20200519120719skodaoctaviacombi.jpg

De Skoda Octavia Combi moet als Europa’s bestverkochte break zijn praktische kwaliteiten of zijn verhouding prijs-kwaliteit niet meer bewijzen. Maar voor zijn vierde generatie wil de Tsjech ook verleidelijker zijn, met een veel dynamischer algemeen design. Ook details, zoals standaard ledlampen die hem een intense blik geven en die als optie een matrix-bochtverlichting bieden, moeten hem helpen.

20200519120718skodaoctaviacombi2.jpg

Elegant én praktisch

Het nieuwe kleedje doet gelukkig niets af aan de praktische kwaliteiten van de Octavia. Hij blijft nagenoeg even groot als zijn voorganger (+22 millimeter) en biedt nog steeds een heel ruim interieur en een recordkofferinhoud voor zijn segment. Die laatste is trouwens met 30 liter gegroeid tot 640 liter, hoewel zijn kont visueel steiler afloopt en sportiever oogt.

20200519120718skodaoctaviacombi3.jpg

Om dat te bereiken plaatst deze nieuwe generatie van de Octavia Combi zijn achterste bagagescherm echter wel vrij hoog. We waren een beetje verrast toen we voor het eerst in de binnenspiegel keken, want het zicht naar achteren heeft er wat onder te lijden (al blijft het aanvaardbaar). Deze keuze maakt echter wel een mooie laadhoogte vrij onder het bagagescherm.

20200519120719skodaoctaviacombi4.jpg

Simply Clever

Uiteraard bulkt ook deze nieuwe Octavia Combi van de vele kleine praktische details die het dagelijkse leven aangenamer maken. Skoda kondigt er in totaal 15 aan, zoals smartphonetasjes op de rugleuning van de voorstoelen, een grote bergtas onder het bagagescherm of een sneeuwborstel die in de voordeur weggeborgen zit.

20200519120720skodaoctaviacombi5.jpg

20200519120719skodaoctaviacombi6.jpg

Digitale revolutie

De Octavia treedt in de digitale voetsporen van zijn neef bij Volkswagen. Net zoals de Golf VIII heeft de Octavia IV zo een volledig digitaal instrumentenbord. Deze Virtual Cockpit van 10,25 duim biedt een verzorgde beeldscherpte.

20200519120720skodaoctaviacombi7.jpg

Bij het gebruik moet je wel even wennen aan de nieuwe ergonomie van deze bestuurderspost. Er zijn weliswaar nog een paar klassieke knoppen, maar het aanraakscherm domineert. Via het scherm van het infotainment (4 versies, van 8,25 tot 10 duim) of allerlei kleinere aanraakvlakken moet je de meeste functies bedienen. Zo zit onder het scherm een schuifvlak waarmee je bijvoorbeeld het volume kan regelen. Ook stembediening is aanwezig: heb je het koud of wil je van radiozender veranderen? Vraag het aan Laura, die je met plezier helpt.

20200519120721skodaoctaviacombi8.jpg

Premium uitrusting

Wanneer je in de nieuwe generatie van de Octavia instapt, springt eerst het stuurwiel met twee spaken in het oog . Heel chic, je zou bijna denken dat je in een S-Klasse stapt.

20200519120721skodaoctaviacombi9.jpg

Nu alle gekheid op een stokje: de afwerking van deze nieuwe generatie is verzorgd, de materialen zijn doorgaans mooi en bepaalde uitrustingselementen verdienen een premium-etiket. Enkele van de grotere premières in de Octavia zijn het head-up display, de ergonomische stoelen met ventilatie en massage, een airco in drie zones of akoestische zijruiten. Wanneer de ‘huisvrouw’ wil verleiden, kiest ze duidelijk vooral voor veel accessoires.

20200519120723skodaoctaviacombi10.jpg

Geduld…

Voor zijn marktintroductie is de Octavia Combi er met slechts twee motoren: een 1.5 TSI van 150 pk en een 2.0 TDI van 115 of 150 pk. Maar net zoals in de Golf VIII mogen we de komende weken nog flink wat extra motorversies verwachten om het aanbod rijker te maken, van een 1.0 TSI-driecilinder over een TGI op aardgas tot een sportieve plug-inhybride RS iV. Voor deze eerste kennismaking kregen wij een 1.5 TSI met 150 pk en manuele zesversnellingsbak mee. Die motor is rond en discreet of pittig tot sportief, afhankelijk van het ritme dat je hem met je rechtervoet oplegt.

20200519120721skodaoctaviacombi11.jpg

Efficiënt en comfortabel

Onderweg biedt de standaard schokdemping (als optie is een adaptief systeem beschikbaar) een mooi compromis tussen comfort en werkingsdynamiek. Het wegcontact is vrij stug, maar niet overdreven. Bij een meer dynamische rijstijl toont de Octavia Combi zich mooi evenwichtig. We kiezen dan algauw de rijmodus Sport (als de optie “Driving Mode Select” aanwezig is) voor een iets zwaarder aanvoelend stuur.

20200519120722skodaoctaviacombi12.jpg

De Octavia is een fervent aanhanger van actieve veiligheid en connectiviteit en bestookt je vanuit zijn digitale cockpit vaak met commentaar (dat gelukkig kan worden uitgeschakeld): “Houd het stuur vast”, “Rijd op het midden van de rijstrook”, “Geef minder gas”, “Ontkoppel en rem pas bij minder dan 1.300 o/m” enzovoort. In haar avondkleedje wordt Octavia een beetje praatziek…

De rekening?

Als logisch gevolg van deze meer premium aanpak stijgt de prijs van de Octavia Combi. Toch blijft de verhouding kwaliteit-ruimte-prijs interessant. Maar weet dat de startprijs van de Octavia Combi vandaag boven de 30.000 euro ligt. De vele kleine opties (die elk apart betaalbaar zijn, maar vele kleintjes maken één grote) doen de rekening bovendien snel oplopen. De Octavia Combi 1.5 TSI Style die wij ter beschikking kregen en die goed maar niet overdadig uitgerust was had een prijskaartje van liefst 39.770 euro.

20200519120722skodaoctaviacombi13.jpg

Ons verdict

De Octavia Combi is nog steeds even praktisch maar wordt veel aantrekkelijker en blijft een interessante prijs-kwaliteit ratio neerzetten. Al zal je echter wel iets dieper in de buidel moeten tasten…