20191231131102superbiv024-1920x1280.jpg

Door zijn talrijke onmiskenbare troeven, vooral dan op praktisch vlak, is de Skoda Superb erin geslaagd om door te dringen tot bedrijfswagenparken. Vooral in zijn breakversie Combi, die uitpakt met een gigantische kofferruimte. Maar nu de regels rond de aftrekbaarheid van bedrijfswagens beginnen te verstrengen, moet de Tsjech kiezen voor hybridisering. In dit geval gaat het voor een plug-inhybride om zijn gehomologeerde CO2-uitstoot tot ver onder de 50 g/km te brengen, zowel in de berline als in de break.

20191231131058superbiv.jpg

20191231131058superbiv001-1920x1280.jpg

218 pk

Bij deze overstap herneemt de Superb de aandrijflijn van zijn neef VW Passat GTE (maar voor een zachtere prijs). Onder de motorkap van de grote Tsjech ligt dus een 1.4 TSI met 156 pk die is gecombineerd met een elektromotor van 85 kW (115 pk) via een DSG-versnellingsbak met 6 verhoudingen. Het geheel ontwikkelt 218 pk en tot 400 Nm, krachten via de voorwielen worden doorgegeven. Uiteraard is het niet de bedoeling om constant zoveel vermogen te ontwikkelen, maar toch: met deze cavalerie kan de grote Tsjech bij momenten pittig uit de hoek komen. Zo sprint hij van 0 naar 100 km/u in slechts 7,7 seconden.

20191231131059superbiv3.jpg

13 kWh

Het hart van de Superb iV (iV is het nieuwe logo dat alle geëlektrificeerde modellen van de Skoda-catalogus siert) ligt echter onder de vloerplaat, net voor de achteras. Daar zit de nieuwe accu van 13 kWh die de Passat bij zijn facelift heeft ingewijd. Goed nieuws is dat hij niets afdoet aan de binnenruimte – die blijft royaal – en nauwelijks de koffer verkleint. Op papier verliezen de Superb en Superb Combi weliswaar pluimen omdat hun koffer krimpt naar respectievelijk 485 en 510 liter, maar in de praktijk verdwijnt vooral ruimte onder de vloerplaat. De rest van de koffer blijft bruikbaar zonder dat je te kampen hebt met een gevoelig verhoogde laaddrempel (in tegenstelling tot de Ford Mondeo break, die een ‘gewone’ hybride is). Er blijft zelfs een klein bergvakje onder de koffervloer om de laadkabels op te bergen.

20191231131100superbiv4.jpg

Voor de volledigheid vermelden we nog dat deze inplanting ook de benzinetank wat verkleint. Dat kan het rijbereik beknotten tijdens grote zomertrips… Maar in de Superb iV kan er toch nog steeds 50 liter in. Dat laat toch een mooie marge voor dagelijks gebruik als je de moeite neemt om de batterij regelmatig op te laden.

20191231131058superbiv2.jpg

62 kilometer volgens WLTP

De bruikbare 10,4 kWh van deze batterij brengt de Superb volgens de WLTP-norm officieel 62 kilometer ver in puur elektrische modus. In de praktijk reken je beter op een veertigtal kilometer. Tijdens onze kennismaking legde de testwagen de 38 eerste kilometer van het traject (die volledig over de snelweg liepen) elektrisch af. In de namiddag haalden we meer dan 40 kilometer aan het stuur van een berline, waarbij de rit begon in een drukke stad. De elektromotor is trouwens krachtig genoeg om de Superb op serene wijze aan te drijven zonder dat de verbrandingsmotor tussenbeide moet komen.

20191231131102superbiv069-1920x1280.jpg

Opladen zoals je wil

Nadien kan de batterij in zo’n 5 uur worden herladen aan een klassiek stopcontact. Maar natuurlijk werk je beter met een aangepaste laadpaal. Die laat je dan de volledige lading recupereren in 3,5 uur dankzij de interne lader van 3,6 kW (Skoda biedt geen krachtiger lader aan als optie). Indien nodig kan de Superb iV zijn batterij ook tijdens het rijden herladen via zijn verbrandingsmotor en uiteraard recupereert hij ook bewegingsenergie (de positie B van de versnellingsbak versterkt het regenererend remmen) bij het vertragen.

20191231131103superbiv066-1920x1280.jpg
20191231131100superbiv8.jpg

Hoe rijdt hij?

Standaard vertrekt de Superb iV in elektrische modus. In functie van je traject kan je echter kiezen voor de hybride modus of zelfs de sportstand. In elk geval rijdt de Superb fluisterstil, want zelfs wanneer de TSI de elektromotor komt ondersteunen blijft hij behoorlijk stil. Wanneer de auto hybride gaat rijden nadat de batterij uitgeput is, blijft hij zoveel mogelijk elektrisch rijden, vooral dan in files. De interactie tussen beide krachtbronnen blijft daarbij heel discreet. Het enige minpuntje is dat een zeker gewenningstijd nodig is om het rempedaal op efficiënte wijze te leren bedienen: de overgang van regenererend remmen naar klassiek remmen gebeurt nogal onnatuurlijk.

20191231131102superbiv075-1920x1280.jpg

20191231131103superbivcombi008-1920x1280.jpg

Het reële verbruik blijft beperkt als je regelmatig oplaadt. Na onze eerste trip van iets meer dan 100 kilometer gaf de boordcomputer een verbruiksgemiddelde aan van 3,9 l/100 km. Een kortere tweede rit (60 kilometer) klokte af op een minimale 2,4 l/100 km.

20191231131101superbiv7.jpg

Ons verdict

Deze plug-inhybride versie behoudt alle praktische kwaliteiten waarvoor de Tsjechische reisberline gekend is. Bovendien maakt hij de Superb fiscaal aantrekkelijk voor zakelijke rijders door zijn gehomologeerde CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km, zowel volgens NEDC2- als volgens WLTP-cyclus. Hij is ook een interessant alternatief voor bestuurders op zoek naar een plug-inhybride… die geen zin hebben in een SUV.

20191231131103superbivcombi024-1920x1280.jpg