Heel wat chauffeurs blijven nog sceptisch over de elektrische auto. Met een werkelijk rijbereik dat meestal maar een dikke 100 kilometer bedraagt, blijft het gebruiksgemak ver verwijderd van dat van een klassieke auto. Maar kan Renault die chauffeurs overtuigen door het rijbereik van zijn kleine Zoé te verdubbelen?

Technisch

De batterij, die nog steeds onder de bodem zit, ziet zijn capaciteit bijna verdubbelen. De toename van 22 naar 40 kWh geeft de Zoé een theoretisch rijbereik van 400 kilometer. Dat is bijna het dubbele, en zou ongeruste zielen moeten geruststellen. En in de realiteit? Renault zegt vol vertrouwen dat het werkelijke rijbereik makkelijk 300 kilometer bedraagt… in de zomer. In de winter valt het volgens Renault terug tot 200 km.

Laadtijd

Dan komen we bij het andere heikele punt van elektrische auto’s. Door de capaciteit van de batterij te verdubbelen, duurt het twee keer zo lang voor de Zoé opgeladen is. Met een gewoon stopcontact thuis van 3,7 kW (voldoende voor een traditionele enkelfasige installatie van 16 ampère) duurt het laden ongeveer 15 uur.

Dat is uiteraard aanzienlijk langer dan een benzine- of dieselwagen voltanken, maar dat is de tijd die je nodig hebt om de batterij van 0 terug tot 100% te laden. En dat gebeurt in de realiteit praktisch nooit. Smartphonegebruikers weten dat de laatste drie procent (die ongeveer tien kilometer rijbereik toevoegen) veel meer tijd vragen. Met een app voor je smartphone kan je de laadtijd, het rijbereik en de temperatuur aan boord bekijken zonder dat je uit je luie zetel hoeft te komen.

Goed om weten…

Bij zijn lancering was de Zoé niet herlaadbaar via een klassiek stopcontact, maar dat is vandaag wel het geval. Hou er wel rekening mee dat 30% van de stopcontacten in België niet compatibel zijn en dat de laadtijd daardoor drastisch toeneemt. Je zoekt dus beter een publiek laadpunt dan dat je op je bestemming ergens om een stopcontact moet bedelen. In het multimediasysteem zit er overigens een app waarmee je een beschikbaar laadpunt in de omgeving kunt zoeken.

Twee motoren

Het lijkt bizar, maar Renault biedt de Zoé Z.E. 40 aan met twee motoren. De huisgemaakte R90 is de zuinigste, en is 68 pk en 225 Nm sterk. Hij is ook € 700 minder duur. Er is ook een Q90-motor van Continental-makelij, die iets minder krachtig is (65 pk en 220 Nm), duurder en minder zuinig. Waarom die dan interessant is? Hij werkt op snellere laadpunten (43 kW) en heeft met een geschikt stopcontact slechts een dik uur nodig om zijn batterij volledig van nul op te laden. De snelste laadtijd voor de R90 duurt in het beste geval zo’n 40 minuten extra.

Facelift? Niet helemaal…

Met een lengte van 4,084 m is de kleine Zoé stilistisch niet echt geëvolueerd sinds zijn lancering in 2012. Er zijn nieuwe velgen, nieuwe koetswerkkleuren en een Bose-uitrustingsniveau met een betere stereo. In het interieur zijn er ook nieuwe tinten en een specifiek lederen interieur op de Bose-editie.

Aan boord

Met dit model had Renault andere doelstellingen dan de kwaliteit en praktische details te verbeteren: in het interieur overheersen harde plastics (het dashboard reflecteert een laagstaande zon te fel) en de interieurruimte vooraan is gemiddeld, en achteraan ronduit krap. De koffer heeft een volume van 338 liter. In de Bose-uitvoering knabbelt een subwoofer nog eens aan dat volume.

De specifieke lederen zetels in de Bose-versie zien er elegant uit en zijn stevig maar comfortabel, maar ze staan helaas te hoog en zijn niet in de hoogte verstelbaar. Ondergetekende is 1m88 en moest met het stuur tussen de knieën en een schuine rugleuning rijden om niet tegen het dak aan te schurken…

Onderweg

Onderweg toont de Zoé zijn charmes. 0-100 km/u in 13,2 seconden mag een slakkengangetje lijken als je een grotere cilinderinhoud gewoon bent, maar tot 50 km/u zijn de acceleraties verbluffend. Dat gebeurt uiteraard in volstrekte stilte (behalve de waarschuwingstoon tot 30 km/u) en zonder trillingen.

De relatief soepele ophanging geeft de Zoé uiteraard geen weggedrag van een kart, maar zijn lage zwaartepunt zorgt voor mooie prestaties op secundaire wegen. De bijzonder comfortabele en stille Zoé heeft bovendien een bijzonder zachte automaat.

Renault loog niet over het rijbereik. Op een bochtig en gevarieerd testparcours in de omgeving van Lissabon haalde de Zoé effectief een rijbereik van ongeveer 300 km. Goed om weten: de buitentemperatuur was ongeveer 15 graden, we gebruikten comfortitems zoals klimaatregeling en zetelverwarming en reden relatief dynamisch. We zijn wel benieuwd wat deze Renault bij vriestemperaturen doet…

Prijzen

Renault biedt de Zoé met batterij van 22 kWh nog steeds aan. Die is wel alleen nog beschikbaar in het basisuitrustingsniveau, dat al wel klimaatregeling en een navigatiesysteem bevat. De prijs? € 22.050. De Z.E.40 kost tussen € 24.550 en € 29.850. Daar komt nog de maandelijkse huurprijs van de batterij bij (van € 69 tot 119 voor de Z.E.40, afhankelijk van je kilometerstand). Wil je de batterij niet huren, dan kan je de auto ook volledig aankopen. Maar reken dan wel op € 8.500 extra…

Fiscaal zijn particulieren in het Vlaams Gewest beter af: een premie van € 5.000 (in 2016) en geen verkeersbelasting of BIV. De Zoé is duurder voor inwoners van het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest: de belastingen zijn weliswaar beperkt (BIV van € 61,5 en verkeersbelasting van € 77,35), maar ze maken bijna geen aanspraak op premies. Als bedrijfswagen is hij voor 120% fiscaal aftrekbaar, inclusief de kost van de infrastructuur (laadpunten). Dat geldt voor het hele land.

Besluit

Renault staat aan kop wat elektrische auto’s in Europa betreft, maar in België werd de kleine Zoé ingehaald door de Tesla Model S en Nissan Leaf. Met de nieuwe batterij maakt de kleine Fransman een inhaalbeweging. De afwerking en interieurruimte laten weliswaar te wensen over, maar het zijn de onzichtbare eigenschappen die weten te verleiden. Het aangename rijgedrag bijvoorbeeld, en het comfortabele rijbereik dat benzine- en dieseladepten misschien kan overtuigen. Doe je meer dan 15.000 km per jaar, is de Zoé het overwegen waard.