan 500.000 Evoques een koper sinds de lancering. De uitgesproken persoonlijkheid van de kleine Range draagt voor een groot deel bij tot zijn succes.
Coupé zonder dak
De cabriolet blijft zeer dicht bij het uiterlijk van de coupé, behalve aan de achtervleugels, die discreet hertekend werden om het cabriodak te integreren, en het nieuwe kofferpaneel met een spoiler. Land Rover heeft voor een dak uit stof gekozen om verschillende redenen, waaronder het lagere gewicht en de mogelijkheid om het dak te bedienen al rijdend tot 48 km/u. Het dak werd afgesteld door Webasto, bestaat uit vijf verschillende lagen en plooit samen in Z-vorm in achttien seconden. Dit beïnvloedt de capaciteit van de koffer niet, die blijft in elk geval 251 liter groot. Achter de rugleuningen van de achterzetels zitten rolbeugels die in 90 milliseconden tevoorschijn komen in het geval van een ongeval.
De verwijdering van het dak van de Evoque noopte de constructeur tot het verstevigen van de structuur om een foutloze stijfheid te behouden, nodig voor een goed weggedrag en de capaciteiten op het terrein. Het doel is bereikt, dat zien we verderop in deze test.
De Evoque Convertible wordt hoog in het gamma gepositioneerd en is alleen beschikbaar met de afwerkingsniveaus SE Dynamic en HSE Dynamic. Standaard heeft hij vier aangedreven wielen en een automatische versnellingsbak. Het gevolg is een gepeperde rekening. Voor het instapmodel SE Dynamic TD4 met 150 pk betaal je al 52.500 euro en de prijs loopt op tot 62.700 euro voor de 2.0 benzine met 240 pk in de versie HSE Dynamic. En dan moet het spel met de opties en pakketten nog beginnen. Zo kreeg onze HSE Dynamic TD4 180 pk (55.400 euro) ook nog het Black Design-pakket (3.550 euro), het Driver Assistance-pakket (2.800 euro), de kleur Phoenix Orange (1.630 euro), adaptieve led-koplampen (1.270 euro), een head-up display (1.320 euro) en enkele andere toebehoren (zoals het windnet van 310 euro) die onmisbaar zijn maar extra gefactureerd worden.
Premium
Dit gezegd zijnde: de cabrio maakt zijn premiumpositionering moeiteloos waar, met een stijlvolle afwerking waarvan alleen de Britten het geheim kennen. De elektrisch bediende zetels zijn schitterend getekend en geven de passagiers een ideale zitpositie, goed om een hele dag achter het stuur te zitten. De standaarduitrusting is al vrij uitgebreid, met in de HSE onder andere xenonkoplampen met led-signatuur, velgen van 19 duim, leder, automatische klimaatregeling, sfeerverlichting die je zelf kunt instellen of het InControl TouchPro-infotainmentsysteem met navigatie.
De Evoque Convertible kan niet voorbij aan de connectiviteit, anders zou het lijken alsof de constructeur achterophinkt. Tegenwoordig heel belangrijk voor de doorsnee koper, maar ook snel verouderd: je kunt je smartphone elk jaar of zelfs om de zes maanden ruilen voor een nieuwe, maar weinigen kunnen zo snel van auto veranderen.
Het nieuwe aanraakscherm van 10,2 duim biedt een definitie van 1.280 x 542 pixels. De capacitieve technologie maakt het mogelijk om ermee te spelen zoals met een smartphone of tablet: leuk om in of uit te zoomen met twee vingers in de navigatiemodus. Maar heel wat functies zijn moeilijk vindbaar in de vele menu’s en submenu’s op het scherm. Het werkt niet altijd vanzelfsprekend of intuïtief. Bovendien wordt het scherm soms onleesbaar als de zon verkeerd zit. En in een cabriolet gebeurt dat wel vaker.
Frisse lucht
Genoeg bedenkingen, tijd om te rijden. De inzittenden zitten goed, genieten van de openlucht en blijven gespaard van onaangename turbulenties. We reden bijna de volledige test met geopend dak, zonder echt rekening te houden met de buitentemperatuur (vaak in de buurt van het nulpunt) of met de lichte regen tijdens de laatste kilometers op de terugweg naar de luchthaven. Een echte cabriolet moet je maximaal benutten.
Op de Franse autosnelwegen valt niets bijzonders op te merken, maar op kleine bergwegen blijkt de Evoque Convertible een revelatie. Onze Evoques op 20-duimers met winterbanden getuigden van een levendigheid en stevigheid zoals een sportieveling. We waren allemaal onder de indruk van de capaciteiten op de weg, onverwacht voor een SUV zonder dak. De stijfheid is op geen foutje te betrappen, de afstelling van het onderstel, de actieve transmissie en de elektronische rijhulpmiddelen zoals de koppelverdeling tijdens het remmen doen de rest.
De Evoque stuurt strak, zonder de minste rolneiging en met een zeer aanvaardbaar comfort. Je kunt je wel afvragen of het wel nuttig is om een zware en hoge SUV een sportief weggedrag mee te geven, maar we moeten vaststellen dat dit hier erg geslaagd is en goed werkt. Of toch bijna, want de Evoque cabriolet weegt een dikke twee ton en de 180 paarden van de TD4 aarzelen soms bij om vlot te hernemen. Met zo’n onderstel zijn er heel wat mogelijkheden om ‘slenteraars’ in te halen en enkele paarden extra zouden zeker geen kwaad kunnen voor het plezier.
Niet alleen voor de show
Het extra gewicht van 260 kg was voor de ingenieurs (of eerder de boekhouders?) geen reden om de remmen te verstevigen. Geen paniek, hij remt voldoende. Maar we hadden toch graag iets meer bijtkracht en een fellere reactie gezien. Nog een klein verwijt aan het adres van de automatische versnellingsbak. Die is met de tijd al verbeterd, maar heeft soms nog moeite om uit de negen versnellingen de juiste te kiezen, een aarzeling die verdwijnt in de sportmodus, die sneller reageert en beter aangepast is aan het snellere ritme op de kleine wegen in de Savoie.
Een Evoque zou natuurlijk geen echte Land Rover zijn mocht hij niet over volwaardige terreincapaciteiten beschikken, met of zonder dak. We voerden dan ook allerlei terreintests uit, van de op- en afrijhoeken (35 graden) tot het oversteken van bruggen, zonder het minste probleem met de stijfheid van de koets. We gebruikten het Terrain Response-systeem en de All-Terrain Progress Control (optie van 280 euro) op een terrein bestemd voor sneeuwscooters op de top van Courchevel. Geen probleem, de Evoque slaagt prima voor de test met zijn winterbanden (245/45 R20V).
Een erg positief resultaat dus voor deze bijzondere cabriolet, die aangenaam is voor dagelijks gebruik met zijn open dak, speelse weggedrag en vaardigheden op het terrein. Er is een nieuw succesnummer op komst in de chiquere buurten: hij is nauwelijks minder praktisch dan de Evoque Coupé en zijn kwaliteiten worden alleen getemperd door een hoge prijs, een verbruik dat we niet echt zuinig kunnen noemen bij ‘intens’ gebruik en een gebrek aan enkele extra pk’s in dezelfde omstandigheden. Niets dat hem zal beletten om te schitteren in Knokke, Waterloo of Courchevel. Tot slot nog een tip voor de liefhebbers: de bestelboekjes raken snel vol en het lijkt erop dat niet iedereen dit jaar nog bediend zal kunnen worden.